Igår, 19:28
Medlem
sayumis avatar
Jag har vldigt lnge haft problem med att f livet att fungera och mr vldigt dligt ver det, jag har problem i relationer, p arbetet (tidigare var det i skolan) och hemma i vardagen och p fritiden. Det hr har sklart satt sig mycket p min sjlvknsla och mitt mende, jag har ftt vldig ngest. Men efter att ha lst p mycket s tycker jag att jag knner igen mig i typ alla symptom som finns fr ouppmrksam ADHD, speciellt nr man lser p om hur det brukar kunna te sig hos kvinnor. Det hr r frsta gngen som jag hittat ngot som jag knt faktiskt skulle kunna frklara mnga av de svrigheter jag har.

Problemet r att allt liksom faller d jag inte upplever att jag hade samma problem i barndomen, vilket man ska ha haft om man har ADHD. Jag har alltid varit lttdistraherad, haft koncentrationssvrigheter och haft svrt fr att f saker gjorda ifall jag inte varit vldigt intresserad av det jag gr, men det r verkligen de enda symptomen jag haft sedan barndomen, i alla fall som jag minns (och det r vl ett problem i sig, att man inte minns exakt hur man var som barn). Dock gick det bra fr mig i skolan, kanske fr att jag var smart och ven om vissa saker var svra s lyckades jag till slut f det gjort.

Efter att jag fyllde 13 och brjade hgstadiet blev symptomen vrre och ytterligare svrigheter tillkom, jag tyckte att skolan blev mycket svrare d den tydlighet och struktur som funnits tidigare frsvann. Sen har det blivit vrre med ldern, speciellt i fungerandet hemma, d jag nu som vuxen frvntas ta mycket eget ansvar och vara mer sjlvstndig n vad jag var som barn. Det har kommit till en punkt dr jag knner att ingen aspekt av mitt liv fungerar normalt och jag knner mig p grnsen till utbrnd p grund av hur jag fr kmpa med allt. Det kndes s sknt nr jag lste p om ADD och mnniskors erfarenheter av det och kunde relatera till s otroligt mycket, som att svrigheter jag haft i ver 10 r ntligen gick att frklara.

Min frga r dock, r det mjligt att ha ADD ven fast man knappt haft ngra symptom alls i barndomen eller r det ngot annat som orsakar mina svrigheter och vad skulle det i s fall kunna vara?
Citera
Igår, 20:54
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sayumi
Jag har vldigt lnge haft problem med att f livet att fungera och mr vldigt dligt ver det, jag har problem i relationer, p arbetet (tidigare var det i skolan) och hemma i vardagen och p fritiden. Det hr har sklart satt sig mycket p min sjlvknsla och mitt mende, jag har ftt vldig ngest. Men efter att ha lst p mycket s tycker jag att jag knner igen mig i typ alla symptom som finns fr ouppmrksam ADHD, speciellt nr man lser p om hur det brukar kunna te sig hos kvinnor. Det hr r frsta gngen som jag hittat ngot som jag knt faktiskt skulle kunna frklara mnga av de svrigheter jag har.

Problemet r att allt liksom faller d jag inte upplever att jag hade samma problem i barndomen, vilket man ska ha haft om man har ADHD. Jag har alltid varit lttdistraherad, haft koncentrationssvrigheter och haft svrt fr att f saker gjorda ifall jag inte varit vldigt intresserad av det jag gr, men det r verkligen de enda symptomen jag haft sedan barndomen, i alla fall som jag minns (och det r vl ett problem i sig, att man inte minns exakt hur man var som barn). Dock gick det bra fr mig i skolan, kanske fr att jag var smart och ven om vissa saker var svra s lyckades jag till slut f det gjort.

Efter att jag fyllde 13 och brjade hgstadiet blev symptomen vrre och ytterligare svrigheter tillkom, jag tyckte att skolan blev mycket svrare d den tydlighet och struktur som funnits tidigare frsvann. Sen har det blivit vrre med ldern, speciellt i fungerandet hemma, d jag nu som vuxen frvntas ta mycket eget ansvar och vara mer sjlvstndig n vad jag var som barn. Det har kommit till en punkt dr jag knner att ingen aspekt av mitt liv fungerar normalt och jag knner mig p grnsen till utbrnd p grund av hur jag fr kmpa med allt. Det kndes s sknt nr jag lste p om ADD och mnniskors erfarenheter av det och kunde relatera till s otroligt mycket, som att svrigheter jag haft i ver 10 r ntligen gick att frklara.

Min frga r dock, r det mjligt att ha ADD ven fast man knappt haft ngra symptom alls i barndomen eller r det ngot annat som orsakar mina svrigheter och vad skulle det i s fall kunna vara?

Diagnoser r ngot man fds med men de kan ocks brja mrkas senare i livet. Jag tar mig sjlv som exempel, jag har OCD varianten pure o som innebr att man r rdd fr att vara de vrsta mjliga sakerna, tex pedofil. Jag mrkte inte av den ngonting nr jag var liten. Men senare i livet (Nr jag var runt 15-16) brjade den att mrkas och helt pltsligt brjade jag oroa mig fr att jag var mrdare, vldtktsman osv. S svaret p din frga r ja, diagnoser kan brja mrkas senare i livet.
Citera
Igår, 22:31
Medlem
Citat:

Hjrnan utvecklas hela tiden... de r inte skert att man frstr vad som sker nr man r barn. Alla r ju lite all over som barn

Frsk inte se en diagnos som... typ svart och vit bild... utan en skala. Sen kan kriterierna vara ibland hrda fr att solla bort normalt avvikande.

Fr att de ska vara intressant som riktig diagnos br man stlla sig frgan - Hur problematiskt r det egentligen fr individen? Fungerar inte jobb, vnner, terkommande p-bot (hittar p), inte utbildning, svra / ekonomiska svrigheter osv... trots frsk med frbttringstekniker/std.
Det rcker allts inte att bara vara ltt distraherad, slarvig/koncentrationssvrigheter.. Fr dr r vi mnga, vi ska inte gra samma saker// eller vara lika duktiga p allt.

Gr test. Se vad som sger. Finns ju online

Sklart br du g till botten med det eftersom det pverkar s mycket dig. Men det kanske finns andra grejer som gr att gra....

lycka till
Senast redigerad av rawjudge Igår kl. 22:37.
Citera
Igår, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Diagnoser r ngot man fds med men de kan ocks brja mrkas senare i livet. Jag tar mig sjlv som exempel, jag har OCD varianten pure o som innebr att man r rdd fr att vara de vrsta mjliga sakerna, tex pedofil. Jag mrkte inte av den ngonting nr jag var liten. Men senare i livet (Nr jag var runt 15-16) brjade den att mrkas och helt pltsligt brjade jag oroa mig fr att jag var mrdare, vldtktsman osv. S svaret p din frga r ja, diagnoser kan brja mrkas senare i livet.

Haha du tror vl inte p allvar att din "diagnos" r problemet?

Om du inte sg en massa skit i form av teveserier hade du aldrig haft dessa bisarra fantasier.

Stng av teve och medier i tre mnader s ska du se att du blir frisk.
Citera
Idag, 00:03
Medlem
Jag tillhr dom som tror att det alltid r ngot annat som orsakar symptomen, och ALDRIG att det r en hjrnsjukdom eller medftt.

Det finns en mngd skyddande och lkande, naturliga faktorer, som det inte riktigt finns gott av i vrt samhlle. Beror delvis p normer. Med lkande och skyddande faktorer avser jag inte, tabletter, tillskott, terapi, motion, arbete, religion, aktivism.

Utbrndhet existerar dock, och gr skert att befinna sig p en skala, eller grader av utbrndhet. Och kan ju ge symptom.

En del av problemet idag r att unga kastas in i en skolvrld, och sedan ska allt lpa p som lpande band. Tror det r osunt, och bidrar till frvirring och dr kmpandet inte kommer frn ngon kta gld, utan dr allt mer r msten och tvng. Som ibland polariseras med totalt orealistiska drmliv, som artister och skeva, helt skumma "yrkesval"(influencer och liknande)

Stor betydelse vad man har fr vuxna eller ldre omkring sig, nr man r barn och ungdom. En skyddande faktor.

Sedan har vl mnga, kanske ffa unga, hga krav p sig. Man kan frga sig om dessa krav stmmer vl verens med dels vad som r bra och hllbart, och dels varfr det blivit s, och dels, hur har vi levt historiskt?
Citera
Idag, 00:16
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har ADD och hade inga symptom i barndomen. Detta fr att samhllet som sdant var ett bra std s att min ADD aldrig syntes. Jag har bara en enda sak som jag kan peka p, i skolan hade vi vlskrivning och jag uppfattade detta som trkigt, s min bok sg fr jvlig ut. Skolan var fr ltt annars s jag inte lrde mig studieteknik, detta blev ett problem i hgstadiet.
Citera
Idag, 05:21
Medlem
Niggwards avatar
Citat:

Ja absolut! Saken hr r ju dock att du inte minns allt frn barndomen fr det frsta; det andra r att ifall du enbart hade ADD som barn s gr det under radarn stenhrt. Jag har ADD idag som vuxen; vldigt mnga barn ADHD/ADD r hyper som liten oavsett, men med lder frsvann hyperdelen; inte fr alla dock. Fr majoritet av vuxna med ADD s var de hyper som sm, vissa har det hela livet och samma med vissa som har ADD. Vissa har hyperdelen hela livet. Min partner r hyper medans jag r ej. SAken med denna diagnos r att de r s olika. Vi alla har samma problemomrden; men vart det r som vrst eller har strst pverkan p en r s olika. Drav krvs mycket test med olika mediciner osv fr alla. Fr mig har alltid impulsbeslut, fokus, 0 motivation fr saker som jag anser ointressant. Gller ven mnniskor. Ifall ngon pratar med mig och jag tycker de har 0 intressant att sga fr mig; s gr jag mitt i meningen. Omjligt att ltsas tycka ngon/ngot r inressant, gr inte. Bsta fall s kan man st kvar; men huvet r ngon annanstans direkt. Hade ven sjukligt stark acceptans fr att leva med 0 struktur. (va frut, nu styrt up). Finns mer men dessa rcker

Det finns tv saker som verkligen hjper och det r medicin samt va/lra sig struktur. Medicin gr bara 40-50% av frbttringen, allt annat mste man sjlv bygga upp. Jag var ostrukturerad till 100% frut; fr flera r sedan och gick enbart p knsla inom allt och verallt. Va bekvmt s; Jag var sdan och sg inte anledning att gra ngot t det.

Men vi blir ldre och man kan inte ha ett liv med 0 struktur. Man vaknar, man har dligt fokus/struktur p vad som ska gras osv och innan man vet ordet av s vxer alla berg, Tvtt,Std,barn (om man har det, har ej), dvs alla vardagliga saker blir berg och sen r det s mycket att man till slut ligger i sngen och orkar inte ens dagen fr det r fr mycket.

Idag sitter jag med listor, whiteboards, planeringar, ml, vad jag vill och behver gra. Varje dag. Varje dag r kmpigt mentalt fr mig och andra med ADHD. Det tar tid och energi att upprtthlla alla jvla listor och planeringar osv fr att sen gra dem fr att vardagen inte ska vertid bli ett misr. Men det fungerar och jag mr otroligt mycket bttre idag, men det tog bde medicin samt mycket jobb att komma in i denna typ av struktur.

Du kan mycket vl ha Adhd/add. Bara att ta kontakt med vrden och vnta tills du kan bli kollad.Sen s vet du och kan ta det drifrn

Lycka till
Senast redigerad av Niggward Idag kl. 05:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in