2025-01-18, 09:54
Medlem
Tjena, hur mycket får man bygga om/ändra på en regestrerad eu moppe. Det jag har tänkt göra är att tillverka egna plastkåpor, kanske förlänga sätet bakåt för mer förvaringsplats under sätet, kanske förlänga svingarmen o lite andra kosmetiska mods helt enkelt... Inget med prestandan /motoreffekten...

Så helt enkelt ändra utseendet helt utan att röra det mekaniska... Och om jag gör något sånt måste jag ombesiktiga den då... (bilar behöver man väl typ anmäla när man ändrar färg)

Tack
Citera
2025-01-18, 10:44
Medlem
Kennethkvartings avatar
Ett rent mantagande från min sida:

Så länge du inte ändrar något med bromsar, ramens geometri eller motoreffekt är det lugnt.

Edit: Förlänga svingarmen är i så fall utanför ramarna.
Senast redigerad av Kennethkvarting 2025-01-18 kl. 10:45. Anledning: Tillägg.
Citera
2025-01-18, 11:47
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ett rent mantagande från min sida:

Så länge du inte ändrar något med bromsar, ramens geometri eller motoreffekt är det lugnt.

Edit: Förlänga svingarmen är i så fall utanför ramarna.
Så är det kosmetiska förändringar brukar vara okey, men just att ändra axelavståndet med en längre sving.. Då krävs att man gör en ny registreringsbesiktning, Svetsar man om svingen skall den väl testas för att säkerställa att svetsningen är okey.

Till TS. Varför lägga ner så mycket tid/pengar på en moppe? Planera istället för att ta mc-kort och köp en motorcykel om nått år istället är mitt tips.

PS. Tänk på att gör man förändringar utan att besiktiga om fordonet gäller inte försäkringen vid en olycka och det kan bli dyrt.
Citera
Igår, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Så är det kosmetiska förändringar brukar vara okey, men just att ändra axelavståndet med en längre sving.. Då krävs att man gör en ny registreringsbesiktning, Svetsar man om svingen skall den väl testas för att säkerställa att svetsningen är okey.

Till TS. Varför lägga ner så mycket tid/pengar på en moppe? Planera istället för att ta mc-kort och köp en motorcykel om nått år istället är mitt tips.

PS. Tänk på att gör man förändringar utan att besiktiga om fordonet gäller inte försäkringen vid en olycka och det kan bli dyrt.

När jag läser all info so går att hitta om min moped på transportstyrelsen så hittar jag ingen info om axelavstånd, finns det någon annan stanns tro? Finna typ ingen info alls om man söker på mopeden modell... Annars går det ju inte kontrollera om jag förlängt svingen xD

Så mycket tid o pengar kommer jag inte lägga ner, (köpte moppen för 1000 spänn o hade velat flytta/förlänga bak hela sätet då styret slår i knäna när jag sitter vanligt... Mc kort och en större hoj hade däremot kostat mycket tid o pengar

Men är detta bara antaganden får jag kanske höra av mig till en besiktningsverkstad...
Citera
Igår, 23:13
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elonion97
När jag läser all info so går att hitta om min moped på transportstyrelsen så hittar jag ingen info om axelavstånd, finns det någon annan stanns tro? Finna typ ingen info alls om man söker på mopeden modell... Annars går det ju inte kontrollera om jag förlängt svingen xD

Så mycket tid o pengar kommer jag inte lägga ner, (köpte moppen för 1000 spänn o hade velat flytta/förlänga bak hela sätet då styret slår i knäna när jag sitter vanligt... Mc kort och en större hoj hade däremot kostat mycket tid o pengar

Men är detta bara antaganden får jag kanske höra av mig till en besiktningsverkstad...
Såg att man inte behöver besiktiga den, se bara till att få svingen riktigt svetsat bara.
Nu vet jag inte hur din moppe ser ut, men går det inte att byta styret och hoppa över en del plastdetaljer? Låter som mindre arbete.
Hur som lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in