Citat:
Ursprungligen postat av
gemenemannen
Hej,
Jag kan verkligen inte hålla det rent o presentabelt hemma i min lägenhet.
Just nu är det skräp överallt, skitiga sängkläder, skitigt badrum. Gamla kartonger från kaffebryggaren jag köpte för två år sedan osv som jag bara slängt i ett hörn.
Det är en ren misär och hade hyresvärden sett detta hade jag nog blivit vräkt alternativt fått en ordentlig avhyvlning.
Äcklig spis och fastbrända matrester i micron o spisen. Mögliga tallrikar och smutsiga köksluckor. OSV OSV.
Enda sen jag flyttade hemifrån (15 år sedan) har jag aldrig kunnat sköta hemsysslorna.
Grejen är att detta går i perioder. Jag låter det förfalla helt, sen tar jag tag i det när jag känner mig piggare. Det är oftast för att jag väntar besök eller har bjudit hem en dejt, då får jag lägga 3-4 dagar på att städa och fixa iordning allt. Tror jag gjort så 15 gånger, dvs ungefär en gång om året. Varje gång det är kliniskt rent lovar jag mig själv att göra listor, organisera och aldrig låta det förfalla igen men det händer JÄMT.
Vad är det för fel på mig? Folk brukar fråga om jag har ADHD, vilket jag inte har efter två utredningar. Jag är tydligen bipolär, klass 2, vilket betyder att jag har uppåt/neråt-perioder utan maniska inslag.
Kan jag få någon hjälp för detta? Jag klarar av att sköta mitt jobb, men det tar 100% av min energi. Så allt annat blir lidande.
edit: Kan tillägga att jag har robotdammsugare, tvättmaskin, diskmaskin, skaftdammsugare osv. Jag köpte allt för att underlätta men ändå klarar jag det inte.
Du kan ha rätt till boendestöd. Ring kommunen och fråga.
Hade velat se hur illa det verkligen är? Inte så märkligt att ha en kartong liggandes. Har också sparat några kartonger.
Kör roboten är det väl ändå rent på golvet? Och smutsiga sängkläder tror jag inte hyresvärden ens skulle se? Sånt syns ju inte, det är mer när man lägger sig i sängkläderna efter någon vecka man känner att det är dags att byta.
Micron lär ju inte hyresvärden se heller? Sånt är däremot äckligt, särskilt om det är kött. Bakterier.