• 1
  • 2
2025-01-18, 19:19
Medlem
Arnold.Svartnegers avatar
Jag undrar om man behöver använda p-skiva på tidsbegränsade platser fast det inte finns någon p-skiva symbol. T.ex. om det står ett P och sedan 2 tim under. Behövs p-skiva då eller behövs det endast om det står ett P och sedan en tilläggskylt under där det står 2 tim OCH en p-skiva symbol till vänster om den?

Sedan undrar jag även om det finns någon skillnad med att det står ett stort P och sedan en tilläggsskylt med "24 tim 00-24" och bara en skylt med ett P. Liksom är det inte det ett P antyder? Att man får stå i 24 timmar i följd på vardagar och fritt på helger? Är det för att vara tydlig de har lagt till tilläggsskylten, för de betyder väl samma sak egentligen?
Citera
2025-01-18, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold.Svartneger
Jag undrar om man behöver använda p-skiva på tidsbegränsade platser fast det inte finns någon p-skiva symbol. T.ex. om det står ett P och sedan 2 tim under. Behövs p-skiva då eller behövs det endast om det står ett P och sedan en tilläggskylt under där det står 2 tim OCH en p-skiva symbol till vänster om den?

Sedan undrar jag även om det finns någon skillnad med att det står ett stort P och sedan en tilläggsskylt med "24 tim 00-24" och bara en skylt med ett P. Liksom är det inte det ett P antyder? Att man får stå i 24 timmar i följd på vardagar och fritt på helger? Är det för att vara tydlig de har lagt till tilläggsskylten, för de betyder väl samma sak egentligen?
P-skiva i text eller med symbol på tt krävs, annars skall sådan ej användas. Skrive man ut 24 timmar brukar det vara för att det även skall gälla dag före helgdag samt helgdagar.

Att skriva 00-24 i svart och inte något i parentes eller i rött innebär att det som visas på skylten endast gäller vardagar och då hela dygnet.
Citera
2025-01-18, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
P-skiva i text eller med symbol på tt krävs, annars skall sådan ej användas. Skrive man ut 24 timmar brukar det vara för att det även skall gälla dag före helgdag samt helgdagar.

Att skriva 00-24 i svart och inte något i parentes eller i rött innebär att det som visas på skylten endast gäller vardagar och då hela dygnet.

Tack, då behövs alltså endast p-skiva om det tydligt står en symbol med en p-skiva eller om det står "p-skiva". Men att de skriver i svart har jag aldrig sett. Menar du vitt?
Citera
2025-01-18, 19:34
Medlem
Och då är det alltså upp till lapplisorna att hålla koll hur länge man stått där.
Citera
2025-01-18, 19:37
Medlem
Citat:
Tack, då behövs alltså endast p-skiva om det tydligt står en symbol med en p-skiva eller om det står "p-skiva". Men att de skriver i svart har jag aldrig sett. Menar du vitt?
Vitt eller svart beroende på om det är en förbudstavla eller tt för E19. Den senare har vit text.
Citera
2025-01-18, 19:38
Medlem
Citat:
Och då är det alltså upp till lapplisorna att hålla koll hur länge man stått där.
M.h.a. ventilkontroll oftast. Finns andra metoder också.
Citera
2025-01-18, 19:52
Medlem
448s avatar
Citat:

Svarttecken skyltar är en gammal skyltfärg och kan finnas kvar därav finns den angiven
Citera
2025-01-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Svarttecken skyltar är en gammal skyltfärg och kan finnas kvar därav finns den angiven

På gula skyltar med röd bård är städse texten svart.
Citera
2025-01-18, 20:02
Medlem
448s avatar
Citat:
På gula skyltar med röd bård är städse texten svart.

Jo där o på orangeskyltar är texten svart som standard
Citera
2025-01-18, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jo där o på orangeskyltar är texten svart som standard
Även i förekommande fall på vita skyltar.
Citera
2025-01-18, 20:06
Medlem
448s avatar
Citat:
Även i förekommande fall på vita skyltar.

Jo men det opassande svartvtext på typ blå bakgrund finns för p-skyltar av äldre modell
Citera
2025-01-18, 21:55
Medlem
.Repressaliers avatar
Citat:

I min stad skyltar kommunen med "24 tim, 00-24" på deras parkeringar som ligger på kvartersmark men som reglerats med LTF. Innebörden med skyltningen är den samma men parkeringen går under lagen om felparkeringsavgift istället för LKOP, de tycker antagligen att det är smidigare...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in