Igår, 21:19
Medlem
Citat:
· Likgiltighetsuppsåt- Innebär att gärningsmannen är medveten om en risk men genomför brottet ändå. Gärningsmannen är alltså likgiltig inför de eventuella konsekvenserna av handlandet. Uppsåtsformen utgör uppsåtets nedre gräns (se t.ex. NJA 2004 s. 176 som handlar om detta).

Citat:
· Medveten oaktsamhet- Innebär att gärningsmannen har en insikt eller misstanke om en risk och är likgiltig inför denna, men han är däremot inte likgiltig inför att en viss följd faktiskt inträffar.
https://lawline.se/answers/vad-ar-sk...ten-oaktsamhet
Citera
Igår, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man kan resonera att han borde ha insett riskerna med sitt fullständigt vårdslösa beteende. Genom att använda sitt fordon på ett sätt som kan liknas vid ett livsfarligt vapen, uppvisar han en mycket allvarlig och ansvarslös attityd.

Det skulle även kunna argumenteras för likgiltighetsuppsåt, vilket innebär att han var helt likgiltig inför risken att någon kunde förlora livet som en direkt följd av hans handlingar. Även om det kanske inte är det mest sannolika scenariot, skulle en sådan tolkning kunna leda till att han döms för dråp om hans agerande resulterat i en persons död.

Svammel. Skulle han då kunna åtalas för försök till dråp då menar du?
Citera
Igår, 21:39
Medlem
Dorniers avatar
Hade snutbilen inga blåljus och sirener heller, ser inte ut så i klippet?

Snuten; "Jag är helt oskyldig".

Citera
Igår, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Hur fan har polisen resonerat genom sin körteknik i denna korsningen? Inte en chans att han kunnat få stopp på bilen eller klarat svängen även om det inte var någon bil där. Han hade fort rakt ut i gång/cykelbanan där det hade kunnat promenera en kvinna med barnvagn eller kanske ett litet barn och som med största sannolikhet hade skadat sig mycket allvarligt. Denna polisen ska inte vara polis och ska givetvis få sparken vid fällande dom, som jag tycker är självklar i detta fallet.

Adrenalin och tunnelseende givetvis.
Citera
Igår, 22:05
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det förstår jag också, men man skulle kunna tolka beteendet som likgiltighetsuppsåt givet scenariot att personen/personerna i bilen som polismannen körde in i dött. Det här är ett mycket allvarligt beteende där fordonet används som ett farligt vapen. Det är linje med att exempelvis använda ett skjutvapen och skjuta hejvillt med det. Bilar är precis lika livsfarliga om de framförs som polismannen gjorde.

Inte ens ditt exempel med vapnet handlar om försök till dråp. Det landar på framkallande av fara för annan, och ev även vållande till kroppsskada eller annans död( kanske även grovt brott) om någon blir träffad.
Citera
Igår, 22:37
Medlem
Ge snuten lite extra trafikutbildning bara och sätt ut han att jaga igen. Det är alldeles för många inkvoterade kärringpoliser idag med hårförlängning som hellre vill ha skrivbordsjobb och måla med fingerfärg än att lagföra busar. Därför måste polisen vara rädda om alla i sina led som inte har förstoppning och runkfingrar.
Citera
Igår, 22:37
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Enkelriktad cykelbana? Bara i Stockholm??

Annars vidhåller jag att vi behöver snutar som gör något, även om det blir fel i bland. Knäböjande hala-poliser kan de sparka i går...

De är ju standard med enkelriktade cykelbanor i anslutning till bilvägar när jag tänker efter är mojoriteten av de cykelbanor jah cyklat på genom livet enkelriktade.

Jag har då ingen lust att dö eller eller bli gravt funktionsnedsatt för att någon liten polisgrabb inte har omdömme att bete sig i trafiken.
Citera
Igår, 23:10
Medlem
Otroligt viktigt att polisen får sparken som äventyrar våra liv. Jävla psyko ut ur polisen
Citera
Igår, 23:22
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
De är ju standard med enkelriktade cykelbanor i anslutning till bilvägar när jag tänker efter är mojoriteten av de cykelbanor jah cyklat på genom livet enkelriktade.

Jag har då ingen lust att dö eller eller bli gravt funktionsnedsatt för att någon liten polisgrabb inte har omdömme att bete sig i trafiken.

Smällen blir väl inte mindre och skadorna lindrigare om du blir påkörd av en icke polisgrabb?

Jag tycker att mer ansvar borde kunna läggas på idioter som inte stannar på polisens tecken. Snart är det ju fritt fram för alla dessa idioter att göra som dom vill i trafiken . Tryggt i vetskap om att polisen inte kommer att få följa efter dom.

Men håller med om att denna manöver var utomordentligt omdömmeslös.
Citera
Idag, 07:46
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Vad har den händelsen med detta att göra?
Citera
Idag, 07:48
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Civil polisbil? Ensam i den? Vilket uppdrag kan han ha haft?

Kan man verkligen undra.
Citera
Idag, 08:44
Medlem
alla biljakter är idioti, utsätter allmänheten för stora risker och oftast är det vanliga mängdbrott som ligger till grund för efterföljandet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in