• 1
  • 2
2025-01-06, 23:20
Medlem
Jag såg att dödstraff i krigstid togs bort 1972. Och jag undrar om andra anser att det bör återinföras?
Det pratas ju en del nu om satsningar inom det militära och högre risker för krig..
Personligen tror jag att det vore bra med dödsstraff för medborgare som sviker när det väl gäller, och det viner kulor och granater runt sina medmänniskor..
Vad anser ni andra?
Citera
2025-01-06, 23:25
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Jag såg att dödstraff i krigstid togs bort 1972. Och jag undrar om andra anser att det bör återinföras?
Det pratas ju en del nu om satsningar inom det militära och högre risker för krig..
Personligen tror jag att det vore bra med dödsstraff för medborgare som sviker när det väl gäller, och det viner kulor och granater runt sina medmänniskor..
Vad anser ni andra?
Inte ens Stalin var lika diabolisk.
Citera
2025-01-06, 23:27
Medlem
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Inte? Sovjetiska soldater tvingades ibland rusa emot Tyskarna med bajonetter på för att ammunitionen var slut. Vände dom om så blev de nedskjutna av sina egna.
Citera
2025-01-06, 23:30
Medlem
Citat:
Vill man vara med och nyttja vårat system i fredstid, så får man se till att vara med när det gäller hårda bud i krigstid också..
Citera
2025-01-06, 23:32
Medlem
Och hur hade du tänkt att det här skulle gå till i praktiken?
Du menar att man ska upprätta inre spärrar mot sin egen befolkning, samtidigt som "kulorna viner" från en främmande makt som vill invadera?
Citera
2025-01-06, 23:56
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Inte? Sovjetiska soldater tvingades ibland rusa emot Tyskarna med bajonetter på för att ammunitionen var slut. Vände dom om så blev de nedskjutna av sina egna.
Vem säger det? Eller upprepar du gammal skåpmat som självhatande ryssar ljugit ihop? Precis som Gulag-arkipelagen. Rena svamlet.
Citera
2025-01-06, 23:57
Medlem
Smekarn87s avatar
Svar ja. Vi har tyvärr många potentiella desertörer. Minst två i riksdagen exempelvis.
Citera
Igår, 00:03
Medlem
akutaccents avatar
Citat:

Totalt skitsnack. Ryssarna hade vapen laddade mot ryggen för att inte kunna retirera.
Citera
Igår, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Och hur hade du tänkt att det här skulle gå till i praktiken?
Du menar att man ska upprätta inre spärrar mot sin egen befolkning, samtidigt som "kulorna viner" från en främmande makt som vill invadera?
Med styrka genom gemenskap och sammanhållning mot ett gemensamt mål t.ex?!
Inkallade människor som håller sig undan från sin plikt för vårt land, ska såklart straffas. Och som sverige ser ut idag så krävs ett högt straff. I Finland så sitter det i ryggraden att försvara sitt land.
Citera
Igår, 00:26
Medlem
Citat:
Med styrka genom gemenskap och sammanhållning mot ett gemensamt mål t.ex?!
Inkallade människor som håller sig undan från sin plikt för vårt land, ska såklart straffas. Och som sverige ser ut idag så krävs ett högt straff. I Finland så sitter det i ryggraden att försvara sitt land.
Du svarade inte på frågan. Ska du tillfångata de som försöker fly eller avrätta de vid inre gränskontroller direkt? Och lägga resurserna där, samtidigt som fienden attackerar från annan front?
Jag vill veta PRAKTISKT hur du ska lösa detta. Efterfrågade inget brandtal.
Citera
Igår, 00:29
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Vad anser ni andra?
Jag tycker att det låter ganska sämst. Gör folk motiverade istället. Jag har ingen lust att bli skjuten av mina egna bara för att jag insisterar på att de där feministerna 'som ju visst också är värnpliktiga' ska gå i första ledet. För det kommer de ju givetvis inte att göra. Ska jag vara neger i mitt eget land och sen dö en negerdöd för att ha misshagat de 1:a klassens medborgare genom att inte vara deras negerslav? Nja...
Citera
Igår, 01:47
Medlem
Merwinnas avatar
I alla fall inte "bara" för fanflykt i så fall. Jag tror nämligen inte att man gör någon motiverad till strid med en sådan piska i ryggen...

Spioneri för fienden och andra högförräderibrott emot den svenska staten, tycker jag dock borde kunna straffas med dödsstraff i krigstid. Men det finns ingen anledning att väcka detta nu, skapa en massa oro. Jag tror att det är en förändring som kommer att ske naturligt, när landet väl är i krig. Vi har ju inte varit det på mannaminne, så vi kan inte tänka oss in i det, vilket gör att riksdagen skulle rösta nej till ett sådant förslag i nuläget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in