• 1
  • 2
2025-01-18, 22:12
Medlem
DoktorKnasbolls avatar
Jag gick för ca 13 år sedan över till Fender då jag tyckte de lät bättre. Däremot har jag alltid tyckt Les Paulen är otroligt härlig och skön att spela på.

Gick in och kollade hur Gibsons utbud ser ut idag, och blev extremt chockad över vad priserna låg på. Vissa modeller har ju ökat i pris med över 100%

Vill minnas att en Les Paul Custom låg på ca 35000:- för ca 15 år sedan. Idag ligger den på 71000!?

Fine, jag fattar att priser ökar under inflation, men så här mycket?? Hur har det gått till? Är det bara pga. av sitt namn som de lyckas ha så pass höga priser?
Senast redigerad av DoktorKnasboll 2025-01-18 kl. 22:15.
Citera
2025-01-18, 23:01
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorKnasboll
Jag gick för ca 13 år sedan över till Fender då jag tyckte de lät bättre. Däremot har jag alltid tyckt Les Paulen är otroligt härlig och skön att spela på.

Gick in och kollade hur Gibsons utbud ser ut idag, och blev extremt chockad över vad priserna låg på. Vissa modeller har ju ökat i pris med över 100%

Vill minnas att en Les Paul Custom låg på ca 35000:- för ca 15 år sedan. Idag ligger den på 71000!?

Fine, jag fattar att priser ökar under inflation, men så här mycket?? Hur har det gått till? Är det bara pga. av sitt namn som de lyckas ha så pass höga priser?

Tillgång/efterfrågan?
Citera
2025-01-18, 23:40
Avstängd
Citat:

även kopiorna tex ibanez har ökat mycket i pris
Citera
2025-01-19, 01:27
Medlem
Det mesta i Usa har närapå dubblats i pris sedan innan pandemin. Det enda som fortfarande är billigt är bensinen.
Citera
2025-01-19, 01:54
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Gibson? 10,000 för en kina-epiphone tycker jag är värre.
Citera
2025-01-19, 01:57
Medlem
Jag har en Gibson Flying V i toppskick, 40 år gammal ungefär.
Vad kan den vara värd?
Citera
2025-01-19, 02:54
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag har en Gibson Flying V i toppskick, 40 år gammal ungefär.
Vad kan den vara värd?
Antagligen runt 40 lax, men det beror lite på om det är original eller reissue (troligt om den är en åttiotalare). Kondensatorerna lär ju vara skräp vid det här laget. Du borde lämna in den till en gitarrtekniker och byta ut elektroniken så att den svarar som den ska om någon provspelar den. Men i runda slängar får du nog runt 30K - 40K. Bara kolla att du har serienummer kvar på halsen, annars är den inte värd mer än träkonstruktionen.
Citera
2025-01-19, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Antagligen runt 40 lax, men det beror lite på om det är original eller reissue (troligt om den är en åttiotalare). Kondensatorerna lär ju vara skräp vid det här laget. Du borde lämna in den till en gitarrtekniker och byta ut elektroniken så att den svarar som den ska om någon provspelar den. Men i runda slängar får du nog runt 30K - 40K. Bara kolla att du har serienummer kvar på halsen, annars är den inte värd mer än träkonstruktionen.
Den är original, jag köpte den splitter ny, tack så mycket för ett så välformulerat svar!
Jag får ta med den till Antikrundan när dom spelar in i närheten nästa gång!
Citera
2025-01-19, 09:50
Medlem
DoktorKnasbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Gibson? 10,000 för en kina-epiphone tycker jag är värre.

Ja, jag såg att även de har ökat kraftigt.
En modell som tidigare låg på typ 7000 ligger idag på närmare 16000.
Citera
2025-01-19, 09:56
Medlem
DoktorKnasbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Tillgång/efterfrågan?

Efterfrågan tror jag är oförändrad.

Tillgång i form av material för att bygga gitarrerna har nog med störst sannolikhet ökat i pris för tillverkarna, men inte så pass mycket att det nya priset för produkten ska behöva vara det dubbla för att de ska gå plus.
Citera
2025-01-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu

Nej, det ska han absolut INTE göra. En 40 år gammal Gibson som är original är värd mycket mer än en 40 år gammal Gibson med ny elektronik, även om den nya elektroniken är bättre. Det här är det sämsta råd jag sett på länge.
Citera
2025-01-19, 10:59
Medlem
Citat:

Detta är boomer-effekten i full blom. Vilka är de enda som har pengar i USA? Boomers. Vad lyssnar de på? Classic rock. På vilka gitarrer spelas classic rock? Primärt Gibson Les Pauls (eller SGs). Boomers är beredda att betala vad som helst för att få känna sig (och tro sig se ut) som Jimmy Page. Gibson är smarta och skrupelfria nog att ha vett att ta betalt. Sen kan man räkna ut resten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in