• 1
  • 2
2025-01-07, 13:22
Medlem
B-ruds avatar
morsning!
Jag är riktigt riktigt ny till programmering och står nu med brallorna nere och fattar inte så mycket atm. kan någon snäll och trevlig hjälpa mig. Här är upg beskrivningen:

Utveckla ett C++ program där två användare
spelar kort. Spelet går ut på att användarna drar varsitt kort ur en kortlek. Högst kort
vinner. En vinnare avgörs i form av bäst av tre.
Följande krav måste uppfyllas i ditt program:
• Hela kortleken blandas innan spelarna drar sina kort.
• Högsta valör mellan korten avgör vinnare.
• Om två kort med samma valör dras avgör kortfärgen vem som vinner. Färgen
rankas spader, hjärter, ruter och klöver, där spader är högsta färgen.
• Tydligt framgå vilka kort som dragits innan vinnaren avgörs.
• Tydligt framgå vem som leder pågående spel samt vem som avgörs som
vinnare.
• Ett poängsystem ska finnas som säger hur många gånger en spelare har vunnit
och förlorat.
• Programmet måste vara uppdelat i minst 3st egendefinierade funktioner.
Varav en måste ta emot input och returnera ett svar. Det går även utmärkt att
dela upp så att en funktion tar emot input och en annan returnerar ett svar.
• Minst en array måste användas för att representerar kortleken.

vart ska jag börja? vad behöver vara i main? tänker att självaste korleks strukturen är array
ge mig lite tips tackkkkk
Citera
2025-01-07, 13:43
Medlem
kalkryggars avatar
Med dina slutfrågor så ser jag att du måste studera innan du börjar med uppgiften. Har du något studiematerial?

Jag rekommenderar att du börjar med den här:
https://www.udemy.com/course/beginni...=NEWYEARCAREER

Svinbra faktiskt och väl värd sina $12.99 (som du borde få med den länken).
Citera
2025-01-07, 14:22
Medlem
B-ruds avatar
ska definitivt kika på kursen! Går en kurs på högskola atm och har haft jätte bra föreläsningar MEN paletten har inte fallit ner angående struktur på kod. Koden(och rapporten) ska vara inne på söndag och behöver nog börja från början. Är helt ny med programmering så känner mig som en lungsjuk som ska bestiga ett berg.

tack för tippset mr

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Med dina slutfrågor så ser jag att du måste studera innan du börjar med uppgiften. Har du något studiematerial?

Jag rekommenderar att du börjar med den här:
https://www.udemy.com/course/beginni...=NEWYEARCAREER

Svinbra faktiskt och väl värd sina $12.99 (som du borde få med den länken).
Citera
2025-01-07, 14:30
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-rud
Utveckla ett C++ program där två användare
spelar kort.
Behövs det någon input från användare i programmet? Kan programmet bara skriva ut:
Spelare 1 fick spader 7.
Spelare 2 dick klöver kung.
Spelare 2 vann.
...
Citera
2025-01-07, 14:31
Medlem
supremanics avatar
Hur kommer det sig att du får en sådan avancerad uppgift om du är helt ny? Börjar ni inte med enklare saker och jobbar er uppåt i denna kursen eller?
Citera
2025-01-07, 14:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare "help pls!! har noll koll på C++").

Mod.
Citera
2025-01-07, 14:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-rud
ska definitivt kika på kursen! Går en kurs på högskola atm och har haft jätte bra föreläsningar MEN paletten har inte fallit ner angående struktur på kod. Koden(och rapporten) ska vara inne på söndag och behöver nog börja från början. Är helt ny med programmering så känner mig som en lungsjuk som ska bestiga ett berg.

tack för tippset mr

Detta låter definitivt inte som en nybörjarkurs i programmering, hur kommer det sig att du börjar på en sådan här kurs när du är helt ny?
Citera
2025-01-07, 14:55
Medlem
B-ruds avatar
nix ingen input krävs, men tror jag vill använda mig av inputs när spelare fyller in sin alias! men prio är ju såklart att jag har ett spel bara

Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Behövs det någon input från användare i programmet? Kan programmet bara skriva ut:
Spelare 1 fick spader 7.
Spelare 2 dick klöver kung.
Spelare 2 vann.
...
Citera
2025-01-07, 14:57
Medlem
Jag antar att tanken är att ni ska använda grundläggande OOP för att lösa uppgiften så börja med att tänka vilka olika delar spelet består av.

Själva kodandet är sekundärt för det kan chatGPT lösa.

Definiera en struct Card för kort med valör och färg .

Skapa en klass för som hanterar kortleken. Den skulle kunna innehålla en std::array<Card> samt functioner för att skapa, blanda och dra kort.

Skapa sedan en klass för spelare som håller koll på poäng, aktuellt kort samt spelar namn eller liknande.

Resten löser du i main med for-loop och std::cin osv.
Citera
2025-01-07, 14:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kör ChatGPT så får du all hjälp du behöver men viktigt är att du sen förstår vad du gjort och givetvis skriver ett eget program med samma funktion men på ditt sätt. Skriver du en kopia så kommer du få streck på uppgiften men kanske kan du iallafall få en start.
Citera
2025-01-07, 15:07
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcsM
Jag antar att tanken är att ni ska använda grundläggande OOP för att lösa uppgiften så börja med att tänka vilka olika delar spelet består av.

Själva kodandet är sekundärt för det kan chatGPT lösa.

Definiera en struct Card för kort med valör och färg .

Skapa en klass för som hanterar kortleken. Den skulle kunna innehålla en std::array<Card> samt functioner för att skapa, blanda och dra kort.

Skapa sedan en klass för spelare som håller koll på poäng, aktuellt kort samt spelar namn eller liknande.

Resten löser du i main med for-loop och std::cin osv.

För det första så kan TS inget om C++ och måste väl därför gå en nybörjarkurs. Inte fan använder de sig av OOP då. I så fall så sitter TS verkligen i skiten.

Det låter på beskrivningen av uppgiften som att de inte räknar med OOP.

Sen hoppas jag verkligen inte att TS använder sig av Chat-GPT. Av flera olika anledningar.

Så jag föreslår att TS pluggar på ordentligt. Det går också att hitta en gratiskurs på Youtube. Om TS gör det så borde TS kunna skapa denna relativt enkla lösning innan söndag.
Citera
2025-01-07, 15:10
Medlem
B-ruds avatar
mange mange tack!!!
Citat:
Ursprungligen postat av EcsM
.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera