• 6
  • 7
2025-01-15, 00:19
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Det får stå för dig det uttalandet...
Vad jag läst från "Riktiga" entreprenörer så länge produktionen inte är igång och leveranserna fungerar.
Så vad är fel i mitt resonemang?

Northvolt började ta ofantliga lån för att dela ut pengar till höger och vänster och även ge vissa personer höga löner utan att de presterade.

Klart det krävs kapital, riskkapital och de som startar verksamheten och är ägare måste säkra upp detta hela vägen!!!
Varför säger de som lyckats att man inte kan börja låna innan man har ett positivt kassaflöde?
Ljuger dessa människor?
Eller är de ärliga och vet hur det fungerar?

Det startas ju så jävla många företag och de flesta misslyckas, men varför då även ta lån under uppstart?
Då har du ju beviseligen inte kunnat attrahera tillräcklig med riskkapital!!!
Förstår du vad jag påtalar och skriver???
Finns inget företag som det inte satsats pengar innan produktion startats. Banklån är tydliga skulder men även riskkapital satsat i företaget är en skuld för företaget, och i slutänden är det ingen skillnad på dem.

Summan de investerat i företaget verkar rimlig bortsett ifrån att de kapitalt misslyckats med att få de pengarna att generera nya pengar.

Jag försvarar absolut inte att de sprätt ur pengar till höger och vänster utan det är ett av felet de gjorde. Det andra var att de långt ifrån lyckades få igång någon produktion.

Du är långt ifrån någon företagare om du inte är beredd att låna pengar till att bygga ett affärsverksamhet. Visst kan det gå att börja smått och växa organiskt, problemet blir dock ofta att andra företagare som inte är rädda för att utnyttja möjligheter konkurrerar ut dig genom att erbjuda bättre produkt, tar dina kunder och kanske även din personal.
Senast redigerad av TELAVIV91 2025-01-15 kl. 00:25.
Citera
2025-01-15, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Finns inget företag som det inte satsats pengar innan produktion startats. Banklån är tydliga skulder men även riskkapital satsat i företaget är en skuld för företaget, och i slutänden är det ingen skillnad på dem.

Summan de investerat i företaget verkar rimlig bortsett ifrån att de kapitalt misslyckats med att få de pengarna att generera nya pengar.

Jag försvarar absolut inte att de sprätt ur pengar till höger och vänster utan det är ett av felet de gjorde. Det andra var att de långt ifrån lyckades få igång någon produktion.

Du är långt ifrån någon företagare om du inte är beredd att låna pengar till att bygga ett affärsverksamhet. Visst kan det gå att börja smått och växa organiskt, problemet blir dock ofta att andra företagare som inte är rädda för att utnyttja möjligheter konkurrerar ut dig genom att erbjuda bättre produkt, tar dina kunder och kanske även din personal.

Du förstår ju inte!!!

Riskkapital man kan attrahera innebär inteckning i andelar av företaget eller option på att köpa in sig till fastställda avtal, du betalr INTE ränta på sådant riskkapital som du gör på ett banklån.

Du kan säga vad du vill...

Nu åkte man på höjda räntor och så gick det som det gick.
Min mormor som var landstingsanställd hade kunnat göra ett bra mycket bättre jobb är vad Peter Carlsson och Harald Mix har gjort.

De är "bidragsentreprenörer" inte riktiga entreprenörer som skapar en produkt med ett mervärde.

De är onda och giriga rakt igenom och man borde skilja deras huvuden från deras kroppar.

TA INTE LÅN INNAN PRODUKTIONEN ÄR IGÅNG!!!!
Behöver du göra det har du inte attraherat tillräckligt med riskkapital. PUNKT!!!
Citera
2025-01-15, 18:29
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Du förstår ju inte!!!

Riskkapital man kan attrahera innebär inteckning i andelar av företaget eller option på att köpa in sig till fastställda avtal, du betalr INTE ränta på sådant riskkapital som du gör på ett banklån.

Du kan säga vad du vill...

Nu åkte man på höjda räntor och så gick det som det gick.
Min mormor som var landstingsanställd hade kunnat göra ett bra mycket bättre jobb är vad Peter Carlsson och Harald Mix har gjort.

De är "bidragsentreprenörer" inte riktiga entreprenörer som skapar en produkt med ett mervärde.

De är onda och giriga rakt igenom och man borde skilja deras huvuden från deras kroppar.

TA INTE LÅN INNAN PRODUKTIONEN ÄR IGÅNG!!!!
Behöver du göra det har du inte attraherat tillräckligt med riskkapital. PUNKT!!!
Som riskkapitalist vill man givetvis ha högre förräntning på satsat kapital än banken, men visst är pengarna räntefria för företaget.
Och finns inget som tyder på att det var det höjda ränteläget som knäckte bolaget utan just som du säger att det var Peter Carlssons inkompetens som gjorde det.
Citera
2025-01-21, 21:21
Medlem
Inte oväntat att Serneke Sverige gick i konkurs
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem