Citat:
Ursprungligen postat av
Hardstekt
Vi vet ju alla hur kriget utspelar sig. Skyttegravskrig på öppna minerade fält där alla ser vad alla gör hela tiden. Där små billiga drönare svärmar i skyn och tar ut allt som rör sig.
I den här tråden tänkte jag att vi hittar på lösningar/vapen som kan tänkas vara effektiva.
Det här är bara en diskussion om lösningar/vapen som kan tänkas användas i ett krig som de som utspelar i Ukraina. Idéerna skall vara någotsånär verklighetsförankrade. Det är inte en diskussion om kriget i övrigt.
Jag börjar:
Anti-drönar system för pansarvagn:
Automatiska luftgevärs turrets som monteras på pansarvagnarna. Drönarna är ju enkla plast konstruktioner. Ett vanligt luftgevär kan ta ner vilken "dji" drönare som. Min tanke är att man monterar två(eller fler) turrets(som i halflife 2) som skjuter luftgevärskulor och tar ut drönarna på 10-15m avstånd. Turretsarna är helt automatiska och skjuter på allt som ser ut att röra sig ovanför mark. Anlednignen till varför jag väljer luftgevär är helt enkelt för att det är tillräckligt och billigt och man kan lasta hur mycket ammo som helst på väldigt liten yta.
Kriget i Ukraina har visat att inte ens vanligt jakthagel biter tillräckligt bra på drönare, utan det som krävs är buckshot (7-8mm hagel verkar fungera bäst) Så är du begränsad till "luftgevär" så behöver du (p.g.a. lägre mynningshastighet) då något som kan skjuta kaliber .45 i.s.f. kaliber .17 och göra det i mycket högt tempo. Därtill så skulle det kräva stora externa accumulatorer (som utgör en explosionsrisk) samt en uextern och högljudd kompressor som driver allt detta. Eventuellt då en diesel- eller bensinmotordriven kompressor, med en extern bränsletank, eftersom vagnarnas elsystem inte är dimensionerade för att driva en stor kompressor.
Och du vill absolut inte ha något som skjuter allt som rör sig ovanför mark, eftersom detta inkluderar egen trupp, i förekommande fall civila, samt fåglar m.m. Om vagnen rör på sig, så inkluderar för övrigt "allt som rör sig ovanför mark", allt som är ovanför mark, inklusive hus, träd, buskar o.s.v.
Det som krävs är ett prisvärdigt system som kan tillverkas med civila komponenter och som kan se skillnad på vad som är ett hot och vad som inte är det. Vad som sedan ska skjuta ner hotet är en mindre fråga fråga, men luftgevär är absolut inget alternativ.