2025-01-14, 14:57
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Vet ju inte exakta detaljer men när de talar om att kunna uppdatera softvaran löpande samt en operatör ska kunna kontrollera 100 droner som att det är groundbreaking och nytt så verkar hela projektet efterblivet.

Hela projektet är nog mest till för att hugga in i eu bidragen som jag länkade till innan. Inget fel i det men man måste nog vara en boomer för att tro att det här är revolutionerande på något sätt.
Jag tror du har fel.

Den här mjukvaran är banbrytande.
Citera
2025-01-14, 15:06
Medlem
stumpjumpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag tror du har fel.

Vad gör den banbrytande jämfört mot t ex Palantir och deras mjukvara som gissningsvis handlar om samma sak?
Citera
2025-01-14, 15:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag tror du har fel.

Menar du att det slår Teslas FSD för bilar? Teslas FSD kör bil bättre än en människa idag. - Det är det mest avancerade drönarsystemet vår planet. Ingen militärindustri har det. - Såg att Musk konstaterade att de nu proppat in så mycket digital rådata från mänsklighetens historia och mänsklig betende och hur de kör bil tex - att det nu är slut. Nu måste man få AI att bli kreativ och skapa egen rådata. Musk gissar på att GROK/Xai blir smartare än den smartaste människan inom 24 månader.
Citera
2025-01-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Menar du att det slår Teslas FSD för bilar? Teslas FSD kör bil bättre än en människa idag. - Det är det mest avancerade drönarsystemet vår planet. Ingen militärindustri har det. - Såg att Musk konstaterade att de nu proppat in så mycket digital rådata från mänsklighetens historia och mänsklig betende och hur de kör bil tex - att det nu är slut. Nu måste man få AI att bli kreativ och skapa egen rådata. Musk gissar på att GROK/Xai blir smartare än den smartaste människan inom 24 månader.

Men sluta ljuga så förbannat mycket, ingen Tesla kan köra säkrare än en människa!
Citera
2025-01-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Inget nytt med det.

Autonoma system är i framkanten.
Citera
2025-01-14, 18:08
Medlem
Trumpvannhahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det här beskrev jag för några månader sen i en tråd här på Flashback när någon frågade om framtidens utveckling.

Jag beskrev nästan exakt det som de nu har utvecklat. Men i tråden så var jag en idiot och det var den dummaste idén någonsin å bla bla bla.

Nu har de alltså utvecklat detta lite som att de läste mitt inlägg och använder det som mall. Ändå intressant hur väck i hövet folk som hänger på Flashback ändå är.

Jag är säker på att detta är framtidens koncept. Nu gäller det att få dem att interagera med varandra via AI i allt större utsträckning.

Jag ser framför mig att man om bara några år kan skicka iväg drönare i storlek av en insekt. De ska vara försedda med en liten liten solpanel och själva se till att ladda sig i ljus så de klarar sig. Utrustade med en litet nål med dödlig dos och Putin som mål så släpper man ut tusentals såna och fritt låter dem jaga.

Drönare av den storleken finns redan. Nu gäller det att få igång AI och självuppladdningen så man kan släppa dem vid ryzzka gränsen och så tar de sig sakta men säkert fram till Putin. Av ett par tusen drönare så borde alltid någon rackare nå sitt mål, Putins bara hud. Jag tror att om det inte redan finns färdiga såna drönare så är vi bara månader ifrån att ha det.

Man skulle allt vara bra stolt om Sveriges statsminister höll en presskonferens där hen berättade att det var Sverige som hade avslutat Putin.
Varför suktar du efter mer krig? Avsluta Putin? De vinner ju redan i Ukraina... Tror nog att du borde åka ner i stället?

Men till topic så är det bra att Sverige stärker försvaret och drönare är framtidens vapen.
Citera
2025-01-14, 20:59
Medlem
Det som jag tror att det kan handla om är att skicka in tjogo drönare in i en stadskärna som tillsammans flyger gata ner och gata up för att leta efter något. Dela information mellan varandra och om någon drönare förloras (eller blir upptagen med att följa efter ett objekt) så ska övriga täcka upp för denna. Inte helt enkelt att åstadkomma en lägesbild över en stadskärna med indata från en mängd drönare.

Säkert även användbart för polisen att använda vid grov brottslighet. Att från några hustak kunna skicka ut ett gäng drönare som letar efter en eller flera gärningsmän och därefter följer efter.

Tror definitivt inte att det är något som liknar de uppvisningar som vi har sett från andra länder där hundratals drönare flyger tillsammans i något som förefaller vara en förprogrammerad uppvisning.
Senast redigerad av Mynicname 2025-01-14 kl. 21:01.
Citera
2025-01-14, 21:06
Medlem
Saabs har utvecklat en mjukvara, som idag inte finns, som gör att i princip vilken som helst drone under 25 kg kan göras om till en dronsvärm - styrd och utföra uppdrag av valfri värnpliktig utan kunskap om något, med hjälp av en mobiltelefon.

Sverige utvecklar försvarssystem mot en fiende som har långt mer kvantitet. Firepower kommer från SAAB generation Gripen E/F. De håller på att bygga ett autonomt luftförsvar som delar «DNA» som får sina mål av egenutvecklade stealth drones och svärmar drones och «mock drones» till för att skjutas ned av fienden. Same brain in different bodies.

Ett enskilt «supervapen» är ingenting, utan det är givetvis när man kombinerar förmågor som man kan slå långt större fiender.

Vi bör vara stolta över Saab. Kina har enorm militärbudget men ligger efter Saab på väldigt mycket.
Citera
2025-01-14, 21:12
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Undrar om detta är ett led i utvecklingen? Det är en drönarsvärm i a f:

https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...e-till-anfall/

Edit: Det tycks handla om en generisk mjukvara som kan stoppas in i kanske vilken drönare som helst:

https://www.placera.se/placera/teleg...arsmakten.html
Ja, det viktiga verkar inte alls vara drönarna utan utvecklingsmetoden. Man kan nog säga att försvaret, i nära samarbete med industrin, har utvecklat en utvecklingsmetod.
Citera
2025-01-14, 21:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ja, det viktiga verkar inte alls vara drönarna utan utvecklingsmetoden. Man kan nog säga att försvaret, i nära samarbete med industrin, har utvecklat en utvecklingsmetod.

Jag tror ju inte att detta är världsledande på något sätt. Poängen är istället att Sverige är uppe på banan och att utvecklingen är igång.

Det hela verkar ju ha gått fort och är dessutom billigt. Nu börjar man med taktisk utprovning och drar igång en ständig förbättringsloop.
Citera
2025-01-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag tror ju inte att detta är världsledande på något sätt. Poängen är istället att Sverige är uppe på banan och att utvecklingen är igång.

Det hela verkar ju ha gått fort och är dessutom billigt. Nu börjar man med taktisk utprovning och drar igång en ständig förbättringsloop.

En intressant video med Max Villman som förklarar mer om dessa drönare och vad jag förstått utifrån hans förklaring, så har vi tagit ett jättekliv framåt rent tekniskt och innovativt.
https://youtu.be/iiRTXxuwKZ8?si=s4RHtQlEw0UBOfAD
Citera
2025-01-14, 22:12
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
En intressant video med Max Villman som förklarar mer om dessa drönare och vad jag förstått utifrån hans förklaring, så har vi tagit ett jättekliv framåt rent tekniskt och innovativt.
https://youtu.be/iiRTXxuwKZ8?si=s4RHtQlEw0UBOfAD

Intressant nog så finns inte dessa svärmar i Ukraina förnärvarande. Så på det sättet så är det ju nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in