• 1
  • 2
2025-01-15, 13:16
Medlem
Ser nästan aldrig grafitti längre, skulle gärna klottra lite själv.

Har folk slutat med grafitti?
Citera
2025-01-15, 13:26
Medlem
Kika lite efter spåren norr till söder på bägge sidorna.
Att det försvinner fort och ses mindre från hålor till städer är för att det helt enkelt beror på något som heter saneringar, även kallat 'buff'.
Citera
2025-01-15, 13:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirror-Shard

Vi har kommunala och även något företag som har väggar här i stan där man kan boka och få måla lite. Äkta graffiti kan vara riktigt snyggt men fult jävla klotter blir jag förbannad på.
Citera
2025-01-15, 13:29
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Det beror på var du bor. Malmö och Stockholm är mest aktivast.
Citera
2025-01-15, 13:38
Medlem
Niggwards avatar
Citat:

Det är en utgående kultur helt klart.

Men man tänker ju på klassikern https://youtu.be/u72jZ3rRoqs?si=DJOoLa2v8LmXdnzN

18 år sen den laddades upp. Sjukt hur tiden flyger
Citera
2025-01-15, 13:57
Medlem
grungewhores avatar
Skulle säga att kvalitativ graffiti är på utdöende. Med jämna mellanrum dyker högkvalitativa verk upp, men för det mesta verkar det mest vara noobs utan känsla. Kanske svårt om de inte får öva tillräckligt.
Citera
2025-01-15, 16:14
Medlem
MaryGoores avatar
Jag dog men graven är grund.
En dag kommer jag tillbaka!
Citera
2025-01-15, 16:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Förhoppningsvis, det är så fult. Det är inte ens konst, bara helt obegripligt klotter. De som kladdar ner visar inte någon som helst respekt för vad andra tycker. Bara i Stockholms län har saneringskostnaderna i kollektivtrafiken passerat en miljard kronor det senaste decenniet. Bort med skiten!
Det är fult för att det delvis mest är kaosmålare som håller på, och att straffen inte direkt motiverar någon även om vissa kanske även av dessa har talang och förmåga att få upp något grymt verk - att stå och lägga ned timmar, eller en hel dag eller mer på att få upp en riktigt välgjord, detaljrik målning med sprayfärg.

Då blir istället målarkulturen mer dominerad av "snabbt upp, snabbt vidare", eller snorungar som skriver ett svärord på en bänk, och knappast vem som helst som är villig att köra och ta sin tid.

Det bästa av det bästa som man kan se på lagliga väggar dyka upp ibland, t.ex. i snösätra (dinosaurien där i åtanke om den finns kvar) m.m. hade nog varit uppskattat av de flesta.

Det finns otroligt mycket fantastisk graffiti och sprayfärgskonst, precis som vilken konstform som helst, men väldigt lite kan ses öppet i det offentliga rummet. Det finns väl några få som kan få tillstånd att måla en tunnel eller elskåp ibland men jag vet inte om motiven ofta är beställda då av kommun eller något.

"Ingen respekt för vad andra tycker" nä kanske inte det, och jag gillar verkligen inte all graffiti. en del är förjävlig, opassande, fult, talanglöst bombande osv. Men jämför med centralt ägda massmedier, skvallerpress och tidningar i varje butik som får kränga propaganda och kändisskvaller, märkliga bantningstrender, och ösa negativa rubriker på miljontals dag efter dag, varje dag utanför varje kiosk, i varje butik etc.. Där kan man tala om skadegörelse med, propaganda, psykologisk krigsföring m.m.

Förbuden mot graffiti och gatukonst handlar inte om skadegörelse i sig, utan mest i grund och botten om att begränsa frihet för vanligt folks yttrandefrihet och logiskt meningsmotstånd mot makthavare, politik, eller massmedia, och allmän påverkan i en okontrollerad riktning i första hand. Att det sedan är förbjudet att måla tåg och privat egendom är logiskt, givet, men det lär väl alltid finnas de som vill göra det för t.ex. sportens skull med...
Senast redigerad av UpTop 2025-01-15 kl. 17:00.
Citera
2025-01-15, 17:20
Medlem
StorKokoss avatar
Man ser ju hur mycket som helst varje gång man tar pendeltåget för besöka någon vän.
Citera
2025-01-15, 18:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Förhoppningsvis, det är så fult. Det är inte ens konst, bara helt obegripligt klotter. De som kladdar ner visar inte någon som helst respekt för vad andra tycker. Bara i Stockholms län har saneringskostnaderna i kollektivtrafiken passerat en miljard kronor det senaste decenniet. Bort med skiten!
Hmm jag tror att det var den här jag tänkte på....
https://images.app.goo.gl/WjbaitrhSqEfkSyE7
Från en vägg i Snösätra.

Som sagt kvaliteten på målningarna ute i samhället på allmän plats är bara låg för att det är olagligt. Annars hade det varit mycket bättre. Givetvis hade det funnits målningar, graffiti, konstverk allt mellan kasst och utmärkt om det var lagligt...
Senast redigerad av UpTop 2025-01-15 kl. 18:25.
Citera
2025-01-15, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Det är en utgående kultur helt klart.

Men man tänker ju på klassikern https://youtu.be/u72jZ3rRoqs?si=DJOoLa2v8LmXdnzN

18 år sen den laddades upp. Sjukt hur tiden flyger

Jag är mest imponerad över att de orkade bära med sig så mycket burkar.
Citera
2025-01-16, 20:39
Medlem
Citat:

Beror helt på var du bor, här i gbg bombar vi hela tiden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här