Citat:
Ursprungligen postat av
atodJb
r det nn fler n mig som lagt mrke till ett kat antal av paragrafryttare de senaste 10-15 ren?
Folk som till punkt och pricka fljer lagar och regler och d menar jag allt, jobb livet, socialt och lagar inom samhllet.
Jag har ngra r p nacken men tycks minnas mer "personlighet" gllande hur folk frde sig i samhllet, majoriteten av mnniskor jag stter p nu fr tiden knns bara s generiska.
Sjlv r man en mnniska som fljer sin egen moral vad gller lagar och regler. Man ser till att man behandlar mnniskor som man sjlv vill bli behandlad men nr det kommer till lagar och regler r de vldigt bjbara beroende p vad jag sjlv tycker r acceptabelt och inte.
Olika scenarion frn jobb och socialt liv.
1. Person p frn de sociala beklagar sig ver att hen behver skaffa en ytterligare streaming tjnst fr att se en film han lngtat efter.
- "Varfr laddar du inte bara ned den?"
- "Men det r ju olagligt de kan jag inte gra."
Vilket kan vara frsteligt ifall personen aldrig varit i den sfren tidigare, men detta r nd en person (ett exempel av de flesta jag knner) som laddat ned filmer och spel under hela uppvxten, fram till 25-30. Helt pltsligt blir det bara bekvmt med olika streamingtjnster och r SUPERNJDA med att betala 1000kr i mnaden fr alla olika tjnster nr de istllet kan betala 50kr fr Plex och ha allt de behver med ngra f klick med musen. (Ja, de har fortfarande pc)
Med det sagt, skam p alla er fre detta pirater som frn ingenstans fallit i fllan av att betala tusentals kronor per r. Tvi.
2. Person p jobbet som alltid gr ett liv ver smsaker. Hen tycker man jobbar p ett oskert stt, inte fljer alla bestmmelser vad gller skerhet och alltid tar upp skit till chefer. Alla som jobbar inom bygg/gruva/industri vet hur mycket extremt ljliga regler man ska flja. Ska man dremot flja alla dessa direktiv vad gller skerhet s gr de fan 2 arbetsdagar bara fr att skra en arbetsplats nr jobbet man ska utfra tar 3h. Vilken jvla arbetsgivare accepterar det? Ingen. Lik frbannat sitter man p workshop mten om hur vi ska jobba skert NR INGEN VILL BETALA FR DET.
Hade det varit ett skyddsombud hade man vll kpt det men fuck you DET R JAG men lik frbannat r det alltid mnniskan som r helt jvla vrdels i arbetslaget som ska klaga.
r du denna mnniska? Alla hatar dig bara s du vet.
3. Pendlar du ett lngre avstnd till jobbet? Skriver du av dessa mil under deklarationen?
Lgger du till ngra mil? Varfr inte?
"Nej det r ju olagligt"
Vill ingen knna sig som Robin Hood?
4. Herregud det finns mnniskor som vgrar g mot rtt ven fast det inte finns en bil i sikte 200m t ntt hll.
Vad i hela helvete...
Jag kan fortstta ge exempel tills det blir en wall of text som ingen r intresserad av att lsa, vilket det mest troligt redan r.
Men r det ngon annan som knner igen sig i vad jag frsker frmedla, har det blivit vrre?
Har ni sjlv ngra egna exempel p hur samhllets frndrats gllande detta?
43 personer kom aldrig hem frn jobbet i fjol. De dog p jobbet.
https://arbetet.se/2024/12/27/lista-...rna-som-dodar/
Sg s sent som igr en stllningsbyggare som klttrade med selen i bltet, men utan att anvnda den.
Visst det gr snabbare att arbeta utan den. Men risken att d p jobbet kar.
Ska ngon mnniska r dryga 2000 r efter att Jesus gick i kortbyxor behva d p jobbet av slarv och "den hr rutinen r ondig-mentalitet"?
Jag fredrar om processer gr rtt till och att allt det skerhetstnkande vi faktiskt har och den kunskapen kommer till nytta fr de medarbetare som gr till jobbet fr att f ut en ln och kunna leva sina liv.
Sen tycker jag generellt att upphovspersoner ska f betalt fr sina verk. Hade piratmarknaden varit helt oreglerad hade vi haft vldigt svrt att f till all den kultur vi idag konsumerar.
Varfr fuska p sin deklaration? Det r ju skattepengar som gr t till ngot de inte r mnade fr.
Inte konstigt skola, vrd, omsorg och infrastruktur gr s knackigt som det gr i detta land med s mnga bidragsfuskare och skatteamitare vi har.
Vad fr vi fr pengarna? Ja det vi frtjnar uppenbarligen med tanke p att folk stndigt ska pressa och utnyttja systemet som faktiskt r till fr att bygga upp en trygg och kolektiv vlfrd.
Men men jag har fattat att jag lever i det ultra liberala landet Sverige dr individens rtt r det enda som rknas. Varfr bry sig om andra nr man sjlv kan gra sitt bsta fr att roffa t sig.
Inte konstigt fresten med tanke p den politik som bedrivits i detta land i rtionden att folket blir pverkat och brjar tnka "JAG JAG JAG". Jag r helt klart sjlv pverkad men fr nypa mig i armen ibland och pminna mig om att vi har ett vgnt, en utbyggd vrd och en gratis utbildning som r tnkt att gynna alla i landet. ven om ovan vlfrd r krasslig... S finns den dr och skulle mycket vl kunna byggas upp igen.
Bara fr att jag r stor och stark och tjnar helt ok med pengar s vill jag inte slppa att alla inte kan gra karrir som jag. Vi behver underskterskor och barnsktare och alla andra som jag som "gjort karrir" r beroende av att de vill kvarst i sina arbeten, att de gillar sina jobb och trivs dr. Och framfr allt verlever sina arbetspass i gruvan, p kraftverket eller p reningsverket varifrn jag fr mitt dricksvatten i bde kranen och dassholken.