Igår, 19:14
Medlem
Hej FB,

Har lite funderingar, haft en del diffusa problem under de senaste 2 åren (kronisk hyperventilation).

Gjorde många olika tester och det ända som stack ut var mitt (Erc(B)—MCH på
35 pg * och P-Glukos som var på 5,9 mmol/L.

Ingenting som läkarna någongång poängterat så antar att detta inte är något anmärkningsvärt men är genuint intresserad då jag undrar ifall jag ska ändra på något i min livsstil. Har även en del hälsoångest/ångest överlag under vissa perioder.

Vill även tillägga att mitt P-Glukos låg på 5,4 ett år innan. Testerna har gjorts utan förberedelse, är nästan säker på att jag inte åt något på säkert 16h vid det senaste testet, kanske en kopp cafe men osäker.

Var under extrem stress under blodproven och hade högt blodtryck, vet ej ifall detta kan ha påverkat testet mitt Glukos test.

Jag är en 21 årig man, är 186 cm lång, väger 70kg och tränar frekvent. Kör både styrka och löpträning och skulle klassa mig själv som vältränad. Har ingen diabetes alls i släkten eller övervikt.

Äter en varierad kost och har alltid gjort, såklart blir det lite snabbmat då och då men ingenting utöver det vanliga.

Läst en del om "prediabetes" och undrar ifall detta är något jag bör hålla utkik på och ifall jag ska ta till något extra i min livsstil?

Ber om ursäkt ifall tråden blev flummig, vet att detta är frågor som jag ej bör ställa på FB men vill inte störa vården med detta.
Citera
Igår, 20:16
Medlem
seaworthys avatar
Vad är det som sticker ut med dom värdena menar du?

Du är knappast någon kandidat för diabetes typ 2. Åker du på typ 1 lär du märka det förr eller senare.

Kontakta internetpsykiatri.se för kbt mot ångest alternativt test anti-depp-medicin
Citera
Igår, 22:44
Medlem
Rubriken leder tankarna till en otränad 50+ person med rejäl kulmage. Men TS är ung, i form, ingen diabetes i släkten. Slösa inte bort ungdomen på grundlösa tester, och var j-ligt glad du INTE har diabetes. Sjukvården behöver sina resurser till riktiga sjukdomar, cancer, reumatism ALS MS diabetes osv.
Citera
Igår, 22:56
Medlem
Brukar också ha ett MCH som ligger något över referensintervallet 27-33 pg, brukar stå 34-35 pg.
Vi har tydligen lite mera hemoglobin i våra röda blodkroppar jämfört med normalpopulationen.

Då det gäller P-Glukos skall det normalt vara efter fasta:
Citat:
Fasteprov. Vid fasteprovtagning får du inte äta eller dricka efter klockan 22 kvällen före provtagningen. Du får dricka vatten (1-2 glas) på morgonen innan provtagning. Undvik att röka och snusa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in