• 3
  • 4
2025-01-11, 20:17
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Det är en chans på 100 att äppelträdet som kommer till av ett äppelskrutt ger god ätbar frukt!
Det är en myt som plantskolorna tjänar pengar på.
Citera
2025-01-11, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr

Citrusträd behöver en sval vinter för att blomma, men klarar ingen frost. De gör att man nog kan ha dem i växthus eller inglasad balkong med frostvakt/element.

Citrus klarar enstaka nattfrost väldigt bra, även ihållande enstaka minusgrader under några dagars tid, men inte mer än så, för med längre tid så går det väldigt hårt åt dom, men det är inte hela världen att glömma ute några dagar om det blir frost, eller ha ute till slutet av november beroende på var man bor i landet. När dom får komma in i värmen med extrabelysning så exploderar blomningen efter ett tag.

Dom kan sätta blommor lite när som och ha blommor och frukt i olika stadier hela året.
Citera
2025-01-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Det är en chans på 100 att äppelträdet som kommer till av ett äppelskrutt ger god ätbar frukt!

Nä, det stämmer inte att det är så dåliga odds. Har en stor trädgård med flera vildapel som i början gav små sura frukter, men nu när träden är äldre så är frukten större och smakar bra på flera träd, så det är långt bättre odds snarare 3/10 än 1/100. Struktur, skal, doft och smak på äpplena är olika på varje träd. Jag måste lära mig att ympa för ett av träden ger helt magiska äpplen.

Varje äppelträd från en kärna blir ett unikt träd med unik frukt. Det gäller för citrus också.
Citera
2025-01-11, 20:36
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Nä, det stämmer inte att det är så dåliga odds. Har en stor trädgård med flera vildapel som i början gav små sura frukter, men nu när träden är äldre så är frukten större och smakar bra på flera träd, så det är långt bättre odds snarare 3/10 än 1/100. Struktur, skal, doft och smak på äpplena är olika på varje träd. Jag måste lära mig att ympa för ett av träden ger helt magiska äpplen.

Varje äppelträd från en kärna blir ett unikt träd med unik frukt. Det gäller för citrus också.
Jaaa!!!
Genetisk variation är nyckeln till att få fram nya ännu finare sorter, trots att en hel del plant-individer måste sållas bort.
Är man beredd att sålla bland plantorna så är det inget problem att alla inte är exakt lika.

Jag växt-förädlar mina egna chili-korsningar. Hälften av plantorna sållas bort innan de kommer ut på balkongen och sedan sållas de plantor som ger minst chilifrukt bort (och någon enstaka jag inte gillar smaken på). Hösten 2024 skördade jag 20 liter chili på min normala HSB-balkong.
Citera
2025-01-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jaaa!!!
Genetisk variation är nyckeln till att få fram nya ännu finare sorter, trots att en hel del plant-individer måste sållas bort.
Är man beredd att sålla bland plantorna så är det inget problem att alla inte är exakt lika.

Jag växt-förädlar mina egna chili-korsningar. Hälften av plantorna sållas bort innan de kommer ut på balkongen och sedan sållas de plantor som ger minst chilifrukt bort (och någon enstaka jag inte gillar smaken på). Hösten 2024 skördade jag 20 liter chili på min normala HSB-balkong.

Chili är kul för man kan jobba fram nya sorter så snabbt, man kan ju beroende på sort hinna med två eller tre generationer från frö på ett år med belysning. Citrus och andra träd är lite svårare eftersom det tar så lång tid innan första blomning, men har man plats och stor trädgård så ska man chansa. Äppelträd och andra fruktträd är väldigt fina när dom blommar även om frukten blir kass.

Och man kan alltid ympa in bra kvistar från ett fruktgivande träd på sitt nya träd när det är stort nog.

Detta går bra med citrus också. Man odlar upp en bra grundstam, sen kan man förmodligen hitta någon med ett citrusträd som behöver beskära varifrån man kan få kvistar. Man kan ympa och ha flera olika citrusfrukter på ett citrusträd, som ett så kallat famileäppelträd

Tänk att ha några hektar trädgård och egen brunn i typ spanien eller portugal, jäklar vad träd och chili det skulle vara då.
Senast redigerad av Robadido 2025-01-11 kl. 20:48.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in