Citat:
Det är just det jag har försökt och har försökt i flera, flera år. Hur ta mig tillväga? Har försökt se bevis för hans existens och hans återkomst men det finns inga. Har verkligen läst supermycket och pratat med präster och försökt sitta ensam i kyrkan och bara tänka. Har försökt be även om jag inte tror på det. Har försökt lura mig själv att han finns men det går inte.
Har försökt finna sanningen.
Johannesevangeliet 8:32 säger ”och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria. ” sanningen är gud.
För i Johannesevangeliet 14:6
”Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”
Har försökt verkligen förstå. Få kontakt. Lära känna honom i mitt hjärta. Verkligen tro på att han finns. Sökt fakta. Till och med försökt lura mig själv att han finns men ingenting går.
Har läst igenom bibeln helt, från början till slut och tillsammans med en präst (katolik) flera flera gånger men ströläser (läser någon sida här och där, några verser etc) varje dag.
Ingenting fungerar.
Har gått över ett decennium om man struntar i barnåren.
Har försökt finna sanningen.
Johannesevangeliet 8:32 säger ”och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria. ” sanningen är gud.
För i Johannesevangeliet 14:6
”Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”
Har försökt verkligen förstå. Få kontakt. Lära känna honom i mitt hjärta. Verkligen tro på att han finns. Sökt fakta. Till och med försökt lura mig själv att han finns men ingenting går.
Har läst igenom bibeln helt, från början till slut och tillsammans med en präst (katolik) flera flera gånger men ströläser (läser någon sida här och där, några verser etc) varje dag.
Ingenting fungerar.
Har gått över ett decennium om man struntar i barnåren.
Som jag nämnde tidigare, det finns ingenting på hela jordklotet som vi kan bevisa till hundra procent. Det gäller allt i livet, inte bara frågor om Gud. Däremot kan vi analysera historien, dra slutsatser och bedöma sannolikheter. Om vi exempelvis ser på Jesu död och uppståndelse ur ett historiskt perspektiv, så finns det faktiskt goda argument för att det är en trovärdig händelse. Det kräver dock en viss öppenhet att vilja förstå och överväga bevisen.
Får jag fråga: Vad är det som driver dig till Gud från första början? Om du säger att du bara "vill vara kristen" – och med tanke på att du har läst Bibeln flera gånger, engagerat dig i kyrkan och verkligen försökt tro – då låter det för mig som att det finns en djupare längtan inom dig. Det är inte många som går igenom så mycket om de inte innerst inne har en stark vilja att finna sanningen och möta Gud.
När det gäller kyrkan, förstår jag att det kan vara svårt att hitta en gemenskap där tron verkligen får fäste. Jag personligen är inte katolik och vill inte avfärda katolicismen på något sätt, men kanske kan du pröva andra kyrkor? Jag rekommenderar varmt att du besöker en ortodox kyrka. Den ortodoxa tron har ett rikt arv av andlighet, liturgi och mystik som många finner djupt meningsfullt. Men det viktigaste är att söka en församling som fokuserar på en levande tro och på Kristus som centrum. Jag skulle också råda dig att undvika kyrkor som kompromissar med tron, som till exempel Svenska kyrkan, eftersom de inte följer bibeln.
Samtidigt vill jag säga detta: Tro är inte alltid en känsla. Tro är ett beslut att lita på Gud även när vi inte känner något eller inte får de svar vi vill ha. Kanske har du redan hört detta, men jag tror det kan vara värt att fundera på: Gud möter oss ofta inte på våra villkor, utan på sina egna. Hans tid är inte alltid vår tid, men det betyder inte att han är frånvarande.
Mitt råd till dig är att fortsätta söka med ett öppet hjärta. Var ärlig mot Gud i dina böner – säg att du kämpar och att du inte vet vad du ska göra. Om du fortsätter att söka honom, även i mörkret, så tror jag att du en dag kommer att finna honom. Kanske inte på det sätt du förväntar dig, men på ett sätt som förändrar allt.
"Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas för er. Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas." - Matteus 7:7-8
Här kan du läsa mer om bevisen vi har för Jesus uppståndelse. https://www.kcmifm.com/blog/2022/3/3...the-empty-tomb