Igår, 20:00
Medlem
Var hos farsan en helg och sov över.
Efter middan tände han ljus, vanliga stearinljus som är 3 cm höga och står i en liten glasgrej.

Jag gick och la mig ganska tidigt, kanske vid 21.30 och när jag sen gick upp igen hade gubben somnat framför tvn men ljusen brann fortfarande.
Dessa ljus stod nära tapeterna/väggen och funderar om jag ska säga till honom om detta?

Är han ensam hem a och glömmer släcka dom när han går och lägger sig vet man ju aldrig om hela huset brinner ner under natten eller nåt.
Kändes inte så bra faktiskt men hur rädd bör jag vara?
Kan ett ljus i en liten glashållare på en hylla vid väggen spricka så ljuset tar i tapeten och börjar brinna?
Han är 72 år gammal och inte dement.
Citera
Igår, 20:02
Medlem
Ja, något bör du ju säga. Jävligt obehagligt med ljus egentligen. Nog för att det finns fina brandlarm nu för tiden men folk brinner fortfarande inne i modern tid när hela villor brinner ned.
Citera
Igår, 20:27
Moderator
Tystnads avatar
Ja ljus som glöms och brinner ner är vanlig orsak till bränder.

Helt livsfarligt , fatta inte varför folk envisas med sådant idag när det finns bra LED som även efter liknar en ljustake (flimmrar ) Köp sådan till honom
Citera
Igår, 20:32
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rantaren
Ja, något bör du ju säga. Jävligt obehagligt med ljus egentligen. Nog för att det finns fina brandlarm nu för tiden men folk brinner fortfarande inne i modern tid när hela villor brinner ned.

Låter som att Sverige snart kommer att förbjuda stearinljus. Man förbjöd kaustiksoda för vanligt folk pga att 3 barn om året dog av att ha ätit detta.

Du kan ju ersätta med led-ljus.
Citera
Igår, 20:49
Medlem
Köp ett gäng olika batteridrivna/uppladdningsbara led-ljus till honom istället.
Jag har gått flera brandskyddsutbildningar och jag slutade ha levande ljus hemma för tio år sen. Såg en film om hur fort ett rum fattar eld av ett värmeljus och hur snabbt det går innan rummet är helt övertänt, aldrig haft levande ljus efter det.

Många bränder i hemmiljö idag startar pga levande ljus.
Tycker led-ljus har exakt samma effekt på mysfaktorn, finns massor med olika som har fladdrande lågor och grejer så dom ser verkliga ut.

Har dock ett gäng olika ljus i kris-lådan. Men dom ska bara användas vid just kris.
Citera
Igår, 21:47
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Du bör absolut säga något! Just ljus är orsaken till väldigt många bränder.
Citera
Igår, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Jag har gått flera brandskyddsutbildningar och jag slutade ha levande ljus hemma för tio år sen.

Ja, värmeljus en en sak, de kan ju övertända när de blivit tillräckligt varma.

Men vanliga ljus som sitter i en ordentlig stake... Vad ska hända där egentligen?
Citera
Igår, 21:56
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, värmeljus en en sak, de kan ju övertända när de blivit tillräckligt varma.

Men vanliga ljus som sitter i en ordentlig stake... Vad ska hända där egentligen?

Nej om de sitter i något som inte kan antända när de helt har brunnit ned så händer ju inget, det är väl saken i sig som oroar tänker jag. Man bör ju rent allmänt vara lite noggrann med dessa saker. Värmeljus vet jag också kan vara jävligt luriga, Ikea sålde för många år sedan billiga värmeljus som hade den härliga egenskapen att när de varit tända en längre tid och allt stearin var smält så förvandlades de allt som oftast till rena brandfacklan med låga som stod 30 cm rakt upp. Känns tryggt.
Citera
Igår, 22:33
Medlem
sommarlovs avatar
Agera proaktivt, SLÄNG ljus om ni har virriga bekanta.
Ni gör dom en tjänst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in