Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Jag VET att det finns en tråd om att Trump skulle inte neka en militärisk invasion av Grönland.
Grönland är ett självständigt styre. Dock är monarkin i Grönland Dansk.
Men annars så är Grönland i praktiken helt självständig och tar egna beslut själv. Grönland är inte med i NATO eller EU. Utan dom är helt självständiga.
Dom som finansierar Grönland är Danmark. Grönlänningarna har Danskt medborgarskap och samma rättigheter som en vanlig Dansk. Exakt som Åland och Finland faktiskt.
I samma takt som Grönland har fått mer självstyre har man fått mindre subventioner. Så är grundtanken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Men nu till frågan:
Kommer Ryssland hjälpa Grönland att motverka en Dansk invasion? Jag menar...Grönland har sagt att dom vill ha en väldigt neutral position till Ryssland.
Vad kommer Ryssen göra nu när Trump är i farten och vill utöka det amerikanska imperiet i nord?
Denna tråd handlar INTE om Trump. Utan om hur Ryssland ställer sig i kön för att bli Grönlands senaste polare?
Ryssland kommer inte att få inflytande över Grönland. Det existerar inte. Men utifrån din hypotetiska frågeställning,
hur skulle då Grönland bli mer fritt med ett samarbete med Ryssland? Mer vodka?
Finns det ö h t någon del av världen som blivit friare under ryskt styre?
Jag tror Grönland fortsätter på inslagen linje med att sköta den egna ekonomin och i enlighet med sin deklarerade självständighet exportera eventuella naturtillgångar så som man gör i den fria regelbaserade världsordningen.