• 1
  • 2
2025-01-17, 23:01
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Trump kommer GARANTERAT att sänka skatterna eller göra något så aktiemarknaden exploderar uppåt som aldrig förr. Denna gång kommer han ta krafterna från kung och fosterland och driva igenom företagsstimuleringar som subventionerar företagen så dom kan konkurrera emot Kina.

Trump gjorde det förr...han har sagt på X att han vill göra det igen.

Så hur tjänar jag pengar på denna boost?
Vilka aktier ska man köpa?
Fonder?
LF
Avanza USA?
Citera
2025-01-17, 23:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Trump kommer GARANTERAT att sänka skatterna eller göra något så aktiemarknaden exploderar uppåt som aldrig förr. Denna gång kommer han ta krafterna från kung och fosterland och driva igenom företagsstimuleringar som subventionerar företagen så dom kan konkurrera emot Kina.

Fonder?
LF
Avanza USA?

Har inte Trump-boosten nyss varit?

Det blir inte alltid som man tänkt sig ...
Citera
2025-01-17, 23:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Fonder?
LF
Avanza USA?

Om det "garanterat" kommer bli så är det väl bara köpa in sig i en amerikansk indexfond? Om bolagsskatterna sänks kraftigt lär ju börsen rusa.

Tyvärr finns inget "garanterat" så du tar alltid en risk genom att investera. Bättre att satsa långsiktigt istället.
Citera
2025-01-17, 23:27
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Jo, boosten har varit.
Amerikanska börsen gick upp kraftigt veckorna efter valet men har sedan fallit tillbaka lika mycket igen efter att marknaden insett att handelskrig, tullar och kraftigt inflationsdrivande politik kan komma att bli ganska jobbigt. Börsen uppskattar sänkta skatter, men inte till priset av övrigt stök och långsiktigt negativa effekter.
Även obligationsmarknaden har insett detta och handlat upp 10-åriga statsobligationen till samma nivåer som när inflationen grasserade som värst 2023. Man börjar alltså redan prisa in ganska kärva tider.

Börsen vill gärna ha republikansk ekonomisk politik men helst inte i form av skruvade MAGA-idéer.
Citera
2025-01-17, 23:27
Medlem
Citat:

Fonder?
LF
Avanza USA?

Om det är så garanterat så borde det ju vara inprisat i aktiekurserna för länge sedan. Dvs du är på tok för sen på bollen...
Citera
2025-01-17, 23:40
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Om det är så garanterat så borde det ju vara inprisat i aktiekurserna för länge sedan. Dvs du är på tok för sen på bollen...

Varför tror du att jag är sen på bollen? Tänk om jag är tidig då?
Citera
2025-01-17, 23:40
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om det "garanterat" kommer bli så är det väl bara köpa in sig i en amerikansk indexfond? Om bolagsskatterna sänks kraftigt lär ju börsen rusa.

Tyvärr finns inget "garanterat" så du tar alltid en risk genom att investera. Bättre att satsa långsiktigt istället.

Jag förstår. Men jag är ganska övertygad att Trump kommer boosta aktiemarknaden som förra gången.
Citera
2025-01-17, 23:41
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

För 1.5 månad sedan så var det uppenbart att Trump inte skulle vinna.
Citera
2025-01-17, 23:43
Avstängd
Alla seriösa bedömare anser att Trump kommer köra ekonomin i botten så var lugn med investeringar...
Citera
2025-01-17, 23:43
Medlem
Citat:
Varför tror du att jag är sen på bollen? Tänk om jag är tidig då?

För att du sitter här och frågar om saker som de som är tidigt på bollen borde räknat ut för länge sen...
Citera
2025-01-17, 23:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USB-1
Alla seriösa bedömare anser att Trump kommer köra ekonomin i botten så var lugn med investeringar...

Så var det förra gången också. Analytikerna hade fel som vanligt. Experter idag är inget annat är hittepå.

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
För att du sitter här och frågar om saker som de som är tidigt på bollen borde räknat ut för länge sen...

Jag vill bolla frågan med andra först.
Citera
2025-01-18, 00:44
Medlem
Amerikanska bolag som håller på med kritiska råvaror på ett eller annat sätt inrikes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in