• 1
  • 2
2025-01-13, 18:12
Medlem
Hej igen. Köpte en bil för snart 1 månad sen för 150 000 med inbyte på min gamla bil. För ca 2v sen varnade bilen för låg oljenivå. Fyllde på 1 liter och åkte till verkstad direkt efter. Dom konstaterade att ventilkåpan och packningen var dålig och måste bytas. Jag fick en offert på ca 10 000kr och skickade den till bilfirman.

Direkt så vägrade han stå för kostnaden och sade att dom köper tillbaka bilen och jag får tillbaka min bil. Vilket jag inte vill då dessa bilar inte växer på träd + att jag redan kostat på den ca 15-20000, pengar jag inte skulle få tillbaka.

Kan en bilfirma verkligen vägra reparera ett uppenbart fel? Kommer givetvis ringa konsumentverket och ARN.

Gjorde en tråd tidigare ang sommardäck som var obrukbara som inte heller löstes av firman.
Citera
2025-01-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buster34
Hej igen. Köpte en bil för snart 1 månad sen för 150 000 med inbyte på min gamla bil. För ca 2v sen varnade bilen för låg oljenivå. Fyllde på 1 liter och åkte till verkstad direkt efter. Dom konstaterade att ventilkåpan och packningen var dålig och måste bytas. Jag fick en offert på ca 10 000kr och skickade den till bilfirman.

Direkt så vägrade han stå för kostnaden och sade att dom köper tillbaka bilen och jag får tillbaka min bil. Vilket jag inte vill då dessa bilar inte växer på träd + att jag redan kostat på den ca 15-20000, pengar jag inte skulle få tillbaka.

Kan en bilfirma verkligen vägra reparera ett uppenbart fel? Kommer givetvis ringa konsumentverket och ARN.

Gjorde en tråd tidigare ang sommardäck som var obrukbara som inte heller löstes av firman.

10000sek för att byta ventilkåpspackning. Snacka om blåsning. Leta på någon privat, som du hört är ok. Gå aldrig till märkesverkstad.
Citera
2025-01-13, 18:20
Medlem
El0ls avatar
Citat:

Vilket rån för byte av ventilkåpa och packning.
Det tycker nog bilförsäljaren också.
Du skulle kontaktat bilförsäljaren för överenskommelse så hade han nog skickat den till hans verkstad.

Har inte sett din andra tråd med däcken.
ÄR det babbeluring det handlar om?

Fan vilken tur att man mekar allt själv.
Citera
2025-01-13, 18:22
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisse26
10000sek för att byta ventilkåpspackning. Snacka om blåsning. Leta på någon privat, som du hört är ok. Gå aldrig till märkesverkstad.
Precis där försökte dom lura en kund. 10.000 kr packningen kan väl kosta 150 kr resten är tim peng och tar det så lång tid får den skoda verkstaden titta efter en annan sysselsättning i framtiden, ocker var straffbart förr i tiden
Citera
2025-01-13, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Vilket rån för byte av ventilkåpa och packning.
Det tycker nog bilförsäljaren också.
Du skulle kontaktat bilförsäljaren för överenskommelse så hade han nog skickat den till hans verkstad.

Har inte sett din andra tråd med däcken.
ÄR det babbeluring det handlar om?

Fan vilken tur att man mekar allt själv.

Läs rätt. Det är hela ventilkåpan som ska bytas. Och dom har såklart lämnat pris på OEM. Mercedes har dyra saker..

Jag bad även säljaren välja vilken verkstad som helst i min stad för att få det gjort.
Senast redigerad av Buster34 2025-01-13 kl. 18:27.
Citera
2025-01-13, 18:50
Medlem
Citat:
Läs rätt. Det är hela ventilkåpan som ska bytas. Och dom har såklart lämnat pris på OEM. Mercedes har dyra saker..

Jag bad även säljaren välja vilken verkstad som helst i min stad för att få det gjort.
Det finns begagnade ventilkåpor.
Citera
2025-01-13, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Det finns begagnade ventilkåpor.

Såklart. Men vem lämnar pris på begagnat till en bilfirma?
Citera
2025-01-13, 19:13
Medlem
Citat:
Såklart. Men vem lämnar pris på begagnat till en bilfirma?
Du kan säkert få en bilfirma att byta till begagnat, måste inte vara nytt. Jag har gjort det med allt från växellåda till framlyktor.
Citera
2025-01-13, 19:17
Medlem
Citat:
Du kan säkert få en bilfirma att byta till begagnat, måste inte vara nytt. Jag har gjort det med allt från växellåda till framlyktor.

Såklart. Skrev att firman fick välja verkstad själva men de gick dom ändå inte med på
Citera
2025-01-13, 19:30
Medlem
Citat:
Såklart. Skrev att firman fick välja verkstad själva men de gick dom ändå inte med på
Men priset de reagerade på var väl med ny ventilkåpa?
Citera
2025-01-13, 19:30
Medlem
Bilsäljaren kan ju byta den själv på sin verkstad. Du kan inte kräva att göra det var du vill.
Citera
2025-01-13, 19:46
Medlem
Citat:
Men priset de reagerade på var väl med ny ventilkåpa?

Ja kanske. Men dom har inte erbjudit att byta verkstad. Endast nyta tillbaka bilen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in