• 1
  • 2
2025-01-18, 18:46
Medlem
Offerviljas avatar
Jag tror att jag har postat inlgget i rtt forum. Om jag inte har gjort det s fr moderatorerna flytta det till rtt stlle.

I vras nr jag trffade en vldigt speciell mnniska fr frsta gngen s fick jag jttestarka knslor i min kropp fr den personen. Jag trodde d att det fanns en mening med det och att vi hade trffats fr att vi skulle rdda varandra. Lste ocks p sidor p internet dr det stod om sjlsfrnder och om mnniskor som levt tillsammans i tidigare liv. Vi skulle nu terfrenas igen efter att ha knt varandra i liv frut. Var det bara tokigheter i mitt huvud, eller tror ni att mnniskor som i det nuvarande livet sker sig till varandra har trffat varandra i tidigare liv? Finns det ngonting magiskt med nr mnniskor trffar varandra eller r allting bara frnuftigt och trkigt? Jag vill tro att det inte bara r en slump att man helt pltsligt kan knna s starkt fr en annan mnniska, och att det ocks finns en mening med att den mnniskan inte tycker om en lika mycket som du tycker om den. Det ska p ngot vis bara skaka om ditt huvud. Tror ni att ni och den som ni r tillsammans med och lskar har trffats av en mening - eller skulle den som ni r tillsammans med precis lika grna kunna vara ngon helt annan mnniska?
Senast redigerad av Offervilja 2025-01-18 kl. 18:54.
2025-01-18, 18:55
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Jag tror att jag har postat inlgget i rtt forum. Om jag inte har gjort det s fr moderatorerna flytta det till rtt stlle.

I vras nr jag trffade en vldigt speciell mnniska fr frsta gngen s fick jag jttestarka knslor i min kropp fr den personen. Jag trodde d att det fanns en mening med det och att vi hade trffats fr att vi skulle rdda varandra. Lste ocks p sidor p internet dr det stod om sjlsfrnder och om mnniskor som levt tillsammans i tidigare liv. Vi skulle nu terfrenas igen efter att ha knt varandra i liv frut. Var det bara tokigheter i mitt huvud, eller tror ni att mnniskor som i det nuvarande livet sker sig till varandra har trffat varandra i tidigare liv? Finns det ngonting magiskt med nr mnniskor trffar varandra eller r allting bara frnuftigt och trkigt? Jag vill tro att det inte bara r en slump att man helt pltsligt kan knna s starkt fr en annan mnniska, och att det ocks finns en mening med att den mnniskan inte tycker om en lika mycket som du tycker om den. Det ska p ngot vis bara skaka om ditt huvud. Tror ni att ni och den som ni r tillsammans med och lskar har trffats av en mening - eller skulle den som ni r tillsammans med precis kunna vara ngon helt annan mnniska?

Sjlsfrnde-twinflame och liknande r bara hittep.
Vad r oddsen i fljande scenario:

Miriam 14 r i oktober, hade sommarlov 2024 och trffade Oliver 15 r p en lekplats en ljum sommarkvll i Jakobsberg.
De blev helt tagna av varandra och blev galet frlskade, kra, ja allt drtill.

Vi r troligtvis ett ondligt antal civilisationer i universum, att dr bara finns en, en enda person som Miriam rknar som sin ende och sanna tvillingsjl och det rkar vara Oliver p planeten Tellus, i vrldsdelen Europa, i landet Sverige och dr i Jakobsberg, en lekplats en sommarljum kvll ett sommarlov ivg.

Trams.
2025-01-18, 19:23
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja

I vras nr jag trffade en vldigt speciell mnniska fr frsta gngen s fick jag jttestarka knslor i min kropp fr den personen. Jag trodde d att det fanns en mening med det och att vi hade trffats fr att vi skulle rdda varandra. Lste ocks p sidor p internet dr det stod om sjlsfrnder och om mnniskor som levt tillsammans i tidigare liv. Vi skulle nu terfrenas igen efter att ha knt varandra i liv frut. Var det bara tokigheter i mitt huvud, eller tror ni att mnniskor som i det nuvarande livet sker sig till varandra har trffat varandra i tidigare liv? Finns det ngonting magiskt med nr mnniskor trffar varandra eller r allting bara frnuftigt och trkigt? Jag vill tro att det inte bara r en slump att man helt pltsligt kan knna s starkt fr en annan mnniska, och att det ocks finns en mening med att den mnniskan inte tycker om en lika mycket som du tycker om den. Det ska p ngot vis bara skaka om ditt huvud. Tror ni att ni och den som ni r tillsammans med och lskar har trffats av en mening - eller skulle den som ni r tillsammans med precis lika grna kunna vara ngon helt annan mnniska?
Mening r vad man gr av ngot som hnder. Det r ett mindset. Man kan frsts alltid knna att det var meningen att just ni trffades, fr att det finns mnga berringspunkter s a s. Det r ngot man ofta sger fr att frstrka de band man knner.

Inom new age sektorn brukar man prata en hel del inom detta. Man beskriver det som att alla mnniskors liv r som trdar. I vissa fall korsar trdarna lnge, i andra s gr de tvrs ver varandra en enstaka gng och ytterligare andra s kan de passera varandra flera gnger. Det r ett stt att frska beskriva ngot abstrakt med en konkret bild.

Men, framfrallt r det vad ni gr det till. Vill ni tnka att det r s, s gr det. Om ngot hnder lngs vgen kan ni se det som en lrdom.
2025-01-18, 19:45
Medlem
DieselnDusts avatar
Jag tror p det men mycket kan man styra nd.
2025-01-18, 20:45
Medlem
planetentelluss avatar
Inget som hnder nnstans p Jorden och i universum har ens en uns mening ven om det kan upplevas och nd visa sig bli s - vilket inte r samma sak som att det hade ngon mening.
2025-01-18, 21:44
Medlem
nerdnerds avatar
det r en fascinerande id, dvs att man iofs kan ha stor frihet i varje stund att gra vad man vill, men att ngot slutresultat ND r frutbestmt. Deprimerande id om det handlar om sorgliga slut, som fr t ex Oidipus i det antika grekiska dramat, men jtteromamtiskt om det handlar om krlek, och d iaf utan ngon strre skada om det skulle vara fel.

Har funderat en del p hur detta skulle kunna modellernas matematiskt. Nrmare bestmt, hur modelleras en random walk, dr varje steg r slumpmssigt, men slutdestinationen nd frutbestmd? Gr det ens? Svaret r JA.
Exempel: 1D random walk, dvs bara framt och tillbaka lngs en x-axel, med start vid x=0. Antag att man har en pse med t ex 110 vita kulor och 100 svarta, huller om buller. Infr varje steg drar man en kula (utan terlgg). Om kulan r vit kas x med 1, och om den r svart, minskas x med 1. Detta ger en helt slumpmssig promenad, men som nd helt skert kommer landa p x=10!

Detta kan formuleras matematiskt , och det gr ven att formulera modellen i kontinuumgrnsen med vldigt mnga allt mindre steg, som en Wienerprocess.

Kanske Gud spelar den sortens spel med oss och vra strvanden?
Senast redigerad av nerdnerd 2025-01-18 kl. 21:55.
2025-01-18, 22:38
Medlem
sommarlovs avatar
Naturligtvis inte.
Om jag slr dig, gr jag det fr att jag r en ful typ.
Inte fr att det har en hgre mening.
2025-01-18, 23:04
Medlem
Sleepdancers avatar
Allting har en mening men det r ingen mening med det.
2025-01-19, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
det r en fascinerande id, dvs att man iofs kan ha stor frihet i varje stund att gra vad man vill, men att ngot slutresultat ND r frutbestmt. Deprimerande id om det handlar om sorgliga slut, som fr t ex Oidipus i det antika grekiska dramat, men jtteromamtiskt om det handlar om krlek, och d iaf utan ngon strre skada om det skulle vara fel.

Har funderat en del p hur detta skulle kunna modellernas matematiskt. Nrmare bestmt, hur modelleras en random walk, dr varje steg r slumpmssigt, men slutdestinationen nd frutbestmd? Gr det ens? Svaret r JA.
Exempel: 1D random walk, dvs bara framt och tillbaka lngs en x-axel, med start vid x=0. Antag att man har en pse med t ex 110 vita kulor och 100 svarta, huller om buller. Infr varje steg drar man en kula (utan terlgg). Om kulan r vit kas x med 1, och om den r svart, minskas x med 1. Detta ger en helt slumpmssig promenad, men som nd helt skert kommer landa p x=10!

Detta kan formuleras matematiskt , och det gr ven att formulera modellen i kontinuumgrnsen med vldigt mnga allt mindre steg, som en Wienerprocess.

Kanske Gud spelar den sortens spel med oss och vra strvanden?

Men gud finns ju inte 🙂
2025-01-19, 10:38
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Men gud finns ju inte 🙂
Hur vet du det?
2025-01-19, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Hur vet du det?

Finns Kalle anka p riktigt?
2025-01-19, 11:17
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Finns Kalle anka p riktigt?
Nej men jag vill se dina bevis fr att Gud inte finns, bara.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in