2025-01-08, 23:13
Medlem
Ok detta är bara för skriva av mig lätta på det, plus för att jag faktiskt undrar..

Har tidigare skrivit om min rygg som är sned, några kotor typ lite under mitten av ryggraden. Vet inte om det började när jag lyfte/arbetade dåligt. Eller benlängdskillnad som en skolsyster sade i gymnasiet typ. Dock när jag var typ 12-13 blev jag tacklad i höften av en större kille. På idrotten hade vi amerikansk fotboll vi kastade till varann jag tog emot den så kom han springande rakt in med typ axeln i ena höften. Var också ganska så smal då så "sklettet" var väl ute lite. Minns att det kändes en del jag blev typ lite förvånad att han gjorde sådär liksom "utan skydd" när vi kastade en boll till varandra bara... Iaf fan om det kan vara en anledning till alla mina ryggproblem/ben...?

Kort sagt: Är det ens möjligt att en skada ska kunna orsaka sånt?
Citera
2025-01-09, 00:54
Moderator
Lapapps avatar
Rubrik förtydligad. Utgången rubrik: "Rugby tacklad" när man var yngre...

/Mod
Citera
2025-01-09, 06:15
Medlem
kl4sseKocks avatar
Ett under att man inte har mer skador eller men på äldre dar efter man lekt Jackass i tonåren
Citera
2025-01-09, 16:36
Avstängd
Jepp. Mycket möjligt. Du behöver undersöka dig. Röntgen krävs nog också.
Citera
2025-01-09, 18:23
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fb2021
Ok detta är bara för skriva av mig lätta på det, plus för att jag faktiskt undrar..

Har tidigare skrivit om min rygg som är sned, några kotor typ lite under mitten av ryggraden. Vet inte om det började när jag lyfte/arbetade dåligt. Eller benlängdskillnad som en skolsyster sade i gymnasiet typ. Dock när jag var typ 12-13 blev jag tacklad i höften av en större kille. På idrotten hade vi amerikansk fotboll vi kastade till varann jag tog emot den så kom han springande rakt in med typ axeln i ena höften. Var också ganska så smal då så "sklettet" var väl ute lite. Minns att det kändes en del jag blev typ lite förvånad att han gjorde sådär liksom "utan skydd" när vi kastade en boll till varandra bara... Iaf fan om det kan vara en anledning till alla mina ryggproblem/ben...?

Kort sagt: Är det ens möjligt att en skada ska kunna orsaka sånt?

Orsaker som ligger många årtionden bakåt i tiden kan vara verklig orsak, oavsett om du växte snett, blev tacklad eller slet ut dig på jobb så kan allt det vara orsaker.

Meeen...
Det hjälper inte dig idag att veta vad orsaken var för 30 år sedan. Värdelöst vetande.

Det som är bra att veta är exakt 1) hur din kropp fungerar idag och 2) utifrån det göra en detaljerad rehabiliteringsplan.

Kanske ska du röntga ryggen och låta en mycket duktig sjukgymnast kartlägga ryggens/kroppens funktion. Sedan bör du, läkaren och sjukgymnasten tillsammans göra ett bra åtgärdsprogram. Operation? Behöver du smärtlindring? Vilken träning är bra? Vilka muskelgrupper behöver du bygga upp? Vilka muskelgrupper kan du behöva stretcha för att räta ut ryggen? Behöver du gå ner i vikt för att inte belasta ryggen så mycket?

Sedan är det du som ska utföra rehabiliteringsplanen (jobbigt), även om det säkert behövs uppföljning var 3e månad med sjukgymnasten.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2025-01-09 kl. 18:32.
Citera
2025-01-09, 20:27
Medlem
maxatdunders avatar
Svårt att tro det förutsatt att du hade ont flera dagar efter eller svårt att gå. Hur var det dagen efter?
Citera
2025-01-09, 21:31
Medlem
Minns inte att jag kände något dagen efter. Så kan ju börjat i gymnasiet kanske för när jag undersökte mig i högstadiet osv var det aldrig något problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in