• 1
  • 2
Igår, 11:53
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men då känns det logiskt.
Gunnar S gjorde en anmälan till en myndighet.
Myndigheten krävde in handlingar från den anmälda banken.
Anmälaren ville sen ha insikt i den inkomna handlingen.
Han nekades då han inte ansågs vara part i ärendet trots att han var anmälare.

Så svaret är att det faktum att du är anmälare gör dig inte till part (sen kan jag ju som lekman tycka att det är märkligt att du som fastighetsägare inte är part men Skatteverket anser väl att någons folkbokföring är en sak mellan den folkbokförda och Skatteverket)
Tack!
Citera
Igår, 13:14
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Tack. Förstår tolkningen.

Men är det en korrekt avvägning utifrån rättsordningen?

Skatteverket kan helt enkelt skita i att göra någon utredning överhuvudtaget och lägga ned den. Då har jag ingen möjlighet att överklaga.
Ja det är korrekt. Förvaltningsmål är snävare med partsbehörighet än vad rättegångsbalken är (som enbart gäller allmänna domstolar).
Där kan man ansöka om att bli intervenient, 14 kap 9-10 §§ RB

Motsvarande möjlighet saknas i förvaltningsdomstolen.
Citera
Igår, 14:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Tack. Förstår tolkningen.

Men är det en korrekt avvägning utifrån rättsordningen?

Skatteverket kan helt enkelt skita i att göra någon utredning överhuvudtaget och lägga ned den. Då har jag ingen möjlighet att överklaga.

Tänk så här:

Vilket intresse har du av att rätta till en felaktig folkbokföring på din fastighet? (Alla vill säkert att det skall vara rätt, men finns det några negativa "riktiga" konsekvenser för dig, som FASTIGHETSÄGARE?)

När fastighetsägaren vill anmäla att det föreligger en felaktig fbf så startar skatteverket en utredning. Det finns oftast inga konsekvenser för fastighetsägaren att någon felaktigt skrivit sig på fastigheten, däremot för det allmänna (Skatteverket) och den felaktigt folkbokförde.

Tänker man så finns det inget partsintresse för fastighetsägaren, men väl för den folkbokförde och Skatteverket. Rimligtvis vill fastighetsägaren ha sin fastighet fri från felaktigt folkbokförda och vill se ett resultat, men då får man bevaka saken "utifrån" - någon insyn i utredningen lär man inte få.
Citera
Igår, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tänk så här:

Vilket intresse har du av att rätta till en felaktig folkbokföring på din fastighet? (Alla vill säkert att det skall vara rätt, men finns det några negativa "riktiga" konsekvenser för dig, som FASTIGHETSÄGARE?)

Det brukar antas att den som är folkbokförd på adressen också bor där och det kan ge negativa konsekvenser för TS om myndigheter antar att någon annan bor där.
Citera
Igår, 18:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det brukar antas att den som är folkbokförd på adressen också bor där och det kan ge negativa konsekvenser för TS om myndigheter antar att någon annan bor där.

Ett av rekvisiten för en skyndsam utredning är, mycket riktigt, att den som äger fastigheten/är folkbokförd på adressen har besvär av detta.

Man kan (fullt förståeligt) tycka att det alltid är besvärligt med en felaktig folkbokföring, men för att få förtur i utredningsarbetet (det betyder vanligen därefter att FBF stryks) krävs att man anger/motiverar detta. Man kan ju få en massa saker tillskickade adressen, brev etc som kräver att man hanterar dem...

https://skatteverket.se/privat/folkb...b440b1a44.html

Men man får ändå inte insyn i utredningen.
Citera
Igår, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man kan ju få en massa saker tillskickade adressen, brev etc som kräver att man hanterar dem...

Ja, i första fall delgivningsmän, gängkriminella och annat.
Citera
Igår, 19:55
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ja, i första fall delgivningsmän, gängkriminella och annat.
Har fått brev från inkasso och kfm som jag ständigt får skicka tillbaka. Sen vet man inte vem som dyker upp som sökt på personen och ser min adress.

Skatteverket bryr sig minimalt
Citera
Igår, 21:28
Medlem
Tjena_67s avatar
Beror detta på lagstiftaren varit vårdslös och naiv samt inte utrett missbruksmöjligheter som kunnat uppstå?
Citera
Idag, 09:40
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligglagt
Gamla RÅ-avgöranden, jag tror det är notisfall, anges på detta sätt.
Nej, det är gamla referat som har den där besynnerliga numreringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in