• 1
  • 2
2025-01-15, 10:27
Medlem
LKKINGENs avatar
Om det kan vara till någon tröst har det aldrig hänt mig och jag har använt både i windows och på androiden.
Du har inte laddat ner appen på mobilen? Någonstans har dom ju fått ditt nummer fr, det är inget som bara händer.
Citera
2025-01-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetLillaNarrativet
Men jag har ingen tjänst där. Men hur kan fabriksåterställning inte hjälpa om de fått tillgång till min telefon?

Om jag fabriksåterställer och byter nummer?
Vill inte behöva köpa nu telefon.

Antagligen så har du registrerat dig nånstans utan att komma ihåg det.

Hade jag varit du så hade jag bara ignorerat meddelandet.
Själv får jag sms med kod titt som tätt. Då för att min email har läckt och hackare testar att logga in.
Det är därför du får dessa säkerhetskoder.

En gång hade jag en galen flickvän som försökte komma åt min facebook. Då hände det också titt som tätt att man fick koder skickade till sig.

Så länge ingen har åtkomst till din mobil är allt lungt. Det tycks även vara en tjänst som du inte bryr dig om, så bara ignorera SMSen och gå vidare.
Citera
2025-01-15, 15:35
Moderator
rancors avatar
IT-säkerhet --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2025-01-15, 20:16
Medlem
Varför svarar du ens på de eller öppnar smset
Citera
2025-01-15, 20:21
Medlem
DetLillaNarrativets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Om det kan vara till någon tröst har det aldrig hänt mig och jag har använt både i windows och på androiden.
Du har inte laddat ner appen på mobilen? Någonstans har dom ju fått ditt nummer fr, det är inget som bara händer.
Har varit inne på yandex mycket och sökt filmer, info och annat från kriget Ukraina. Har då klickat på olika ryska suspekta sidor, bloggar och annan tveksam skit. Det var dumt. Kommit in på olika skit där. Vet inte om det är via det de fått mitt nummer??

Det märkliga är att jag fått en registreringskod/verifieringskod till Yandex men jag har aldrig försökt skapa konto där. Och i synnerhet inte vid tidpunkten då koderna skickats.

Mycket mysko
Citera
2025-01-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnbmnbjkl
Varför svarar du ens på de eller öppnar smset
Att öppna sms är väl ingen fara? Det är väl mer om de har någon länk eller bild i meddelandet som man klickar på, eller följer deras instruktioner?

Jag har bara fått en verifieringskod till yandex.
Citera
2025-01-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Antagligen så har du registrerat dig nånstans utan att komma ihåg det.

Hade jag varit du så hade jag bara ignorerat meddelandet.
Själv får jag sms med kod titt som tätt. Då för att min email har läckt och hackare testar att logga in.
Det är därför du får dessa säkerhetskoder.

En gång hade jag en galen flickvän som försökte komma åt min facebook. Då hände det också titt som tätt att man fick koder skickade till sig.

Så länge ingen har åtkomst till din mobil är allt lungt. Det tycks även vara en tjänst som du inte bryr dig om, så bara ignorera SMSen och gå vidare.

Verifieringskoden är till yandex. Ingen länk finns. Grejen är att jag inte försökt bli medlem där. Inte heller på någon sida via yandex, endast google.

Jag hade inte brytt mig så mycket om det inte vore för att jag använt yandex. Så det måste vara kopplat till mig på nått sätt.

Samtidigt har jag varit inne på gore sidor, bloggar och annan suspekt dit där som är relaterat till Ukraina och kriget.
Citera
2025-01-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Här kan man ana en generationsfråga. Många ser mobilen som en fysisk del av sina liv. Det är där de har sina vänner och relationer. När då något potentiellt farligt händer ser de sig fysiskt hotade. Och då kan åtgärderna bli därefter, vilket är dumt. När sådant här sker ska man hålla sig kylig och göra ingenting, utöver blocka och ignorera. Man är fortfarande trygg i fysisk mening, även om det känns på annat sätt.

Sant. Men tror det blir till att kassera denna i havet imorgon, kastad från färjan. Känns olustigt nu att ha bank id och allt annat på den här enheten. Litar inte på att fabriksåterställning hjälper, gör det?
Citera
2025-01-15, 20:43
Medlem
Citat:
Att öppna sms är väl ingen fara? Det är väl mer om de har någon länk eller bild i meddelandet som man klickar på, eller följer deras instruktioner?

Jag har bara fått en verifieringskod till yandex.

Sorry förstod inte.
Citera
2025-01-15, 21:17
Medlem
Citat:
Sant. Men tror det blir till att kassera denna i havet imorgon, kastad från färjan. Känns olustigt nu att ha bank id och allt annat på den här enheten. Litar inte på att fabriksåterställning hjälper, gör det?
Jag hade inte gjort det, men känner du att du måste så. Jag hade tänkt att det är simkortet de har koll på, och det har ju inget med mobilen att göra. Så byta telefonnummer hade jag kanske gjort.
Citera
2025-01-16, 01:16
Medlem
Citat:

Vad gör du sen en vecka senare om du får ett nytt sms till din nya Iphone? Slänger du den då också?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in