Citat:
Ursprungligen postat av
FB007
Om jag poppar några d-bollar och går upp 10kg i vattenvikt på några veckor, du tror inte att jag kommer bli starkare i gymmet då? Jag har adderat vattenvikt som hjälper något enormt med styrkan, jag har inte hunnit addera muskelvävnad på så kort tid.
du har rätt, det kom ut lite fel. Bättre formulering är - mer massa har mer potential att producera mer kraft.
Som sagt, bättre leverage i främst bänkpress och knäböj att vara fet, vattenvikten fettet binder bidrar också till styrka.
Alla som tränat någorlunda seriöst vet att med viktnedgång droppar styrkan lite även om muskelmassan består.
Vad har det med fett att göra?
![Grin](https://static.flashback.org/img/smilies2/grin.gif)
Vidare ja vätskan kan påverka men det är ju för att det bland annat sker ökad glykogeninlagring i musklerna.
Det har ju återigen inget med själva fettet
du har rätt, det kom ut lite fel. Bättre formulering är - mer massa har mer potential att producera mer kraft.
Som sagt, bättre leverage i främst bänkpress och knäböj att vara fet, vattenvikten fettet binder bidrar också till styrka.
Alla som tränat någorlunda seriöst vet att med viktnedgång droppar styrkan lite även om muskelmassan består.
Fettet i sig gör ju inte musklerna starkare.
Utan fettet gör det enklare för musklerna att arbeta på olika sätt.
Som exempel vid bänkpress så blir man helt enkelt stabilare om man väger mer.
Det blir även en annan hävstångsprincip, du behöver ju inte gå lika djupt ner som exempel.
En annan aspekt när man äter mycket är att glykogenlagren blir större, man får mer energi helt enkelt.
glykogenet lagras i musklerna som en form av vätska man säga.
Så musklerna blir ju indirekt större av det med.
Så nej fettet generar i säg inte kraft utan gör det lättare för musklerna att lyfta som med ökad stabilitet.
Men om jag ska vara schysst mot dig och säga som så här..
Det är mycket möjligt att stora (välväxta och långa män) som är bodybuilders med en hel del fett skulle få mer muskelmassa än de största strongmanen.
Tänk Brian Shaw tränar som en kroppsbyggare och lägger på sig och väger 230 kg.
Även om han så har 35% fett vid den vikten så skulle hans fettfria massa vara 150 kg.
Men då är det ju inte riktigt bodybuilding längre utan massmonster där den totala muskelmassa är det viktiga och inte det estetiska.
Extremt grisbulkade kroppsbyggare skulle antagligen ha den största muskelmassan.