Citat:
Ursprungligen postat av
esloveslov
Då får de börja utreda det. Det är inte svårare än knark brott eller bokföringsbrott. Om det inte undersökts, så är det en tyst acceptans av brottet av Sverige. Ett löst förslag, vägra kommunalt stöd till sudanska föreningen, dra in barnbidrag, bostadsbidrag. Svenska staten har maktmedler.
Du har så rätt i mycket men jag vet ändå inte hur man ska komma tillrätta med problemen. Som jag skrivit tidigare i flera trådar här, har jag kommit i kontakt med flera kvinnor i denna situation genom mitt arbete som svensklärare. Dessa kvinnor var inte alls frispråkiga men jag förstod ju att det fanns problem. I detta land är vi så mycket mer öppna om samlevnad och det kan inte jämföras med dessa andra kulturer. Som nu ska anses 'svenska'.
Tror inte att indraget barnbidrag hjälper särskilt. Och vad ska myndigheterna göra? Man måste i sådana fall ta en könsstympare på bar gärning, och det är nog inte lätt.
Det är så mycket man vill ha sagt i detta. Att myndigheterna ska börja 'utreda' önskar man, men hur ska det gå till? Ska de gå in och glo på bevis? Tror inte kvinnorna vill visa upp sig för inspektion direkt. Det kvinnliga könet är ju tabu i vissa delar av världen. Både heligt och smutsigt i många kulturers tro och något man inte nämner med ord. Det är bara småglin här som gapar om sådant för att vara avarter och provocera.
Flickor som har blivit omskurna och ihopsydda kan alltså bli med barn (smärtsamt!!). Men jag vet de som åter igen blivit ihopsydda efter en barnafödsel för att männen inte ska oroa sig för otrohet. Åter igen samma vansinne.
Detta är så begråtansvärt att man inte tror det är sant. Men finns kanske möjligt att begränsa.
Tror det man kan göra är att sprida information. Att detta inte är mänskligt. Men hur förklarar man det för föräldrar till döttrar som följer sin vanliga sed och vill gifta bort en 'ren' flicka?