2025-01-08, 13:15
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag tycker många fonder verkar explodera och verkligen öka ner än 30% på ett år. Vissa fonder så pratar vi om 600% på 5 år.

Fonder rekomenderas att äga i minst 5 år av fondförvaltare. Men varför så lång tid om dom verkar alltid gå uppåt ?

Jag vet att dom brukar ligga runt 0.5-2% i ägandet. Men det är ju en piss i Mississippi om man jämför hur mycket dom ökar per år.
Citera
2025-01-08, 13:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag tycker många fonder verkar explodera och verkligen öka ner än 30% på ett år. Vissa fonder så pratar vi om 600% på 5 år.

Fonder rekomenderas att äga i minst 5 år av fondförvaltare. Men varför så lång tid om dom verkar alltid gå uppåt ?

Jag vet att dom brukar ligga runt 0.5-2% i ägandet. Men det är ju en piss i Mississippi om man jämför hur mycket dom ökar per år.

Ingen investering levererar 30% varje år, slår du ut avkastningen på fonden över en längre period så lär du sannolikt få en approximativ normalfördelningskurva, vissa år går det väldigt bra, andra helt ok, vissa år lite minus och vissa år riktigt dåligt.

Fonder går inte "alltid uppåt" men börsen (om det är breda indexfonder t.ex.) har en positiv drift över tid.

Har du en alltför kort sparhorisont, t.ex. behöver pengarna till bostadsköp om nåt år, så är börsen ingen bra idé då risken finns att det går ner just när du behöver pengarna.

Det är inte heller nån naturlag att det är just 5 år som räknas som en längre tidsperiod, anledningen till att de rekommenderar så är mest för att privatpersoner utan större kunskap om börsen ska ha nåt att förhålla sig till. Själv investerar jag "tills vidare" då jag vet att det kan svänga mycket och då behöver man vara långsiktig.
Citera
2025-01-08, 13:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Om du syftar på avgiften så är ju grejen att de även tar ut avgiften de år det går dåligt, dvs. du går dubbelt back ett svagt år.

En större avgift medför även att den del av kapitalet som återinvesteras blir mindre varje år, vilket med ränta-på-ränta effekten över en längre tid ger stora utslag då du kunnat ha kanske 50-100% mer i kapital jämfört mot en billig avgift.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2025-01-08 kl. 13:28.
Citera
2025-01-08, 13:40
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Börsen kan både gå upp och ner.

När som helst.

Det finns ingen som helst garanti för avkastning.

Om börsen har gått upp exakt varje dag i 10 år så kan den gå tillbaks till ursprungsvärdet nästa dag.

Det finns ingen som vet (förutom några få kanske )
Citera
2025-01-08, 13:41
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Öka nedåt
Citera
2025-01-08, 13:44
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Men eftersom företag vill tjäna pengar så går börsen alltid upp långsiktigt över tid. Många år. (5, 10, 20, 30 år).

Även om den kanske gått ned väldigt mycket i mitten av de 5 eller 10 eller 20 åren.
Citera
2025-01-08, 13:46
Medlem
Conams avatar
Citat:

Tex kan du göra som jag, strax innan lågkonjunkturen köpte jag fond! Störtdök på direkten, kommer ta ett tag innan det blir +-0 där! Det scenariot grundar 5års filosofin.
Citera
2025-01-08, 13:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Jag tycker många fonder verkar explodera ...
Och på tal om "explodera", du har inte lagt märke till att fonder som går dåligt brukar försvinna (byta namn eller bytas ut). På så sätt kan man ge sken av att det mesta i sitt utbud går fantastiskt. Oroväckande när nya i leken aldrig sett nedgång.
Citera
2025-01-08, 14:58
Medlem
Vid IT-kraschen 2000-2002 gick nasdaq ner nära 80% och det tog runt 15 år innan det var tillbaka på nytt ATH. Det är lätt att tro att det alltid går upp om man aldrig varit med om en krasch. Man rekommenderar att man ska ha en lång sparhorisont på börsen eftersom sannolikheten att det är en bra affär ökar ju längre tid man haft pengarna investerade.
Citera
2025-01-08, 15:02
Medlem
ingetbranicks avatar
Det är inte bara service för kunderna, utan även ett sätt att friskriva sig om fonden underpresterar. Då kan de peka på att de faktiskt rekommenderar "minst fem års sparhorisont" och att missnöjda kunder får räkna med att det både går upp och ner, vilket det också gör.

Räntefonder utgör ett undantag. I Avanzas fondutbud finns 62 fonder med rekommenderad sparhorisont på minst ett år eller mindre. De åtta fonderna med rekommenderad sparhorisont på mindre än ett år är korträntefonder plus en bearfond.

I andra änden, för de verkligt tålmodiga, hittar vi sju fonder från East Capital med minst tio års rekommenderad sparhorisont. Det rör sig om aktiefonder och blandfonder som främst placerar i front- och tillväxtmarknader men även i Central- och Östeuropa. Nämnas kan att av dessa sju fonder är det bara en som inte har en årlig avgift på över 2 %, vilket ju möjligen kan påverka att de gärna ser att kunderna är långsiktiga med sina investeringar.
Citera
2025-01-08, 18:50
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det är inte bara service för kunderna, utan även ett sätt att friskriva sig om fonden underpresterar. Då kan de peka på att de faktiskt rekommenderar "minst fem års sparhorisont" och att missnöjda kunder får räkna med att det både går upp och ner, vilket det också gör.

Räntefonder utgör ett undantag. I Avanzas fondutbud finns 62 fonder med rekommenderad sparhorisont på minst ett år eller mindre. De åtta fonderna med rekommenderad sparhorisont på mindre än ett år är korträntefonder plus en bearfond.

I andra änden, för de verkligt tålmodiga, hittar vi sju fonder från East Capital med minst tio års rekommenderad sparhorisont. Det rör sig om aktiefonder och blandfonder som främst placerar i front- och tillväxtmarknader men även i Central- och Östeuropa. Nämnas kan att av dessa sju fonder är det bara en som inte har en årlig avgift på över 2 %, vilket ju möjligen kan påverka att de gärna ser att kunderna är långsiktiga med sina investeringar.

Jag uppfattar att det flesta fonder brukar alltid gå uppåt.
Citera
2025-01-08, 20:23
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Men eftersom företag vill tjäna pengar så går börsen alltid upp långsiktigt över tid. Många år. (5, 10, 20, 30 år).

Även om den kanske gått ned väldigt mycket i mitten av de 5 eller 10 eller 20 åren.

Jo. Men ta en valfri fond från Avanza.
Dom har alltid ökat rejält.

Vi kan ta t.ex
https://www.avanza.se/fonder/om-fond.../avanza-global
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här