• 1
  • 2
Igår, 09:43
Medlem
Estland, Lettland och Litauen har beslutat koppla ned importen av rysk el. Hur ska detta bortfall kompenseras, och hur kommer det påverka elpriset i t ex Sverige? Nu blir det fler som ska konkurrera om vår egen el från vattenkraft och kärnkraft.
Citera
Igår, 10:05
Medlem
Det är bara att koppla upp sig mot svenska nätet.. vi har fullt av vindsnurror och solpaneler mm så inga problem… fråga Miljöpartiet och Centerpartiet .. vi har överflöd av el..
Citera
Igår, 10:12
Medlem
Det här med elpriser har varit på tapeten i flera år och om folk inte har anpassat sig så får dom fan skylla sig själva.

Jag betalar en femhundring (+-100kr) i månaden för el och anslutningsavgift, så har det varit i flera år nu. Jag fattar att folk har olika förutsättningar och elförbrukning osv.. men om jag skall vara helt ärlig så skiter jag i löst folk och tänker bara på mig själv och mitt välbefinnande.
Kan låta hårt men så har Sverige blivit, man kan inte tänka på alla andra utan se om sitt eget skepp är lösningen.
Citera
Igår, 10:12
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Estland, Lettland och Litauen har beslutat koppla ned importen av rysk el. Hur ska detta bortfall kompenseras, och hur kommer det påverka elpriset i t ex Sverige? Nu blir det fler som ska konkurrera om vår egen el från vattenkraft och kärnkraft.
Man har inte importerat el från Ryssland på länge, det rör sig o matt helt koppla bort sig från det ryska elnätet, inte att stoppa importen. Finland och flera andra grannländer till Ryssland har gjort detsamma. Det kommer inte påverka våra elpriser det minsta.
Citera
Igår, 10:49
Medlem
kalkryggars avatar
De var väl ett tag sen de slutade handla ändå så det kommer inte bli någon förändring. Men vissa ökade elpriser skulle det naturligtvis vara värt ändå när det gäller att stå emot en grym diktator som massmördar och utrotar ett helt oskyldigt folk.

Så det är givetvis bra att de signalerar att de helt klipper möjligheten att ens köpa. De borde för syns skulle också riva anläggningarna för att visa att man inte har för avsikt att köpa på många år framöver.
Citera
Igår, 10:49
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Det här med elpriser har varit på tapeten i flera år och om folk inte har anpassat sig så får dom fan skylla sig själva.

Jag betalar en femhundring (+-100kr) i månaden för el och anslutningsavgift, så har det varit i flera år nu. Jag fattar att folk har olika förutsättningar och elförbrukning osv.. men om jag skall vara helt ärlig så skiter jag i löst folk och tänker bara på mig själv och mitt välbefinnande.
Kan låta hårt men så har Sverige blivit, man kan inte tänka på alla andra utan se om sitt eget skepp är lösningen.
Och högt elpris påverkar inte andra varors pris menar du? Fast du kanske gillar att betala 42 kr för en liter mjölk?

Du är bara korkad och tänker inte ens på dig själv!
Citera
Igår, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Och högt elpris påverkar inte andra varors pris menar du? Fast du kanske gillar att betala 42 kr för en liter mjölk?

Du är bara korkad och tänker inte ens på dig själv!
Jag tänker enbart på mig själv.
- Ser till att min lön inte urholkas av inflationen så jag har råd att köpa mjölk för vad i helvete den än kostar.
- Lever inte ett fantasiliv över mina inkomster som var och varannan familj verkar göra.
- Bor inte i villa uppvärmd med direkt-el som jag inte kan ha någon kontroll över.

Folk som år efter år gnäller på saker utan att ta tag i problemen själva kommer få ett bryskt uppvaknande när dom märker att samhället skiter fullständigt i just din personliga situation.
Citera
Igår, 11:16
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Det har ju planerats sen länge så det är lugnt
Det är förmodligen därför ryzzpacket utför en massa sabotage nu i Finska Viken.
Citera
Igår, 13:00
Medlem
Kom igen all kretsar inte runt Sverige. Det finns välfungerande andra länder i närområdet till skillnad från Sverige som är eftersatt som man köper sin el ifrån. Man har även sålt el till Ryssland.
Citera
Igår, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Man har inte importerat el från Ryssland på länge, det rör sig o matt helt koppla bort sig från det ryska elnätet, inte att stoppa importen. Finland och flera andra grannländer till Ryssland har gjort detsamma. Det kommer inte påverka våra elpriser det minsta.
Vi har ju sett hur det har gjort elen dyrare när Tyskland bojkottar rysk gas. Det är väl rimligt att tro att det blir samma effekt när Baltikum slutar köpa rysk el. Allt fler elanvändare ska konkurrera om allt mindre el. Vi vet alla hur tillgång och efterfrågan påverkar priset. Eller har Europa helt plötsligt börjat öka elproduktionen för att kompensera för bortfallet? Hur då? Man har väl inte börjat elda med kol och olja igen?
Citera
Igår, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
De var väl ett tag sen de slutade handla ändå så det kommer inte bli någon förändring. Men vissa ökade elpriser skulle det naturligtvis vara värt ändå när det gäller att stå emot en grym diktator som massmördar och utrotar ett helt oskyldigt folk.

Så det är givetvis bra att de signalerar att de helt klipper möjligheten att ens köpa. De borde för syns skulle också riva anläggningarna för att visa att man inte har för avsikt att köpa på många år framöver.
Så här långt är effekten av bojkotten av ryska varor bara att mat och el blivit rejält mycket dyrare i Sverige, medan den ryska krigsmaskinen rullar på som vanligt. Vi straffar oss själva. Jag vill inte betala 30% mer för maten bara för att Zelenskyj ska sätta Putin på plats. Det är deras egen konflikt.
Citera
Igår, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Men var kommer elen ifrån som ska kompensera för bortfallet av rysk el och gas? Svenska vindsnurror?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in