• 1
  • 2
2025-01-09, 22:41
Medlem
Jag ägde förut ett billigt våffeljärn från Clas Ohlson och undrar egentligen hur den fungerar.

Man pluggar in våffeljärnet och väntar på att den gröna lysdioden tänds vilket indikerar rätt temperatur vilket i sig tyder på att den då har en temperatursensor eller något annat typ av elektriskt motstånd för att signalera detta?

Man häller på en klick smör i tyflonet och sen på med smeten och stänger locket. Och då slocknar den gröna lampan. Har för mig att man hör ett klick ljud och sedan efter en stund så tänds den gröna lampan igjen och våfflan är perfekt frasig och gyllenbrun.

Sitter det en timer innbygd för inte fan kan den mäta temperaturen i våfflan? Det måste finnas en beräkning för temperatur och tid för "stek" tiden?

Så det torde vara ett inbyggt rele med timer?

Hade jag haft möjligheten att experimentera så hade man då kunna struntat i att hälla i smeten och stängt locket och se om det tar kortare tid för den gröna lysdioden att tändas, jag tänker då att smeten fungerar som en insulator mot tyflonet vilket gör att temperaturökningen skulle vara långsammare med smet än utan om det skulle vara styrt helt av temperaturen?
Citera
2025-01-09, 22:46
Medlem
Full-Retards avatar
Att våffeljärnet producerat en välgräddad våffla kan jag betvivla då de flesta kinaskräp inte gräddar väl. Dock har ju Clas Ohlson haft en bra standard så det kan stämma.

Hur vet våffelgärnet att våfflan är färdig? Det beror på som du beskriver av en timer men också en sensor som känner av en viss impedans i temperaturökningen. Den elektroniska programmeringen är inställd på att indikera utifrån tidigare tester när våffelgärnet presterat en välgräddad våffla.
Citera
2025-01-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Att våffeljärnet producerat en välgräddad våffla kan jag betvivla då de flesta kinaskräp inte gräddar väl. Dock har ju Clas Ohlson haft en bra standard så det kan stämma.

Hur vet våffelgärnet att våfflan är färdig? Det beror på som du beskriver av en timer men också en sensor som känner av en viss impedans i temperaturökningen. Den elektroniska programmeringen är inställd på att indikera utifrån tidigare tester när våffelgärnet presterat en välgräddad våffla.
Har prövat ett par voffeljärn i teflon och alla suger och av flera skäl bland annat det så rekommenderar jag ett i gjutjärn.
Citera
2025-01-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Har prövat ett par voffeljärn i teflon och alla suger och av flera skäl bland annat det så rekommenderar jag ett i gjutjärn.

Elektrisk eller en sån man har över en lägereld?
Citera
2025-01-09, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard

Mycket spelar också in på vad man har för ingredienser, kör man färdig mix så blir det alltid kattskit. Kör recept på frasvåfflor men tillägg för vaniljpulver eller koncentrat
Citera
2025-01-09, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Elektrisk eller en sån man har över en lägereld?
Vi hade en elektrisk som barn men kanske lite av en dröm att ha en som man för över eld. Fördelen med gjutjärn är att den lagrar värme på ett helt annat sätt än andra typer av material. För du vill snabbt upp i temp för en krisig yta efter att smeten kylt ner järnet.
Citera
2025-01-09, 22:59
Medlem
Neksnors avatar
En våffla är väl bland det mest standardiserade när det gäller tillagning? Jag antar att få vill ha den well done och att ingen vill ha den blodig. Så i utvecklingen av ett nytt järn bör det vara enkelt att ta reda på hur länge den behöver tillagas och sedan implementera det med lite lampor.
Citera
2025-01-09, 23:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag ägde förut ett billigt våffeljärn från Clas Ohlson och undrar egentligen hur den fungerar.

Man pluggar in våffeljärnet och väntar på att den gröna lysdioden tänds vilket indikerar rätt temperatur vilket i sig tyder på att den då har en temperatursensor eller något annat typ av elektriskt motstånd för att signalera detta?

Man häller på en klick smör i tyflonet och sen på med smeten och stänger locket. Och då slocknar den gröna lampan. Har för mig att man hör ett klick ljud och sedan efter en stund så tänds den gröna lampan igjen och våfflan är perfekt frasig och gyllenbrun.

Sitter det en timer innbygd för inte fan kan den mäta temperaturen i våfflan? Det måste finnas en beräkning för temperatur och tid för "stek" tiden?

Hade jag haft möjligheten att experimentera så hade man då kunna struntat i att hälla i smeten och stängt locket och se om det tar kortare tid för den gröna lysdioden att tändas, jag tänker då att smeten fungerar som en insulator mot tyflonet vilket gör att temperaturökningen skulle vara långsammare med smet än utan om det skulle vara styrt helt av temperaturen?

Det är ett bimetalliskt element, typ
https://www.youtube.com/watch?v=ElnHUfQFfQk
Citera
2025-01-09, 23:41
Medlem
Bertil85s avatar
Den vet inte när den är klar.

Du ställer in temperaturen på våffeljärnet, häller i våffelsmet och om lampan slocknar så har temperaturen sjunkit.
Det brukar finnas två dioder(lampor), en för indikation på att den är igång, samt en lampa för att visa om den inställda värmen är kvar.

Under tiden ditt våffeljärn når rätt temperatur igen så har våffeljärnet rätt temperatur när lysdioden(lampan) är igång igen, för den valda temperaturen.

Steglös är den bästa, det är så dem konstruerar dem. Järn eller teflon smaksak....

Har man rätt eller helt fel?
Citera
2025-01-09, 23:42
Medlem
Bone Collectors avatar
"Hur vet våffeljärnet när våfflan är färdig?"

Alla våffeljärn vet inte det. Jag har ett våffeljärn från 70-talet av märket Hugin som vägrar att ge upp.
Jag har bestämt att jag inte kommer att köpa ett nytt våffeljärn så länge det gamla funkar.

Våffeljärnet behöver inte ens veta när våfflan är färdig eftersom jag vet när våfflan är färdig.
Citera
2025-01-10, 01:04
Medlem
falconer8s avatar
Mitt våffeljärn är från 60 - talet. Morsan fick den av min numera avlidna farmor redan på 70-talet. Och då hade min farmor använt det redan i några år.

Det är som sagt inhandlat på 60 - talet. Snacka om att grejer byggdes för att hålla förr!
Citera
2025-01-10, 01:16
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Den gröna dioden tänds när tempen är vad tillverkaren bestämt.
Du häller smöret, och smeten i teflonet och lampan slocknar eftersom det blir kallare.
När lampan tänds igen är det varmt nog, och med lite tur är din våffla gräddad.

Nej, det är inte ett rele, eller ens ett relä, det är en enkel temperatursensor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in