• 1
  • 2
Igår, 21:50
Medlem
Hej!

Jag tog studenten -01 och har sedan dess jobbat och knappt öppnat en lärobok men är nu sugen på att börja plugga lite kurser på högskolan men först så behöver jag plugga upp några betyg på Komvux.
Skulle behöva lite tips hur man får igång hjärnan för lite studier. Jobbet jag har just nu och har haft dom senaste 15 åren är så understimulerande att man inte har fått någon stimulering av hjärnan på bra många år🙂
Citera
Igår, 21:58
Medlem
Vad är du intresserad av? Matematik? Kulturantropologi? Lingvistik?
Citera
Igår, 22:03
Medlem
Det är inte så mycket du behöver tänka på, behåll rutinen från ditt jobb bara. Studenten som inte klarar sina studier gör det oftast för att de inte pluggar och lägger tid på studierna. Oftast för att de inte har någon vana att arbeta hela dagarna. Så det enda du behöver göra är att faktiskt lägga tid på dina kurser. Gör du bara det är det nästan omöjligt att misslyckas.
Citera
Igår, 22:05
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat
Hej!

Jag tog studenten -01 och har sedan dess jobbat och knappt öppnat en lärobok men är nu sugen på att börja plugga lite kurser på högskolan men först så behöver jag plugga upp några betyg på Komvux.
Skulle behöva lite tips hur man får igång hjärnan för lite studier. Jobbet jag har just nu och har haft dom senaste 15 åren är så understimulerande att man inte har fått någon stimulering av hjärnan på bra många år🙂

Du saknar betyg/har för dåliga i vilka ämnen?
Citera
Igår, 22:20
Medlem
tog också studenten -01 men pluggat efteråt, det gick bra mycket enklare än jag trodde. förvisso enkelt "motstånd" då många var blattar men ändå.

oroa dig inte, men hårt arbete gäller för bäst resultat. ge phan i fuskeriet så går det nog bra
Citera
Igår, 22:27
Medlem
Det blir svårt att svara på vad som kan vara intressant att plugga, om du inte beskriver närmare vad målbilden med studierna är för något. Är det yrkeslivet du vill bli vassare i? Ska du omskola dig? Bara läsa lite för att bli mer allmänbildad?

Kurser i AI och programmering kan ju vara intressanta om man vill hålla sig relevant på arbetsmarknaden framöver verkar det som. Det ligger inte en till last heller att kunna sådant även i privatlivet.

Kurser i sociologi, psykologi eller historia kan alltid vara roligt om man bara vill vara lite mer allmänbildad och kunna slänga ut intressanta analyser på en förfest/fest.

Annars kan väl kurser i gastronomi eller kostvetenskap vara kul, om man vill bli bättre på att vända på steken eller känna nyanser av olika umami-smaker.

Som sagt, berätta lite mer så kan vi komma med mer precisa svar.
Citera
Igår, 22:38
Medlem
zombie-nations avatar
Det beror mycket på om du har intresse för ämnena. När jag läste på komvux var det rätt lätt, den tiden jag mognat hade jag skaffat mig större förståelse och kunde angripa ämnena bättre. Det var mycket fördjupningar på kunskap man ansågs ha innan. Jag insåg också att det var låg nivå, stressen från att läsa alla ämnen samtidigt gjorde gymnasiet för jobbigt, men enstaka ämnen på komvux var enkelt. Låna en lärobok i ämnet, se vad du redan vet. Jag tror du kommer bli förvånad hur enkelt det är.
Citera
Igår, 22:57
Medlem
Jag har alltid haft ganska lätt för matematik i skolan fram tills slutet på gymnasiet då tröttheten på att plugga slog in vilket gjorde att matten blev svårare och svårare och det resulterade i ett IG i matte C.
Så huvudräkning är jag väldigt vass på om jag får säga det själv och tycker det är roligt med ekonomi så ett par kurser i redovisning och ekonomi är något jag siktar in mig på.
Citera
Idag, 07:02
Medlem
Malawi-Golds avatar
Började plugga Matematik 4 nu efter en mattepaus på ca 20 år.

It's a God damn struggle kan jag säga!
Citera
Idag, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malawi-Gold
Började plugga Matematik 4 nu efter en mattepaus på ca 20 år.

It's a God damn struggle kan jag säga!
Kul! Det motsvarar dåtidens matte D va?
Jag har sökt matte 1 på Komvux för att höja det betyget för att lättare komma in på högskolan men då jag redan har godkänt i det ämnet så kan får man tydligen inte plugga det?!
Citera
Idag, 09:53
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat
Kul! Det motsvarar dåtidens matte D va?
Jag har sökt matte 1 på Komvux för att höja det betyget för att lättare komma in på högskolan men då jag redan har godkänt i det ämnet så kan får man tydligen inte plugga det?!

Kör nästa?
Citera
Idag, 09:57
Medlem
Matematik är svåraste ämnet att komma igång med efter såpass lång tid. Andra ämnen som samhällskunskap, svenska eller engelska är förvånansvärt lätta att studera och få klart.

Det är för att samhället är byggt som det är, man kommer helt enkelt inte i kontakt med matematiken.

Mitt råd är att starta från början. Läs grundskolans matematik, sedan komplettera med gymnasiet så borde det flyta på bättre.

Det finns matte-appar man kan leka med och så kan man idag i högre utsträckning än förr visualisera matematiken när den blir mer komplicerad.

Sedan när man studerar på komvux, så är det som förr, man har en bok och maler på. Här är det viktigaste att man faktiskt hänger med från början. Nu är det nog extremt lågt tempo på komvux just för att det inte funkar annars eftersom eleverna har så skiftande kunskaper. Mycket lättare att lära ut matematik till en klass som tillsammans läst matematik under mer än 9 år och ligger på samma nivå.

Så där finns många utmaningar både för eleven och för läraren.

Med det sagt, lycka till. Finns så många jobb att få nu med goda matematikkunskaper så det är helt otroligt. Man kan utomlands få löner över en miljon kr om året.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in