2025-01-16, 18:44
Medlem
Har en fransk bulldog som jag önskade att para honom i framtiden för att behålla nån valp o behålla hans DNA. (Han e blå lite unik)

Problem lr inte?!? han frisk dock är allergisk mot D (farinae), så fundera om dt kanske bör inte göras, för misstänker valpar har större chans att födas med allergisk väll lr?!?

Tack
Citera
2025-01-16, 18:50
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ashyxx86
Har en fransk bulldog som jag önskade att para honom i framtiden för att behålla nån valp o behålla hans DNA. (Han e blå lite unik)

Problem lr inte?!? han frisk dock är allergisk mot D (farinae), så fundera om dt kanske bör inte göras, för misstänker valpar har större chans att födas med allergisk väll lr?!?

Tack

Jag hade nog tänkt två gånger. Fanska bulldeg är en av flera raser som riskerar att föra med sig skador och sjukdomar genom fortsatt avel.
Citera
2025-01-16, 21:06
Medlem
MissMDs avatar
Du ska självklart inte avla på en hund med allergi och dessutom har en färgmutation som är förenad med sjukdomar.

Du säger att han är frisk, vad har du gjort för hälsotester på honom?
Vad har han för BOAS grad?
Citera
2025-01-16, 23:06
Medlem
Loreias avatar
Är inte det bättre att ta med någon ras-förening eller uppfödare?
Citera
2025-01-16, 23:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Tack

Först och främst så avlar man på friska individer, då din är allergisk så går den bort.
Hur är höfter, nos, andning osv?

För det andra så stavar du som en kratta och borde inte avlas på dig heller.
Citera
2025-01-17, 22:11
Medlem
I överigt e han frisk o bra andning o leder osv

För den andra stavar jag fel för jag kan flera språk än andra o svenska är inte min moderspråk annars kan jag 4 språk
Citera
2025-01-17, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Är inte det bättre att ta med någon ras-förening eller uppfödare?

Absolut jag ska göra dt, tänkte kanske nån har kunskap här
Citera
2025-01-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Du ska självklart inte avla på en hund med allergi och dessutom har en färgmutation som är förenad med sjukdomar.

Du säger att han är frisk, vad har du gjort för hälsotester på honom?
Vad har han för BOAS grad?

Han e bara 7 månader, för tidigt för dt, jag ska inte göra dt imorgon, fundera bara om dt e något man kan tänka sig om allt annat är frisk osv senare när man har gjort andra tester fast han har allergi, eftersom han har stamtavla med fina föräldrar som båda har vunnit många priser osv
Citera
2025-01-19, 19:30
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Han e bara 7 månader, för tidigt för dt, jag ska inte göra dt imorgon, fundera bara om dt e något man kan tänka sig om allt annat är frisk osv senare när man har gjort andra tester fast han har allergi, eftersom han har stamtavla med fina föräldrar som båda har vunnit många priser osv

Jaha. Då kan du ju omöjligt veta om han är frisk när han fortfarande är valp. Sen har han ju allergi så då är han ju inte frisk. Så oavsett avlar man inte på sjuka hundar. Allergier är genetiskt och ingenting man ska avla på.

En "fin" stamtavla och priser säger tyvärr inget om hundarnas hälsotillstånd.

Blå är som sagt inte en tillåten färg i rasen eftersom det kan medföra genetiska defekter och är inget som ska avlas vidare på.

Så nä, din hane ska definitivt inte gå i avel. Njut av livet med honom istället.
Citera
2025-01-20, 18:30
Medlem
Mr Hectors avatar
Förutom att du förstås inte borde avla på en hund med en kronisk livslång sjukdom så är det dessutom förbjudet.
Citera
2025-01-21, 09:34
Medlem
DelightfulMuffins avatar
11 § Det är förbjudet att utföra avel med sådan inriktning att den kan medföra lidande för föräldradjuret eller avkomman.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...sfs-2018-1192/

Det går alltså emot vår djurskyddslag att avla på individer som kan föra vidare sjukdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in