Citat:
Ursprungligen postat av
Saarne
Jag ägde förut ett billigt våffeljärn från Clas Ohlson och undrar egentligen hur den fungerar.
Man pluggar in våffeljärnet och väntar på att den gröna lysdioden tänds vilket indikerar rätt temperatur vilket i sig tyder på att den då har en temperatursensor eller något annat typ av elektriskt motstånd för att signalera detta?
Man häller på en klick smör i tyflonet och sen på med smeten och stänger locket. Och då slocknar den gröna lampan. Har för mig att man hör ett klick ljud och sedan efter en stund så tänds den gröna lampan igjen och våfflan är perfekt frasig och gyllenbrun.
Sitter det en timer innbygd för inte fan kan den mäta temperaturen i våfflan? Det måste finnas en beräkning för temperatur och tid för "stek" tiden?
Så det torde vara ett inbyggt rele med timer?
Hade jag haft möjligheten att experimentera så hade man då kunna struntat i att hälla i smeten och stängt locket och se om det tar kortare tid för den gröna lysdioden att tändas, jag tänker då att smeten fungerar som en insulator mot tyflonet vilket gör att temperaturökningen skulle vara långsammare med smet än utan om det skulle vara styrt helt av temperaturen?
Den gröna dioden tänds när tempen är vad tillverkaren bestämt.
Du häller smöret, och smeten i
teflonet och lampan slocknar eftersom det blir kallare.
När lampan tänds igen är det varmt nog, och med lite tur är din våffla gräddad.
Nej, det är inte ett
rele, eller ens ett relä, det är en enkel temperatursensor.