2025-01-17, 23:16
Medlem
Att stuka lillfingret brukade min pappa använda som metafor för när något "inte var så farligt". Nu har jag i alla fall gjort det för några månader sedan. Försökte öppna sopdörren med lillfingret när jag var kladdig om händer, slank till och så vreds fingret om nåt vis som gjorde ont i några sekunder och sen tänkte jag inte mer på det.

Men sedan dess har fingret gjort sig påmint så gott som varenda dag. Ibland för att man stöter i något, men ibland kan det bara hugga/sticka till från ingenstans när man sitter i soffan utan att ha något i handen. Månad efter månad. Ingen katastrof men inte heller något förbättring.

Någon som har erfarenhet av detta? Finns det nåt man kan göra för att få det att läka eller är det bara att härda ut? Att söka vård känns lite...bisarrt på nåt vis, men kanske behövs nån åtgärd?
Citera
2025-01-17, 23:27
Medlem
Laureths avatar
Väldigt enkelt (om du hade gjort det innan fingret läkt åt helvete).
Linda in lillfingret med ringfingret och använd inte handen.
Citera
2025-01-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Väldigt enkelt (om du hade gjort det innan fingret läkt åt helvete).
Linda in lillfingret med ringfingret och använd inte handen.

Är det för sent att göra det nu, menar du? Aldrig stukat något tidigare. Tack för tips!
Citera
2025-01-17, 23:53
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
Är det för sent att göra det nu, menar du? Aldrig stukat något tidigare. Tack för tips!

Edit: Blev lite fel med formuleringen.

Du borde göra det nu. Det kanske behöver justeras men det bör ändå lindas och hållas tryggt och rakt.

Jag vill också rekommendera att du bokar en tid med arbetsterapeut som har bra verktyg och övningar, anpassade för just såna här skador. De kan bedömma vilka åtgärder som är nödvändiga helt enkelt.
Senast redigerad av Laureth 2025-01-18 kl. 00:09.
Citera
2025-01-18, 01:05
Medlem
Är fingret rakt och ser ut som innan? Tejpa och vänta. Är det krokigt? Röntgen och ev en operation. Lite svullet förmodligen är ok. Lycka till!
Citera
2025-01-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alreadyexperienced
Är fingret rakt och ser ut som innan? Tejpa och vänta. Är det krokigt? Röntgen och ev en operation. Lite svullet förmodligen är ok. Lycka till!

Jag tyckte först att det var lite snett, men sedan ser jag hur mitt andra lillfinger också kröker sig på samma sätt ungefär, så det är nog som det ska. Svullet har det aldrig varit. Det gjorde liksom inte ens speciellt ont när det hände, utan mer en grej som bara har fortsatt ömma på. Lite därför jag inte tog tag i det direkt heller.

Tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in