Blev blåst i veckan. Gick lite fort och så insåg jag försent att jag hade med ett ytterst oseriöst företag att göra. Jag trodde det var en vanlig auktoriserad återförsäljare som ringde.
Har företag och det är ett företagsabonnemang. Läste nånstans att om man mest använde abonnemanget till privata göromål så kunde man ändå räknas som privatperson?
Vad har man för möjligheter? Har godkänt med mobilt bankid. Men de ljög som fan och jag känner mig lurad.
Har hotat med polisanmälan osv. Det här är fan inte ok.
Några tips på hur man åtminstone kan göra livet surt för de jävlarna?
Blev blåst i veckan. Gick lite fort och så insåg jag försent att jag hade med ett ytterst oseriöst företag att göra. Jag trodde det var en vanlig auktoriserad återförsäljare som ringde.
Har företag och det är ett företagsabonnemang. Läste nånstans att om man mest använde abonnemanget till privata göromål så kunde man ändå räknas som privatperson?
Vad har man för möjligheter? Har godkänt med mobilt bankid. Men de ljög som fan och jag känner mig lurad.
Vilket företag gäller det? Det första du bör göra är att samla in så mycket information om företaget som möjligt. Det vill säga vilka som äger företaget, om andra har blivit drabbade osv. När du har gjort det så är det enklare att gå vidare till nästa steg, det vill säga att försöka få pengarna tillbaka / avbryta abonnemanget.
Enligt Telepriskollen.se:
Sedan ett par år tillbaka har du med enskild firma rätt till 14 dagars ångerrätt när du ingår avtal på distans. Om företaget som kontaktar dig inte informerar dig om ångerrätten förlängs den med upp till ett år.
”Till att börja med ska du bestrida fakturan skriftligen till motparten, via brev eller mail. Se till att spara en kopia av bestridandet så du kan styrka att du har bestridit samt när du har bestridit. Ange klart och tydligt i skrivelsen varför du bestrider, d v s dina grunder. När du gjort det är det i princip bara att avvakta motpartens agerande. Antingen står de fast vid sitt krav eller så ger de med sig enligt ditt bestridande.”
Vilket företag gäller det? Det första du bör göra är att samla in så mycket information om företaget som möjligt. Det vill säga vilka som äger företaget, om andra har blivit drabbade osv. När du har gjort det så är det enklare att gå vidare till nästa steg, det vill säga att försöka få pengarna tillbaka / avbryta abonnemanget.
Enligt Telepriskollen.se:
Sedan ett par år tillbaka har du med enskild firma rätt till 14 dagars ångerrätt när du ingår avtal på distans. Om företaget som kontaktar dig inte informerar dig om ångerrätten förlängs den med upp till ett år.
Har man en IQ över 60 så fattar man att försäljare som ringer är ljugande nasare som gör allt för att tjäna pengar på lättlurade idioter. Nasare och zigenare ska man hålla sig ifrån, ringer någon upp och vill göra en affär med dig, be vederbörande flyga och fara åt helvete lägg sedan på luren.
Hur jävla svårt ska det vara???
Det är tydligt att det handlar om ett scam-företag. Arga konsumenter som ger 1 av 5 i betyg, varvat med deras egna fake-betyg.
Bluffare. Säger att de varit i kontakt med dig tidigare och att de representerar Telia. Säger att man ska få ett billigare abonnemang eftersom man inte använt så mycket surf.
Efter en stund kryper det fram att de erbjuder abonnemang hos ett "lågprisföretag" men att de ringer från ett callcenter, Cloudwebb IT, som säljer åt alla större operatörer. Sen visade sig att det är de själva, Vibe IT, som säljer abonnemang på sin egna "operatör" kallad SkyTel.
Hemsidorna är helt tomma på information och de ljuger om mycket. Säljaren "Sebastian Johnson" lovade att det skulle finnas "mina sidor" o dyl. Det finns det absolut inte.
När jag ringde på "Sebastians" telefon så svarade helt plötsligt en "Max Persson" som presenterade sig som "Kundtjänst chef" på SkyTel. Trots att jag då ringde "Sebastian" på "Cloudwebb".
"Max" ljuger som en häst travar också. Enligt honom så har Cloudwebb ett 40-tal säljare men när man kollar bolaget på Allabolag så har de en anställd och nästan ingen omsättning. Max hävdade även att Vibe IT funnits i över 10 år. Det bildades 2020...
Ingenting är som de säger att det är och nu sitter jag här lurad och dum.
Upplevelsen ägde rum: 09 januari 2025
Varning varning! Utger sig för att vara Telia, du blir lurad!
Upplevelsen ägde rum: 05 november 2024
skam företag,
det är 3 killar i malmö som verkar sitta i samma rum och spela playstation och lura folk höger och vänster, dom ringer upp och ringer tillbaka och utger sig för att vara andra operatörer , lägger in en på avtal som ej går att lösa loss utan att betala 5 års avi per abonnemang
Upplevelsen ägde rum: 08 oktober 2024
Riktigt blufföretag som utger sig vara min kontakt på Telia. Försöker verkligen få en att hetsa fram en bindning på 60 månader och sen när man ifrågasätter förstår man att det är riktig bluff. Gå inte på detta!!!
Upplevelsen ägde rum: 04 oktober 2024
Lurendrejare / SCAM
Påstår att vi har pratat tidigare och utger sig att arbeta på Telia för att sänka mobilkostnaderna genom att flytta över mig till Telias dotterbolag VibeIT då jag inte använde upp all min datatrafik och därmed ska få ett abonnemang som är 100kr billigare per månad. Utan bindingstid.
Frågade om min E-post och skickade därefter ut ett avtal från VibeIT och det första jag ser är 60 månader bindningstid — säljaren kallar det då ”60 månader flexibel bindingstid”.
Jag såg direkt på kontraktets utformning att något inte stod rätt till och vägrade skriva på. Då blev säljaren väldigt aggressiv.
Mitt råd - lägg på luren direkt.
Upplevelsen ägde rum: 03 september 2024
Även vi blev lurade av Vibe it, de utgav sig för att vara från Telia. De lyckades lura oss att tro att Telia skulle omorganisera sin företagsavdelning. De stressade på oss att vi skulle skriva på en fredags eftermiddag, vilket vi även gjorde. Vi började ana under helgen att detta var buffel och båg så vi ville ångra vårt avtal. Tyvärr så gick detta inte då vi är företagare. Men de erbjöd oss ett annat avtal med växel och kortare bindningstid dat högre månadsavgift. Vilket vi Då gick med på. Vi hade ett par samtal med Sebastian från Vibe it, vad Sebastian inte visste var att vi spelade in dessa samtal och det var vår räddning ur deras avtal. Sebastian var lite väl generös med vad han lovade i samtalen samt att han gav intrycket av att de hade stora kunder vilket vår advokat använde sig av. Tack vare vår advokat så kom vi billigare undan.
1. Om din uppfattning är att något bindande avtal inte har träffats
2. Om din uppfattning är att ett avtal har träffats men till andra villkor än säljaren påstår
3. Om du har drabbats av ekonomisk skada till följd av säljarens bedrägliga beteende
4. Om du har drabbats av ekonomisk skada p.g.a. vilseledande marknadsföring
Du kan antingen bestrida eller så kan du polisanmäla dem för vilseledande beteende, det vill säga bedrägeri. En vinning för säljaren och en skada för dig kan nämligen utgöra ett bedrägeri.
Tydligen har ägaren (som har dolt sig på Ratsit etc) till Vibe iT varit en före detta fotbollsspelare:
Har man en IQ över 60 så fattar man att försäljare som ringer är ljugande nasare som gör allt för att tjäna pengar på lättlurade idioter. Nasare och zigenare ska man hålla sig ifrån, ringer någon upp och vill göra en affär med dig, be vederbörande flyga och fara åt helvete lägg sedan på luren.
Hur jävla svårt ska det vara???
Jag lägger alltid på. Verkligen alltid. Men nu hade jag en grej jag tänkt fixa och tänkte passa på. Trodde det var vanliga nasarna som ringde.
Jag lägger alltid på. Verkligen alltid. Men nu hade jag en grej jag tänkt fixa och tänkte passa på. Trodde det var vanliga nasarna som ringde.
Är man intresserad utav en vara eller tjänst då tar man själv kontakt med en säljare, annars så blir man lurad och rövknullad som du förmodligen märkte.
Är man intresserad utav en vara eller tjänst då tar man själv kontakt med en säljare, annars så blir man lurad och rövknullad som du förmodligen märkte.
Jo tack. Men nu handlar det inte om det. Jag gjorde ett misstag. Nu vill jag fixa det.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!