• 1
  • 2
Igår, 08:24
Medlem
morgonstjaernans avatar
Hur går det till exempel att tänka på ett koncept som är så ofattbart stort att det inte får plats i universum? Hur kan vi i så fall tänka på det och definiera det överhuvudtaget?

Var går i så fall gränsen, hur kan man prata om oändligheter om vi har ändliga förutsättningar att jobba med?

Tråden handlar inte om frågan rent filosofiskt utan i förhållande till beräkningskraft och dylikt.
Senast redigerad av morgonstjaernan Igår kl. 09:20.
Citera
Igår, 08:31
Medlem
arrogalants avatar
Den största frågan man nog kan ha som människa är varför, och vad "allt" är som upplevs. Varifrån kom vi, är vi på väg och vem vi egentligen är. Det sjunde inseglet bortom allting.
Om man möjligen dessutom har besvarat frågan så är ens upplevelse att allt under det tynat bort i en liten värld, en pixel fjärran långt bort från andra galaxer.
Citera
Igår, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Hur går det till exempel att tänka på ett koncept som är så ofattbart stort att det inte får plats i universum? Hur kan vi i så fall tänka på det och definiera det överhuvudtaget?

Var går i så fall gränsen, hur kan man prata om oändligheter om vi har ändliga förutsättningar att jobba med?
Det kallas Gud.
Citera
Igår, 10:40
Medlem
Klandalfs avatar
Ett multiversum, duh
Citera
Igår, 10:42
Medlem
kalkryggars avatar
Vad är det som är så stort att det inte får plats i universum?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Det kallas Gud.

Men Gud i dagens moderna värld är ett så litet och smått koncept att man helt kan bortse från det med motiveringen att det inte påverkar det stora hela synbart eller mätbart.
Citera
Igår, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men Gud i dagens moderna värld är ett så litet och smått koncept att man helt kan bortse från det med motiveringen att det inte påverkar det stora hela synbart eller mätbart.
Litet och smått för dig, och de flesta andra i västerlandet, som upplever att de har det materiella säkrat, men inte för mänskligheten i stort. Otroligt chauvinistisk tanke att det västerländska perspektivet ska gälla.
Citera
Igår, 10:50
Medlem
EnflygandeKos avatar
Din mamma
oooooohhh!!!!

nej men seriöst världsrymden/universium , livet
Citera
Igår, 10:51
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Litet och smått för dig, och de flesta andra i västerlandet, som upplever att de har det materiella säkrat, men inte för mänskligheten i stort. Otroligt chauvinistisk tanke att det västerländska perspektivet ska gälla.

Det som gäller är givetvis så som det är och inte så som obildade hjärntvättade stackare tror att det är. Något som finns kan inte vara stort i Universum. Så enkelt är det. Oavsett hur gamla trasiga kärringar i Brasilien ser Jesus i en bit rostat bröd.

Så frågan är då vad TS menar som är så stort att det inte får plats i universum. Något som finns på riktigt.
Citera
Igår, 10:57
Medlem
Citat:
Det som gäller är givetvis så som det är och inte så som obildade hjärntvättade stackare tror att det är. Något som finns kan inte vara stort i Universum. Så enkelt är det. Oavsett hur gamla trasiga kärringar i Brasilien ser Jesus i en bit rostat bröd.

Så frågan är då vad TS menar som är så stort att det inte får plats i universum. Något som finns på riktigt.
Hur kan du vara så inskränkt att du tror att din egen uppfattning om Gud ska vara universellt giltig? Jag har gett rätt svar, det är så här stora delar av mänskligheten upplever saken, och det kan du inte göra något åt.
Citera
Igår, 11:09
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Hur kan du vara så inskränkt att du tror att din egen uppfattning om Gud ska vara universellt giltig? Jag har gett rätt svar, det är så här stora delar av mänskligheten upplever saken, och det kan du inte göra något åt.

För att jag inte tror, jag vet. Så enkelt är det. Vi som är utbildade blir allt fler idag i världen och därför så blir vi fler och fler som förstår att det är som jag säger.

Således måste TS mena något annat. Något som finns på riktigt. Så därför undrar jag vad det är som är så stort att det inte ryms i universum.
Citera
Igår, 11:15
Medlem
Citat:
För att jag inte tror, jag vet. Så enkelt är det. Vi som är utbildade blir allt fler idag i världen och därför så blir vi fler och fler som förstår att det är som jag säger.

Således måste TS mena något annat. Något som finns på riktigt. Så därför undrar jag vad det är som är så stort att det inte ryms i universum.
Du vet ingenting om Guds existens, det gör ingen, det är en fråga om tro.
Citera
Igår, 11:23
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Du vet ingenting om Guds existens, det gör ingen, det är en fråga om tro.

Jag vet det är en saga som inte finns i verkligheten. Läs då i TS:

Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Tråden handlar inte om frågan rent filosofiskt utan i förhållande till beräkningskraft och dylikt.

Det blir svårt att applicera detta på en påhittad saga. Det blir lite som att fråga hur mycket energi det går åt när Gandalf trollar i Sagan om Ringen. Det blir bara trams av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in