• 1
  • 2
2025-01-11, 08:24
Medlem
Hardstekts avatar
Vi vet ju alla hur kriget utspelar sig. Skyttegravskrig på öppna minerade fält där alla ser vad alla gör hela tiden. Där små billiga drönare svärmar i skyn och tar ut allt som rör sig.

I den här tråden tänkte jag att vi hittar på lösningar/vapen som kan tänkas vara effektiva.

Det här är bara en diskussion om lösningar/vapen som kan tänkas användas i ett krig som de som utspelar i Ukraina. Idéerna skall vara någotsånär verklighetsförankrade. Det är inte en diskussion om kriget i övrigt.

Jag börjar:

Anti-drönar system för pansarvagn:

Automatiska luftgevärs turrets som monteras på pansarvagnarna. Drönarna är ju enkla plast konstruktioner. Ett vanligt luftgevär kan ta ner vilken "dji" drönare som. Min tanke är att man monterar två(eller fler) turrets(som i halflife 2) som skjuter luftgevärskulor och tar ut drönarna på 10-15m avstånd. Turretsarna är helt automatiska och skjuter på allt som ser ut att röra sig ovanför mark. Anlednignen till varför jag väljer luftgevär är helt enkelt för att det är tillräckligt och billigt och man kan lasta hur mycket ammo som helst på väldigt liten yta.
Citera
2025-01-11, 08:42
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Vi vet ju alla hur kriget utspelar sig. Skyttegravskrig på öppna minerade fält där alla ser vad alla gör hela tiden. Där små billiga drönare svärmar i skyn och tar ut allt som rör sig.

I den här tråden tänkte jag att vi hittar på lösningar/vapen som kan tänkas vara effektiva.

Det här är bara en diskussion om lösningar/vapen som kan tänkas användas i ett krig som de som utspelar i Ukraina. Idéerna skall vara någotsånär verklighetsförankrade. Det är inte en diskussion om kriget i övrigt.

Jag börjar:

Automatiska luftgevärs turrets som monteras på pansarvagnarna. Drönarna är ju enkla plast konstruktioner. Ett vanligt luftgevär kan ta ner vilken "dji" drönare som. Min tanke är att man monterar två(eller fler) turrets(som i halflife 2) som skjuter luftgevärskulor och tar ut drönarna på 10-15m avstånd. Turretsarna är helt automatiska och skjuter på allt som ser ut att röra sig ovanför mark. Anlednignen till varför jag väljer luftgevär är helt enkelt för att det är tillräckligt och billigt och man kan lasta hur mycket ammo som helst på väldigt liten yta.
Härligt med lite idéer till Wunderwaffe för Ukraina.

Drönare verkar vara framtiden för krigföring i Ukraima, det hade varit intressant med en svärm av drönare som genomför anfall mot ett större mål. Tänk lite som dessa drönarshower fast en hel vägg flygandes mot sina mål och kör någon slags massattack. Vet att det spekulerars kring detta tidigare, men hade varit coolt om det visade sig fungera.
Citera
2025-01-11, 10:16
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Härligt med lite idéer till Wunderwaffe för Ukraina.

Drönare verkar vara framtiden för krigföring i Ukraima, det hade varit intressant med en svärm av drönare som genomför anfall mot ett större mål. Tänk lite som dessa drönarshower fast en hel vägg flygandes mot sina mål och kör någon slags massattack. Vet att det spekulerars kring detta tidigare, men hade varit coolt om det visade sig fungera.

En drönare som är värmesökande och som bär med sig 30 gram trotyl. Vore en fin present till putins soldater.
Citera
2025-01-11, 11:10
Avstängd
En drönare kan man slänga ihop med lite fogskum. plaströr mm. Det som är viktigast är "hjärnan" AI och sensorer, syn, hörsel, tom lukt (elektronisk näsa) etc - Den som har flest och de smartaste drönarna vinner. 2 miljoner drönare i Sverige hade inte varit fel.

Allt som är bemannat med människoapor är en svaghet idag. Detta gäller pansar, flyg, flotta. Människor blir skadade, vill bajsa, sover, behöver mat, kan inte se på natten osv.

Ryssarna kommer inte att ersätta de Tanks de förlorat nu, det blir drönare för hela slanten. Påls impuls-inköp av Leoparder för 2 miljarder. Inom 2-3 år är de helt obsoleta. De klarar ett par minuter på ett slagfält med drönare. Vi kan ha någon form av tanks i framtiden men de skall inte vara bemannade och eftersom de inte är bemannade kan man bygga 500 st för samma summa som en bemannad.
Citera
2025-01-11, 11:19
Avstängd
Citat:
Anti-drönar system för pansarvagn:[/b]

Kulsprutor som är luftgevär är intressant. Bara ha en stor tratt man häller kulorna i och koppla en kompressor direkt till motorn. Man kan komma upp i fruktansvärda hastigheter, rpm och joule. Tyvärr är precisitionen lite kass och detta kan användas vid anfall med. Utrensningar av skyttegravar mm om pipan kommer upp ett par meter på en teleskopstång ovanför tanken. Det blir otroligt billigt med.

Om man tänker som en fysiker så är vanliga vapen luftgevär. Man skapar ett lufttryck med krut.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2025-01-11 kl. 11:34.
Citera
2025-01-11, 12:17
Medlem
Citat:

Nu har inte jag sett ukraina-drönare på bild, men de lär ju släppa handgranater som minsta last, shgr 07 är 470 gram. Så drönaren bör ju kunna hantera denna vikt och troligen mer, uppåt 1kg.
Kan en "vilken "dji" drönare som", bära en sådan last? Jag har ingen aning, därför jag frågar.
Om inte, så är väl drönarna in-action större modeller, och troligen mer robusta, funkar då fortfarande luft-ammo, skulle du säga?
Citera
2025-01-11, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Nu har inte jag sett ukraina-drönare på bild, men de lär ju släppa handgranater som minsta last, shgr 07 är 470 gram. Så drönaren bör ju kunna hantera denna vikt och troligen mer, uppåt 1kg.
Kan en "vilken "dji" drönare som", bära en sådan last? Jag har ingen aning, därför jag frågar.
Om inte, så är väl drönarna in-action större modeller, och troligen mer robusta, funkar då fortfarande luft-ammo, skulle du säga?

Eftersom många av dom här ”suicidal-attack”-drönarna just bara används en gång, och man inte behöver verkan mer än åt ett håll, kan man göra själva stridsdelen mycket lättare.

Man har Kontinuerligt ändrat stridsdelarna.
Det senaste JAG har sett är drönare som tar på sig samma roll som jaktplanen, dvs, jaga andra drönare.

Vissa har haft hagelpipor, andra pinnar av trä (med barken fortfarande på ) som man helt enkelt kört in i propellrarna.
Senast redigerad av Dörren 2025-01-11 kl. 12:27.
Citera
2025-01-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Eftersom många av dom här ”suicidal-attack”-drönarna just bara används en gång, och man inte behöver verkan mer än åt ett håll, kan man göra själva stridsdelen mycket lättare.

Man har Kontinuerligt ändrat stridsdelarna.

I dagens inlägg av "bloggaren vars namn man inte får säga, för då får man skit", pratar idag om en video som har ploppat upp där man installerat 2 hagelgevär och skjuter ner en rysk drönare med.
Hur som, han skriver även om att lerduve-ammo, typ US7-9 inte funkar att skjuta drönare med, ska vara 0 eller 00 (1 är ju största lagliga jakt-hagel i Sverige som bekant) för att få effekt. Detta baserat på faktiska prover i Ukraina. Nu är vi uppe i den storleken om vi pratar luft-ammo, men krutet bakom bör ju ge mer skjuts jämfört med luft.
Citera
2025-01-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
I dagens inlägg av "bloggaren vars namn man inte får säga, för då får man skit", pratar idag om en video som har ploppat upp där man installerat 2 hagelgevär och skjuter ner en rysk drönare med.
Hur som, han skriver även om att lerduve-ammo, typ US7-9 inte funkar att skjuta drönare med, ska vara 0 eller 00 (1 är ju största lagliga jakt-hagel i Sverige som bekant) för att få effekt. Detta baserat på faktiska prover i Ukraina. Nu är vi uppe i den storleken om vi pratar luft-ammo, men krutet bakom bör ju ge mer skjuts jämfört med luft.

Mnja, jag pratar personligen när jag menar ”stridsdelar” på ”suicidal”-drönare vanligt HE-som drivmedel typ HGR/Claymore/HEAT.
Studier som U.S. Army gjorde tiden runt Vietnam påstod att 00-buck var ungefär dubbelt så effektivt som #4 buck (inte US 4) var på personmål, så det kan säkert stämma.
Senast redigerad av Dörren 2025-01-11 kl. 12:55.
Citera
2025-01-11, 13:01
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En drönare som är värmesökande och som bär med sig 30 gram trotyl. Vore en fin present till putins soldater.
Det hade varit riktigt fint, det får gärna finnas drönare som kan flyga in i täckta skyttegravar och smälla av sin last. Helt OK
Citera
2025-01-11, 13:05
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Jag börjar:

Kriget i Ukraina har visat att inte ens vanligt jakthagel biter tillräckligt bra på drönare, utan det som krävs är buckshot (7-8mm hagel verkar fungera bäst) Så är du begränsad till "luftgevär" så behöver du (p.g.a. lägre mynningshastighet) då något som kan skjuta kaliber .45 i.s.f. kaliber .17 och göra det i mycket högt tempo. Därtill så skulle det kräva stora externa accumulatorer (som utgör en explosionsrisk) samt en uextern och högljudd kompressor som driver allt detta. Eventuellt då en diesel- eller bensinmotordriven kompressor, med en extern bränsletank, eftersom vagnarnas elsystem inte är dimensionerade för att driva en stor kompressor.

Och du vill absolut inte ha något som skjuter allt som rör sig ovanför mark, eftersom detta inkluderar egen trupp, i förekommande fall civila, samt fåglar m.m. Om vagnen rör på sig, så inkluderar för övrigt "allt som rör sig ovanför mark", allt som är ovanför mark, inklusive hus, träd, buskar o.s.v.

Det som krävs är ett prisvärdigt system som kan tillverkas med civila komponenter och som kan se skillnad på vad som är ett hot och vad som inte är det. Vad som sedan ska skjuta ner hotet är en mindre fråga fråga, men luftgevär är absolut inget alternativ.
Citera
2025-01-11, 14:52
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Kriget i Ukraina har visat att inte ens vanligt jakthagel biter tillräckligt bra på drönare, utan det som krävs är buckshot (7-8mm hagel verkar fungera bäst) Så är du begränsad till "luftgevär" så behöver du (p.g.a. lägre mynningshastighet) då något som kan skjuta kaliber .45 i.s.f. kaliber .17 och göra det i mycket högt tempo. Därtill så skulle det kräva stora externa accumulatorer (som utgör en explosionsrisk) samt en uextern och högljudd kompressor som driver allt detta. Eventuellt då en diesel- eller bensinmotordriven kompressor, med en extern bränsletank, eftersom vagnarnas elsystem inte är dimensionerade för att driva en stor kompressor.

Och du vill absolut inte ha något som skjuter allt som rör sig ovanför mark, eftersom detta inkluderar egen trupp, i förekommande fall civila, samt fåglar m.m. Om vagnen rör på sig, så inkluderar för övrigt "allt som rör sig ovanför mark", allt som är ovanför mark, inklusive hus, träd, buskar o.s.v.

Det som krävs är ett prisvärdigt system som kan tillverkas med civila komponenter och som kan se skillnad på vad som är ett hot och vad som inte är det. Vad som sedan ska skjuta ner hotet är en mindre fråga fråga, men luftgevär är absolut inget alternativ.

Buck shot handlar väl om att träffa?

När drönarna är i luften vill du inte ha folk ute iaf. Tanken är att skydda pansarvagnarna vid förflyttning. Då slår man på antidrönar luftgevärs-turretsen. Och den söker mål hela tiden ca 10-15m från pansarvagnen.

Vid minsta detekterat föremål sätts turret på och pepprar luften med luftgevärskulor.

Kriget i ukraina utkämpas i öppna landskap där allt är jämnat med marken.

Det borde inte vara ett problem att skapa en automatisk system som skjuter typ luftgevärskulor i hög hastighet på allt som rör sig i närhet till pansarvagnen. Idag kan man driva spikpistoler på batteri.

System skall endast vara igång när pansarvagnen gör förflyttningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in