I forna dagars sepiaskimrande persongalleri fanns en bild av nörden som någon som var socialt bortkommen och fysiskt oimponerande, men också intelligent och mycket kunnig inom vissa områden. Det kunde röra sig om historiska årtal, geografi, klassisk musik eller något annat, som var nischat som expertområde men som andra definitivt hade nytta av, vilket gav nördarna högt värde som konsulter i vissa situationer. Kalenderbitare, snille, vurmare och eldsjäl var överlappande begrepp. Det fanns uppskattade nördar av det slaget omkring min familj när jag växte upp, och de hade en given plats i populärkulturen som en särskild typ av komiska hjältar, från Nils Poppes Sten Stensson Stéen till en Hollywood-judisk självidentifiering med smarta nördar in på åtminstone 00-talet.
Det slog mig nyligen att det var länge sedan jag stötte på en nörd som passar in i den beskrivningen, både i verkliga livet och i populärkulturen. Nördar finns det gott om, men de är idag bland de mest sorgligt okunniga människor man kan tänka sig. De saknar såväl spets som allmänbildning, konsumerar nästan uteslutande barnkultur och uttrycker sig med amerikanska negeruttryck och schablonskapade skämtteckningar (som de kallar för memer, ett missförstånd de smarta nördarna skulle ha varit de första att reda ut). Kalenderbitare och snillen stöter jag fortfarande på ibland, men de är för gymmade och socialt tränade för att riktigt kunna kallas nördar.
Är det inbillning, eller har det skett en förändring här? Vad är det isåfall som har hänt?
Jag vet inte vad jag ska tro, men kan se en rad olika möjligheter.
Känner ni några som har genomgått en förvandlig som kan förklara det här, eller har någon av er genomgått en förvandling själv? Smart nörd -> puckad nörd, byfåne -> TV-spelande nörd, smart nörd -> välklädd kryptonörd, eller något annat...
Det slog mig nyligen att det var länge sedan jag stötte på en nörd som passar in i den beskrivningen, både i verkliga livet och i populärkulturen. Nördar finns det gott om, men de är idag bland de mest sorgligt okunniga människor man kan tänka sig. De saknar såväl spets som allmänbildning, konsumerar nästan uteslutande barnkultur och uttrycker sig med amerikanska negeruttryck och schablonskapade skämtteckningar (som de kallar för memer, ett missförstånd de smarta nördarna skulle ha varit de första att reda ut). Kalenderbitare och snillen stöter jag fortfarande på ibland, men de är för gymmade och socialt tränade för att riktigt kunna kallas nördar.
Är det inbillning, eller har det skett en förändring här? Vad är det isåfall som har hänt?
Jag vet inte vad jag ska tro, men kan se en rad olika möjligheter.
- De gamla, f.d. smarta nördarna kan ha gått ner sig i fördummande datorspelskultur och sociala medier.
- De nya idiotnördarna kan vara någonting annat som har genomgått en förvandling. Till exempel gamla tiders byfånar, som genom uppkoppling har fått en mer utmejslad och exponerad kultur.
- Dagens mer verserade snillen kan vara samma människor som de gamla smarta nördarna, som har lyckats kamouflera sig med kosttillskott och typ raggningshandböcker som faktiskt fungerar.
Känner ni några som har genomgått en förvandlig som kan förklara det här, eller har någon av er genomgått en förvandling själv? Smart nörd -> puckad nörd, byfåne -> TV-spelande nörd, smart nörd -> välklädd kryptonörd, eller något annat...
Senast redigerad av Nix-registret Igår kl. 21:17.
Senast redigerad av Nix-registret Igår kl. 21:17.