• 1
  • 2
Idag, 10:56
Medlem
KAOSZs avatar
vem tror ni, eller varför var personen bästa ledaren någonsin?

jag säger Cyrus The Great han åstadkom och ändrade så mycket till det bättre på sin kort tid och var väll den första som förespråkade mänskliga rättigheter väll
Citera
Idag, 11:02
Medlem
Niggwards avatar
Beror väl lite på vad vi ska gå på och vilken tidsperiod. jinkis khan är redan känd baserat på den yta han tog och hur mycket han avla barn. Brutal ledare men på den tiden va det slakta eller bli slaktad.

Alexander den Store gjorde mycket. Finns många; sen är det tolkningsfråga vad vi baserar bra ledare på som sagt
Citera
Idag, 11:17
Medlem
Hirvis avatar
Det är en otroligt intressant fråga och om man lägger till dimensionen att försöka tänka ur personens egen kontext blir det ännu mer intressant och komplext.
Alltså, vem åstadkom mest med sämst förutsättningar?

Jag har alltid tyckt Saddam Hussein får för mycket skit, för att hans förutsättningar att förena ett splittrat kaotiskt rike var så bristfälliga men han är självklart inte bästa ledaren någonsin.

Jag skulle säga Genghis Khan. Han är en working class-dream. Och han var taktisk, dessutom lämnade han ett bra rike efter sig och rimliga förutsättningar för fortsatt arbete till skillnad från Sir Alex Ferguson i Manchester United som lämnade ett dåligt lag efter sig.

Andra val kunde vara Suleyman I, som i någon mån låg bakom Ottomanska rikets guldålder. Eller Peter den store som moderniserade ett efterblivet Ryssland och låg bakom utvecklingen som gjort att Ryssland kunde bli en maktfaktor och fortfarande är det.

Alexander den store och Julius Caesar kommer också nämnas såklart.
Citera
Idag, 11:18
Medlem
KAOSZs avatar
kan vi spika en bra ledare är någon som åstadkom mest för befolkningen? eller någon som man kan alltid följa som exempel idag även om man måste kriga?

eller är en bättre ledare någon som Ghandi?
Citera
Idag, 11:21
Medlem
Maksksls avatar
Den man eller kvinna som ledde den första gruppen Homo sapiens ut ur Afrika för ca 75 000 år sedan.
Citera
Idag, 11:29
Medlem
kalkryggars avatar
I modern tid så är helt klart Zelensky en av de största ledarna.

Han har helt utan politisk erfarenhet visat att han kan ta makten och hålla den i handen samtidigt som han kan fatta svåra beslut. Han är också en mycket god människa som kämpar för det goda och vill rädda sitt folk från att bli förslavade av en ond och hemsk diktator.

Zelensky har lyckats bättre än vad jag tror någon annan idag levande ledare skulle klara. Så Zelensky kommer för alltid att vara en av de största ledare någonsin från och med nu.
Citera
Idag, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KAOSZ
vem tror ni, eller varför var personen bästa ledaren någonsin?

jag säger Cyrus The Great han åstadkom och ändrade så mycket till det bättre på sin kort tid och var väll den första som förespråkade mänskliga rättigheter väll
Jimmie Åkesson
Citera
Idag, 12:45
Medlem
Klas-Vegass avatar
Franklin D. Roosevelt kanske. Otroligt många amerikaner hade han på väggen.

En del kritiker säger att han gjorde rätt i början men förlängde depressionen. Även som råhöger anser jag det vara skitprat. Folk dog av svält och då måste vi agera. Det står över våra personliga politiska preferenser.

Sedan besegrade han Adolf Hitler som jag kanske hellre sett vunnit. Men inte ens det håller jag emot honom.

Gissar att denna tråd kommer att avslöja kunskapsbristen hos den genomsnittlige flashbackaren, också de enorma svårigheterna att förstå skillnaden mellan den egna åsikten och vad folk eller historien i stort tycker.
Citera
Idag, 12:47
Medlem
Baisianuss avatar
Jag känner att Margot Wallström bör nämnas.
Citera
Idag, 12:49
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maksksl
Den man eller kvinna som ledde den första gruppen Homo sapiens ut ur Afrika för ca 75 000 år sedan.
För det första är teorin om att alla människor skulle härstamma från en enda stor utvandring från afrika slängd på sophögen. För de andra var siffran 100,000 i den felaktiga teorin.

Idag är den allmänna koncensus att det handlar om fler migrationer och vi är inte ens säkra på ursprunget.
Citera
Idag, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
I modern tid så är helt klart Zelensky en av de största ledarna.

Han har helt utan politisk erfarenhet visat att han kan ta makten och hålla den i handen samtidigt som han kan fatta svåra beslut. Han är också en mycket god människa som kämpar för det goda och vill rädda sitt folk från att bli förslavade av en ond och hemsk diktator.

Zelensky har lyckats bättre än vad jag tror någon annan idag levande ledare skulle klara. Så Zelensky kommer för alltid att vara en av de största ledare någonsin från och med nu.

Ja absolut, skulle sätta honom i samma liga som Idi Amin, Khadaffi och Bokassa.

Stark ledare
Citera
Idag, 12:56
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
För det första är teorin om att alla människor skulle härstamma från en enda stor utvandring från afrika slängd på sophögen. För de andra var siffran 100,000 i den felaktiga teorin.

Idag är den allmänna koncensus att det handlar om fler migrationer och vi är inte ens säkra på ursprunget.

Visst är det så. Det var Karl den XII som hade hundra tusen man !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in