2025-01-11, 15:08
Medlem
(Vet inte om jag hamnat i rätt kategori)

Är det någon som vet något om kulvertsystemet under Östersunds sjukhus, eller liknande, som till exempel om det finns några "hemliga" våningsplan allmänheten inte har tillgång till eller bara något annat intressant?
Citera
2025-01-12, 01:11
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurution
Är det någon som vet något om kulvertsystemet under Östersunds sjukhus, eller liknande, som till exempel om det finns några "hemliga" våningsplan allmänheten inte har tillgång till eller bara något annat intressant?

Det finns en tråd om just Östersund: https://www.flashback.org/t494941

men vad jag kan minnas så har sjukhuset inte diskuterats alls i denna tråden, det skulle vara intressant att höra om det kommer fram något. Jag följde min mamma när hon åkte rullstol där en gång och tydligen så måste man åka på källarvåningen för att ta sig mellan alla husen om jag minns rätt?
Citera
2025-01-12, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
Det finns en tråd om just Östersund: https://www.flashback.org/t494941

men vad jag kan minnas så har sjukhuset inte diskuterats alls i denna tråden, det skulle vara intressant att höra om det kommer fram något. Jag följde min mamma när hon åkte rullstol där en gång och tydligen så måste man åka på källarvåningen för att ta sig mellan alla husen om jag minns rätt?

Det stämmer bra. Man kan ta sig mellan husen via kulvertarna men vissa förbindelser mellan husen är låsta. Dock misstänker jag att det kanske finns mer saker som man inte ser.
Citera
2025-01-12, 16:26
Medlem
Citat:
Det stämmer bra. Man kan ta sig mellan husen via kulvertarna men vissa förbindelser mellan husen är låsta. Dock misstänker jag att det kanske finns mer saker som man inte ser.

VAD är det du misstänker?
Citera
2025-01-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling
VAD är det du misstänker?

Typ kanske något annat kulvertplan som är stängt för allmänheten? Och sen varför det inte finns något plan 2?

Jag vet inte, lite allmänt bara
Citera
2025-01-13, 23:25
Medlem
Det finns ett plan 2, och även plan under plan 1, men dom är låsta för allmänheten. I dom kulvertarna som är till för att förse sjukhusets olika byggnader med elkraft, olika sorter gaser, kyla, ventilation avlopp, m.m. En kulvert som ligger några våningar ner i huset närmast kyrkogården, där rinner det vatten, typ en å i ett betongdike nedför backen, ibland ganska mycket ibland mindre, detta vatten samlas i en pumpgrop som sedan pumpas ut i avloppet på Köpmangatan. Men det största problemet under sjukhuset är skiffersvällningen som gör att grunden reser sig då skiffer "sväller" det kan man se och känna om man tar hissen från huvudentrén till plan 4 och går i kulverten.
Citera
2025-01-13, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husbil10
Det finns ett plan 2, och även plan under plan 1, men dom är låsta för allmänheten. I dom kulvertarna som är till för att förse sjukhusets olika byggnader med elkraft, olika sorter gaser, kyla, ventilation avlopp, m.m. En kulvert som ligger några våningar ner i huset närmast kyrkogården, där rinner det vatten, typ en å i ett betongdike nedför backen, ibland ganska mycket ibland mindre, detta vatten samlas i en pumpgrop som sedan pumpas ut i avloppet på Köpmangatan. Men det största problemet under sjukhuset är skiffersvällningen som gör att grunden reser sig då skiffer "sväller" det kan man se och känna om man tar hissen från huvudentrén till plan 4 och går i kulverten.

Detta var mycket intressant! Tack! Får man fråga om hur du vet allt det här?
Citera
2025-01-14, 00:52
Medlem
kramdjurs avatar
Svällande skiffer är ett spritt problem i Östersund, här är bilder från sprickor i biblioteksgolvet: https://www.ltz.se/artikel/golvet-sp...tekets-kallare
Citera
2025-01-14, 14:43
Medlem
Citat:
Detta var mycket intressant! Tack! Får man fråga om hur du vet allt det här?
Hade en komps som jobbade där för ca 10 år sedan, Jag fick en rundvandring i kulvertarna en lördag.
Citera
2025-01-14, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husbil10
Hade en komps som jobbade där för ca 10 år sedan, Jag fick en rundvandring i kulvertarna en lördag.

Intressant, vilken tur du hade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in