Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Jag tycker många fonder verkar explodera och verkligen öka ner än 30% på ett år. Vissa fonder så pratar vi om 600% på 5 år.
Fonder rekomenderas att äga i minst 5 år av fondförvaltare. Men varför så lång tid om dom verkar alltid gå uppåt ?
Jag vet att dom brukar ligga runt 0.5-2% i ägandet. Men det är ju en piss i Mississippi om man jämför hur mycket dom ökar per år.
Ingen investering levererar 30% varje år, slår du ut avkastningen på fonden över en längre period så lär du sannolikt få en approximativ normalfördelningskurva, vissa år går det väldigt bra, andra helt ok, vissa år lite minus och vissa år riktigt dåligt.
Fonder går inte "alltid uppåt" men börsen (om det är breda indexfonder t.ex.) har en positiv drift över tid.
Har du en alltför kort sparhorisont, t.ex. behöver pengarna till bostadsköp om nåt år, så är börsen ingen bra idé då risken finns att det går ner just när du behöver pengarna.
Det är inte heller nån naturlag att det är just 5 år som räknas som en längre tidsperiod, anledningen till att de rekommenderar så är mest för att privatpersoner utan större kunskap om börsen ska ha nåt att förhålla sig till. Själv investerar jag "tills vidare" då jag vet att det kan svänga mycket och då behöver man vara långsiktig.