Idag, 03:01
Medlem
Kan vara så att jag är dum i huvudet, men jag uppfattar det som om det ej är brottsligt att beställa anabola steroider inrikes för att;

1. steroider är inte narkotikaklassade

2. en beställning av dopningsmedel är ett försök till dopningsbrott

3. dopning för eget bruk anses som ringa

4. försök till ringa dopningsbrott är ej straffbart

Således är det riskfritt att beställa dopningsmedel så länge försändelsen inte korsar Sveriges gränser.

Mängden anabola steroider anges i enheter, där varje enhet är 5 mg verksam substans. Gränsen mellan ringa dopningsbrott och dopningsbrott av normalgraden anses ligga på 5 000 enheter, se målnummer: B 2594-02.

Man kan alltså beställa 25 gram verksam testosteron-E/C, det innebär tio till tolv 10ml vialer doserade på 200-250mg/ml, och det finns ingen rättslig påföljd om det tas i beslag på väg till köparen.
Citera
Idag, 03:19
Medlem
Mr.RedHats avatar
Du har rätt i din analys. Ringa försök till dopingbrott är inte straffbart.

Skulle det (likt försök till ringa narkotikabrott) vara straffbart så är ju bevisläget lite klurigt för rättsväsendet såtillvida att det i princip krävs att du erkänner för att det ska leda till åtal.

Däremot om försändelsen stoppas så har polisen fortfarande rätt att beslagta den enligt 27 kap RB eftersom det fortfarande är illegalt att inneha dopingmedel, och polisen har rätt att beslagta föremål för att förebygga brott ( 1 § första och tredje punkten ibid.)
Citera
Idag, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dampbarn69
Kan vara så att jag är dum i huvudet, men jag uppfattar det som om det ej är brottsligt att beställa anabola steroider inrikes för att;

1. steroider är inte narkotikaklassade

2. en beställning av dopningsmedel är ett försök till dopningsbrott

3. dopning för eget bruk anses som ringa

4. försök till ringa dopningsbrott är ej straffbart

Således är det riskfritt att beställa dopningsmedel så länge försändelsen inte korsar Sveriges gränser.

Mängden anabola steroider anges i enheter, där varje enhet är 5 mg verksam substans. Gränsen mellan ringa dopningsbrott och dopningsbrott av normalgraden anses ligga på 5 000 enheter, se målnummer: B 2594-02.

Man kan alltså beställa 25 gram verksam testosteron-E/C, det innebär tio till tolv 10ml vialer doserade på 200-250mg/ml, och det finns ingen rättslig påföljd om det tas i beslag på väg till köparen.

Inte helt riskfritt, de kan släppa igenom försändelsen och sedan plocka dig efter att du tagit emot beställningen.
Citera
Idag, 03:23
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Inte helt riskfritt, de kan släppa igenom försändelsen och sedan plocka dig efter att du tagit emot beställningen.
Så ska inte polisen arbeta. Ses väl ändå som brottsprovokation?
Citera
Idag, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Så ska inte polisen arbeta. Ses väl ändå som brottsprovokation?

Nej, det utgör inte brottsprovokation.
Det är TS som självmant gjort beställningen och som frivilligt tar emot det han beställt, alltså inte polisen som provocerat fram något agerande från TS.

Det är väldigt vanligt sätt att arbeta mot organiserad brottslighet. Inte så vanligt dock mot enskilda köpare/brukare men fullt lagligt.
Citera
Idag, 03:34
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det är TS som självmant gjort beställningen och som frivilligt tar emot det han beställt, alltså inte polisen som provocerat fram något agerande från TS.

Det är väldigt vanligt sätt att arbeta mot organiserad brottslighet. Inte så vanligt dock mot enskilda köpare/brukare men fullt lagligt.
Att få post är i allra högsta grad ofrivilligt. Senast igår fick jag slänga skräp från Carspect och någon annan skräpbesiktning.

Jag vet en som (påstått) beställt amfetamin och fick det beslagtaget. I det fallet lät man göra husrannsakan efter beslaget.
Citera
Idag, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Att få post är i allra högsta grad ofrivilligt. Senast igår fick jag slänga skräp från Carspect och någon annan skräpbesiktning.

Jag vet en som (påstått) beställt amfetamin och fick det beslagtaget. I det fallet lät man göra husrannsakan efter beslaget.

Att få ett paket/brev man beställt är i allra högsta grad frivilligt.
Oavsett är det inte något som är framprovocerat av polisen om de bara släpper igenom en leverans.
Citera
Idag, 03:42
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Att få ett paket/brev man beställt är i allra högsta grad frivilligt.
Oavsett är det inte något som är framprovocerat av polisen om de bara släpper igenom en leverans.
Ursäktar om detta blir lite semantiskt, men även om man har beställt det så kan man ju inte neka att ta emot det såvida inte det landar hos ombud och returneras automatiskt till avsändaren, eller postens terminal för oadresserade paket. I annat fall dimper det ned i lådan oavsett.
Citera
Idag, 06:39
Medlem
Citat:

Kanske lite klumpigt uttryckt. Det är inte brottsprovokation, men trots allt är det så att polisen väl skall förhindra att brott begås i den mån de kan? Att släppa fram ett paket så att brottet går till sin fullbordning är väl knappast det man förväntar sig att polisen skall göra.
Citera
Idag, 09:25
Medlem
StonedMonkeys avatar
Hur är det ifall dopningsmedel på posten hamnar i polisens händer, förstör dom det eftersom "det kan missbrukas" likt när man beställer knark? (Gäller ju även oklassade substanser)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in