• 1
  • 2
2025-01-14, 11:33
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
När nyhetsmedier rapporterar att en explosion har inträffat hör man allt oftare uttrycket att "Något har exploderat". Bara jag som tycker att detta uttryck är fullkomligt efterblivet?

Exempel:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...mba-i-botkyrka

Citat: "Något har exploderat utanför ett flerfamiljshus i Tumba i Botkyrka."

Alltså, när en explosion inträffar så är det väl klart som fan att det är NÅGOT som har exploderat??? 😆 hur skulle annars explosionen kunna inträffa? Vad är detta för hjärndött språkbruk?

Att påpeka att NÅGOT har exploderat varje gång en explosion äger rum är ungefär lika intelligent som om en meteorolog skulle säga: "På tisdagförmiddagen väntas vatten ramla ner från himlen stora mängder i hela Östra Götaland. Vattnet beräknas komma från stora ansamlingar av vattendroppar högt uppe i himlen, som har av avdunstat från sjöar och hav längs Sveriges östkust, eftersom att solen har skinit på dessa vattendrag och därmed värmt upp vattnet."

Är det världen runtomkring mig galebörjar bli galen, eller är det jag??? Varför rapportera självklarheter? Har folk blivit så dumma att de inte längre förstår uttryck som inträffat och ägt rum, eller vad fan är det frågan om?
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-01-14 kl. 11:37.
Citera
2025-01-14, 11:37
Medlem
Kan hålla med om att det är ett ganska barnsligt uttryck och man tycker ju att journalister ska kunna hålla en mer vuxen språknivå i sin rapportering.

En explosion har inträffat i område xxxx hade varit mycket mer upplysande och även hjälpt lokalbefolkningen att agera korrekt.

Men vi får leva med

Något har exploderat och det saknas givetvis mer konkret information just nu, vi kan inte berätta var någonstans förutom att det skett i Stockholm.
Citera
2025-01-14, 11:37
Medlem
Det signalerar att man inte vet vad som har exploderat. En bomb eller något annat.

Det betyder inte att man inte känner till ordet inträffar, som är ett rätt alldagligt ord.
Citera
2025-01-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
När nyhetsmedier rapporterar att en explosion har inträffat hör man allt oftare uttrycket "Något har exploderat". Bara jag som tycker detta låter fullkomligt efterblivet?

Exempel:

Alltså, när en explosion inträffar så är det väl klart som fan att NÅGOT har exploderat??? 😆 vad är detta för hjärndött språkbruk?

Att påpeka att NÅGOT har exploderat varje gång en explosion förekommer, det är ungefär lika intelligent som om väderuppläsare skulle säga: "På tisdagförmiddagen väntas vatten ramla ner från himlen stora mängder i Östra Götaland. Vattnet beräknas komma från stora samlingar av kondenserat vatten som har av avdunstat från sjöar och hav längs östkusten, eftersom att solen har skinit på dessa sjöar och därmed värmt upp vattnet."

Är det världen runtomkring mig som är galen, eller är det jag??? Varför rapportera självklarheter? Har folk blivit så dumma att de inte längre förstår uttryck som inträffat och ägt rum, eller vad fan är det frågan om?

Eftersom det är 100% svartingar som ligger bakom bagatelliserar massmedia händelserna.

Kallblodigt mord på öppen gata blir skjutning och totalt livsfarliga bombattentat blir en explosion i paritet med en avgaspuff.

Allt för att hjärntvätta Svensken som betalar för eländet..
Citera
2025-01-14, 11:46
Medlem
MrB00ZEs avatar
Kan de inte bara säga "En explosion har inträffat vid"?
Citera
2025-01-14, 11:50
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Kan de inte bara säga "En explosion har inträffat vid"?

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

?????????????????

Ja precis. VAD FAN ÄR PROBLEMET?

Jag har mailat flera av de stora nyhetsredationerna med detta klagomål, upprepade gånger, utan att få någon respons.
Citera
2025-01-14, 12:17
Medlem
HotPopcorns avatar
Det är ju bra att bruket av 'detonation' har minskat i alla fall. Det har varit ett väldigt otyg.
Citera
2025-01-14, 12:20
Avstängd
2023-01-01s avatar
För det mesta så är det väl gasolkök som ligger bakom explosionerna. Backpackers osv.
Citera
2025-01-14, 13:44
Medlem
Newkies avatar
Citat:
När nyhetsmedier rapporterar att en explosion har inträffat hör man allt oftare uttrycket att "Något har exploderat". Bara jag som tycker att detta uttryck är fullkomligt efterblivet?

Exempel:

Alltså, när en explosion inträffar så är det väl klart som fan att det är NÅGOT som har exploderat??? 😆 hur skulle annars explosionen kunna inträffa? Vad är detta för hjärndött språkbruk?

Att påpeka att NÅGOT har exploderat varje gång en explosion äger rum är ungefär lika intelligent som om en meteorolog skulle säga: "På tisdagförmiddagen väntas vatten ramla ner från himlen stora mängder i hela Östra Götaland. Vattnet beräknas komma från stora ansamlingar av vattendroppar högt uppe i himlen, som har av avdunstat från sjöar och hav längs Sveriges östkust, eftersom att solen har skinit på dessa vattendrag och därmed värmt upp vattnet."

Är det världen runtomkring mig galebörjar bli galen, eller är det jag??? Varför rapportera självklarheter? Har folk blivit så dumma att de inte längre förstår uttryck som inträffat och ägt rum, eller vad fan är det frågan om?

Mer irriterad på "har lämnat" exempelvis "Han har lämnat". Försvenskning av engelskan "He has left". Det blir ju dock en inkomplett mening på svenska. Han har lämnat.. Lämnat vad? Urinprov? Byggnaden?
Citera
2025-01-14, 14:29
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Mer irriterad på "har lämnat" exempelvis "Han har lämnat". Försvenskning av engelskan "He has left". Det blir ju dock en inkomplett mening på svenska. Han har lämnat.. Lämnat vad? Urinprov? Byggnaden?

Håller med. Det är ju dock tekniskt sett samma uttryck, även om det låter retarderat på svenska. Så om ingen frågar "Left what - a urine sample?" på engelska så ska man ju inte behöva göra det på svenska heller.

Sedan har vi ju även människor - inklusive journalister - som använder "ish" som ett ord....

"Hur mycket socker behöver du, ish?"

Jag kan väl sträcka mig till att acceptera "Vi ses klockan sju-ish."

Men "När kommer du ish?" Låter ju verkligen stenkorkat. Då kan man ju bara säga typ, för det är ju inte så att man låter mindre patetisk eller fjortis genom att säga "ish".
Citera
2025-01-14, 14:33
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Håller med. Det är ju dock tekniskt sett samma uttryck, även om det låter retarderat på svenska. Så om ingen frågar "Left what - a urine sample?" på engelska så ska man ju inte behöva göra det på svenska heller.

Sedan har vi ju även människor - inklusive journalister - som använder "ish" som ett ord....

"Hur mycket socker behöver du, ish?"

Jag kan väl sträcka mig till att acceptera "Vi ses klockan sju-ish."

Men "När kommer du ish?" Låter ju verkligen stenkorkat. Då kan man ju bara säga typ, för det är ju inte så att man låter mindre patetisk eller fjortis genom att säga "ish".

Det är dock väldigt mer vedertaget i engelskan än i svenskan.

Ja ja, stendumt oavsett...

Edit: He left kanske snarare ska översättas till Han gick.
Senast redigerad av Newkie 2025-01-14 kl. 14:36.
Citera
2025-01-14, 14:37
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det är dock väldigt mer vedertaget i engelskan än i svenskan.

Ja ja, stendumt oavsett...

Jag måste erkänna en sak. Varje gång jag hör på nyheterna att "något har exploderat" så vill jag bara skjuta mig själv i huvudet helst två gånger på raken men det går ju tyvärr inte. Tänk om man överlever?!?? Och det första man hör på sjukhusets radio när man vaknar..... "Någonting har exploderat".

Det är fan inte värt det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in