• 1
  • 2
2025-01-11, 16:56

Medlem
Blev blåst i veckan. Gick lite fort och så insåg jag försent att jag hade med ett ytterst oseriöst företag att göra. Jag trodde det var en vanlig auktoriserad återförsäljare som ringde.

Har företag och det är ett företagsabonnemang. Läste nånstans att om man mest använde abonnemanget till privata göromål så kunde man ändå räknas som privatperson?

Vad har man för möjligheter? Har godkänt med mobilt bankid. Men de ljög som fan och jag känner mig lurad.

Har hotat med polisanmälan osv. Det här är fan inte ok.

Några tips på hur man åtminstone kan göra livet surt för de jävlarna?
2025-01-11, 17:02

Medlem
TitoBeltranTenorens avatar

Vilket företag gäller det? Det första du bör göra är att samla in så mycket information om företaget som möjligt. Det vill säga vilka som äger företaget, om andra har blivit drabbade osv. När du har gjort det så är det enklare att gå vidare till nästa steg, det vill säga att försöka få pengarna tillbaka / avbryta abonnemanget.

Enligt Telepriskollen.se:
Sedan ett par år tillbaka har du med enskild firma rätt till 14 dagars ångerrätt när du ingår avtal på distans. Om företaget som kontaktar dig inte informerar dig om ångerrätten förlängs den med upp till ett år.
Telepriskollen.se: Ångerrätt på företagsabonnemang
Senast redigerad av TitoBeltranTenoren 2025-01-11 kl. 17:12.
2025-01-11, 17:02

Medlem
Du ska bestrida fakturan.

”Till att börja med ska du bestrida fakturan skriftligen till motparten, via brev eller mail. Se till att spara en kopia av bestridandet så du kan styrka att du har bestridit samt när du har bestridit. Ange klart och tydligt i skrivelsen varför du bestrider, d v s dina grunder. När du gjort det är det i princip bara att avvakta motpartens agerande. Antingen står de fast vid sitt krav eller så ger de med sig enligt ditt bestridande.”

https://juristjouren.se/hur-man-best...onomiskt-krav/
2025-01-11, 17:54

Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TitoBeltranTenoren

Vilket företag gäller det? Det första du bör göra är att samla in så mycket information om företaget som möjligt. Det vill säga vilka som äger företaget, om andra har blivit drabbade osv. När du har gjort det så är det enklare att gå vidare till nästa steg, det vill säga att försöka få pengarna tillbaka / avbryta abonnemanget.

Enligt Telepriskollen.se:
Sedan ett par år tillbaka har du med enskild firma rätt till 14 dagars ångerrätt när du ingår avtal på distans. Om företaget som kontaktar dig inte informerar dig om ångerrätten förlängs den med upp till ett år.
Telepriskollen.se: Ångerrätt på företagsabonnemang

Vi*e IT

* = b
Senast redigerad av Locifer 2025-01-11 kl. 17:57.
2025-01-11, 17:59

Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Blev blåst i veckan. Gick lite fort och så insåg jag försent att jag hade med ett ytterst oseriöst företag att göra. Jag trodde det var en vanlig auktoriserad återförsäljare som ringde.

Har företag och det är ett företagsabonnemang. Läste nånstans att om man mest använde abonnemanget till privata göromål så kunde man ändå räknas som privatperson?

Vad har man för möjligheter? Har godkänt med mobilt bankid. Men de ljög som fan och jag känner mig lurad.

Har hotat med polisanmälan osv. Det här är fan inte ok.

Några tips på hur man åtminstone kan göra livet surt för de jävlarna?
Har man en IQ över 60 så fattar man att försäljare som ringer är ljugande nasare som gör allt för att tjäna pengar på lättlurade idioter. Nasare och zigenare ska man hålla sig ifrån, ringer någon upp och vill göra en affär med dig, be vederbörande flyga och fara åt helvete lägg sedan på luren.
Hur jävla svårt ska det vara???
2025-01-11, 18:19

Medlem
TitoBeltranTenorens avatar
Citat:
Vibe IT.

Trustpilot: Vibeit

Det är tydligt att det handlar om ett scam-företag. Arga konsumenter som ger 1 av 5 i betyg, varvat med deras egna fake-betyg.

Ratsit: Vibe iT AB
Organisationsnummer:
559248-6095

Firmanamn:
Vibe iT AB
Svensk Handel: Företag luras i flera steg när de vilseleds att teckna dyra telefonabonnemang

Läs vad de skriver angående dessa fyra steg:
1. Om din uppfattning är att något bindande avtal inte har träffats

2. Om din uppfattning är att ett avtal har träffats men till andra villkor än säljaren påstår

3. Om du har drabbats av ekonomisk skada till följd av säljarens bedrägliga beteende

4. Om du har drabbats av ekonomisk skada p.g.a. vilseledande marknadsföring
Du kan antingen bestrida eller så kan du polisanmäla dem för vilseledande beteende, det vill säga bedrägeri. En vinning för säljaren och en skada för dig kan nämligen utgöra ett bedrägeri.

Tydligen har ägaren (som har dolt sig på Ratsit etc) till Vibe iT varit en före detta fotbollsspelare:

Expressen: Förre TFF-spelaren stängs av tio månader
Publicerad 9 sep 2014 kl 09.35

Elitfotbollsspelaren J*son Gr*nnum stängs av i tio månader.

Han straffas för att ha spelat en match i division sju – i sin brors namn.
Senast redigerad av TitoBeltranTenoren 2025-01-11 kl. 18:41.
2025-01-11, 18:44

Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Har man en IQ över 60 så fattar man att försäljare som ringer är ljugande nasare som gör allt för att tjäna pengar på lättlurade idioter. Nasare och zigenare ska man hålla sig ifrån, ringer någon upp och vill göra en affär med dig, be vederbörande flyga och fara åt helvete lägg sedan på luren.
Hur jävla svårt ska det vara???

Jag lägger alltid på. Verkligen alltid. Men nu hade jag en grej jag tänkt fixa och tänkte passa på. Trodde det var vanliga nasarna som ringde.
2025-01-11, 18:44

Medlem
Mr.RedHats avatar
Är företaget enskild firma eller aktiebolag?
2025-01-11, 18:48

Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Jag lägger alltid på. Verkligen alltid. Men nu hade jag en grej jag tänkt fixa och tänkte passa på. Trodde det var vanliga nasarna som ringde.
Är man intresserad utav en vara eller tjänst då tar man själv kontakt med en säljare, annars så blir man lurad och rövknullad som du förmodligen märkte.
2025-01-11, 18:51

Medlem
Citat:
Är man intresserad utav en vara eller tjänst då tar man själv kontakt med en säljare, annars så blir man lurad och rövknullad som du förmodligen märkte.

Jo tack. Men nu handlar det inte om det. Jag gjorde ett misstag. Nu vill jag fixa det.
2025-01-11, 18:56

Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Jo tack. Men nu handlar det inte om det. Jag gjorde ett misstag. Nu vill jag fixa det.
Du har ju 14 dagars ångerrätt. Så vad är problemet?
2025-01-11, 18:59

Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Du har ju 14 dagars ångerrätt. Så vad är problemet?
Det gäller bara konsumenter (1 kap 1 § Distans- och avtalslagen). TS har ingått ett företagsabonnemang.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in