Igår, 23:42
Medlem
Jag söker hjälp med en vårdnadssituation. Mitt ex och hennes mamma är vårdnadshavare till vårt 1,5-åriga barn, vilket begränsar min rätt att träffa mitt barn. Jag blev övertalad att inte stå som vårdnadshavare för att barnet skulle få mer i bidrag. Nu får jag endast träffa mitt barn en gång i veckan, vilket jag anser är otillräckligt. Jag vill veta vilka alternativ jag har för att få mer tid med mitt barn.
Senast redigerad av NatPagle Igår kl. 23:54.
Citera
Idag, 00:28
Medlem
Mr.RedHats avatar
1. Ta kontakt med vårdnadshavaren och begär att få träffa ditt barn oftare. Om det inte funkar,
2. Vänd dig till familjerätten på kommunen (socialtjänsten) där barnet är mantalsskriven och förklara att du vill ha mer tid med barnet. Man kommer då boka in möte med er tillsammans eller enskilt och försöka få till ett umgängesavtal eller vårdnadsavtal. Kan ingen lösning nås frivilligt,
3. Stäm i tingsrätten (den domstol där barnet är mantalsskriven, 6 kap 17 § 1st Föräldrabalken) och anför att du vill ha utökat umgänge och eventuellt delad vårdnad.
Citera
Idag, 00:33
Medlem
StudiumValors avatar
1. kontakta familjerätten i kommunen och be dem hjälpa dig.
2. se allt utifrån barnets perspektiv, inte din egen rätt att få träffa ditt barn. Byt perspektiv i all tankeverksamhet och kommunikation och sätt dig in i "umgängesrätt". Det handlar NOLL om dig.
Från: vilket begränsar min rätt att träffa mitt barn
Till: vilket begränsar mitt barns rätt att träffa sin förälder
3. Dokumentera allt som hänt och händer så att du vet exakt vad som hänt, när och varför.
T ex exakt datum för när du inte kunde träffa ditt barn fast du fick
Eller när det fanns hinder för att träffa ditt barn fast du kunde och ville
se till att samla all korrespondens per mail eller sn+´ms eller brev och skriv ner vad som sades i telefonsamtal ,ed datum och klockslag.
Allt detta ökar din trovärdighet
Citera
Idag, 01:18
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NatPagle
Jag söker hjälp med en vårdnadssituation. Mitt ex och hennes mamma är vårdnadshavare till vårt 1,5-åriga barn, vilket begränsar min rätt att träffa mitt barn. Jag blev övertalad att inte stå som vårdnadshavare för att barnet skulle få mer i bidrag. Nu får jag endast träffa mitt barn en gång i veckan, vilket jag anser är otillräckligt. Jag vill veta vilka alternativ jag har för att få mer tid med mitt barn.

Om du tänker att exet inte vill ge dig mer umgänge så bör du faktiskt, innan du drar igång något, kolla din hemförsäkring och dess rättsskydd samt jämföra med andra bolag. För går det till domstol kan det kosta pengar.

Kring hur det hela fungerar när man vill utöka vårdnad och inte är överens hittar du info här:
https://www.domstol.se/amnen/familj/...e-och-umgange/
Citera
Idag, 01:48
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Om du tänker att exet inte vill ge dig mer umgänge så bör du faktiskt, innan du drar igång något, kolla din hemförsäkring och dess rättsskydd samt jämföra med andra bolag. För går det till domstol kan det kosta pengar.

Kring hur det hela fungerar när man vill utöka vårdnad och inte är överens hittar du info här:
https://www.domstol.se/amnen/familj/...e-och-umgange/
Pengar kostar det bara om man anlitar ombud. Du behöver inte betala motpartens kostnader som tappande part.

Men i övrigt håller jag med dig att det kan vara värt att se om hemförsäkring täcker så att man i varje fall kan anlita ett ombud. Vårdnadstvister och dylikt är väldigt känslosamt för de inblandade. Det blir då svårt som part utan ombud att hålla sig till sak.
Citera
Idag, 01:53
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Pengar kostar det bara om man anlitar ombud. Du behöver inte betala motpartens kostnader som tappande part.

Men i övrigt håller jag med dig att det kan vara värt att se om hemförsäkring täcker så att man i varje fall kan anlita ett ombud. Vårdnadstvister och dylikt är väldigt känslosamt för de inblandade. Det blir då svårt som part utan ombud att hålla sig till sak.

Absolut har du rätt i att man inte måste ha någon som bistår en.
Jag tänker mer så här. Har man en gång, utan billigt skydd (kondom), gjort något som fått stora konsekvenser för en så kan det vara smart att nästa gång ha skydd som i värsta fall är dyrt (ombud).
En normal hemförsäkring täcker väl typ 80 % av kostnaden för ditt ombud/jurist/advokat eller vad man vill kalla det.
Citera
Idag, 01:58
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Absolut har du rätt i att man inte måste ha någon som bistår en.
Jag tänker mer så här. Har man en gång, utan billigt skydd (kondom), gjort något som fått stora konsekvenser för en så kan det vara smart att nästa gång ha skydd som i värsta fall är dyrt (ombud).
En normal hemförsäkring täcker väl typ 80 % av kostnaden för ditt ombud/jurist/advokat eller vad man vill kalla det.
Det är väldigt olika hur hemförsäkringarna fungerar. Vissa täcker 100% upp till en viss summa och över den summan får man stå för en viss andel själv.

De villkor jag läst - vilket är kanske ett tiotal - så har vårdnadstvister varit undantagna. Men det behöver ju inte vara så i TS fall.
Citera
Idag, 02:03
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Det är väldigt olika hur hemförsäkringarna fungerar. Vissa täcker 100% upp till en viss summa och över den summan får man stå för en viss andel själv.

De villkor jag läst - vilket är kanske ett tiotal - så har vårdnadstvister varit undantagna. Men det behöver ju inte vara så i TS fall.

Du ser. Det du skriver gör det extra viktigt för TS att se över hemförsäkringen INNAN han påbörjar något överhuvudtaget. Så då hade jag rätt i mitt tips.

Ha det gott i natten!
Citera
Idag, 17:11
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NatPagle
Fel fokus kanske, men inte är ditt ex mamma vårdnadshavare om ditt ex också har vårdnad? Du lär väl mena att hon har hand om ditt barn eller så, väl?
Citera
Idag, 18:32
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

Vårdnadstvister brukar vara undantagna om det inte har gått mer än 1 år från det att samboförhållandet tog slut eller ansökan om skilsmässa lämnades till tingsrätten. Annars omfattas normalt den typen av tvister.

De flesta hemförsäkringar har ett maxbelopp som tak på ersättning samt en självrisk på 20-25 % av kostnaden.
Citera
Idag, 18:33
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Är faderskapet fastställt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in