Igår, 10:07
Medlem
Tsanwhalars avatar
Hej

Nu i julas skrev jag ut på sociala medier och efterfrågade en tomte. Fick då ett meddelande från en tjej som sade att hennes pojkvän kunde ställa upp. Hon hänvisade också till att ställa julklapparna i en säck utanför dörren 🫣 Dock så var de mycket att göra så det blev dessvärre ingen säck utanför dörren

Sagt och gjort, tomten kommer, jag möter upp dom, tomten pratar skånska (bor själv i Göteborgs området), och såg extremt Scratchy ut. Troligtvis var tanken att dom skulle ta hela säcken och dra

Men han fick ställa upp och fick sedan 500 kr kontant.

Han började sedan spam skriva till mig, och be om Swish osv. Här om dagen, bad han mig om mitt personnummer och bild på BankID och även frågade vilken bank jag hade. Tydligen har han inte själv BankID så ville använda mig som målvakt eller kunna hacka sig in på mina bankkonton

Jag vet att han suttit inne flertals gången, han har även blivit omnämnd i en annan tråd här på Flashback. Jag har även sett att han lagt ut saker till försäljning i andra regioner så som Jönköping, Stockholm med mera. Spontant känns det som att detta är stöldgods eller att varan aldrig skickas och man får pengar eller dylikt

Hittade flera konton kopplade till denna personen med olika namn.

Någon som känner till eller blivit utsatt för samma människa? En man i 30 års ålder från Malmö
Citera
Igår, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Hej

Nu i julas skrev jag ut på sociala medier och efterfrågade en tomte. Fick då ett meddelande från en tjej som sade att hennes pojkvän kunde ställa upp. Hon hänvisade också till att ställa julklapparna i en säck utanför dörren 🫣 Dock så var de mycket att göra så det blev dessvärre ingen säck utanför dörren

Sagt och gjort, tomten kommer, jag möter upp dom, tomten pratar skånska (bor själv i Göteborgs området), och såg extremt Scratchy ut. Troligtvis var tanken att dom skulle ta hela säcken och dra

Men han fick ställa upp och fick sedan 500 kr kontant.

Han började sedan spam skriva till mig, och be om Swish osv. Här om dagen, bad han mig om mitt personnummer och bild på BankID och även frågade vilken bank jag hade. Tydligen har han inte själv BankID så ville använda mig som målvakt eller kunna hacka sig in på mina bankkonton

Jag vet att han suttit inne flertals gången, han har även blivit omnämnd i en annan tråd här på Flashback. Jag har även sett att han lagt ut saker till försäljning i andra regioner så som Jönköping, Stockholm med mera. Spontant känns det som att detta är stöldgods eller att varan aldrig skickas och man får pengar eller dylikt

Hittade flera konton kopplade till denna personen med olika namn.

Någon som känner till eller blivit utsatt för samma människa? En man i 30 års ålder från Malmö

Och vad är problemet med att spärra människan på dessa "sociala medier" samt tel-nr och inte svara?
Citera
Igår, 10:18
Moderator
Chantres avatar
Organiserad brottslighet --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
Igår, 10:21
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Och vad är problemet med att spärra människan på dessa "sociala medier" samt tel-nr och inte svara?

Glömde nämna detta, personerna är blockerade dock oklart om vi bor i samma stad. Kommer troligtvis träffa på dom, då staden är ganska liten
Citera
Igår, 11:14
Medlem
67arigGubbes avatar
Polisanmäl? Skriv ut hans cencuerade namn här?
Citera
Igår, 12:14
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Polisanmäl? Skriv ut hans cencuerade namn här?

Vet ej, vågar inte ta risken. Kanske får ner sprejat hus 😂
Citera
Igår, 12:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Filmen skulle kunna heta "Jag sökte en tomte, och fann ... en skum tomte". Antar du har bra bilder av honom plus kopior från korrespondens, att inkludera i polisanmälan. Hur kommer man ens på idén, har ni inga vänner.
Citera
Igår, 12:38
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Filmen skulle kunna heta "Jag sökte en tomte, och fann ... en skum tomte". Antar du har bra bilder av honom plus kopior från korrespondens, att inkludera i polisanmälan. Hur kommer man ens på idén, har ni inga vänner.

Man är väl godtrogen 🫣 Jo klart man har vänner men de flesta är upptagna på julafton…

Numera kommer jag vara mera kritisk när jag väljer tomte . Men å andra sidan, jag gick aldrig veta nåt om denne mannen varken namn eller övrig info
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in