2025-01-19, 19:13
Medlem
Jantejantejantes avatar
Jag vet att planeten jorden är stor och det finns mycket att utforska, men hur stor är din personliga värld egentligen? Är det bara vakna, jobb och sen hem, rinse and repeat.
Citera
2025-01-19, 19:28
Medlem
kalkryggars avatar
Jag hoppade ur ekorrhjulet för många år sen nu. Jag jobbar bara med egna projekt som jag drar igång. Det har gjort att jag träffar massvis med människor från hela världen.

Det har gjort att världen konstigt nog känns både större och mindre. Men jag rekommenderar det till alla människor. Jag tror inte att vi är gjorda för att gå och arbeta i samma lokal ett helt liv för strunt-pengar och göra någon annan rik.

Så jag tycker alla ska fundera på vad de verkligen skulle vilja göra och välja ut något av det som är rimligt att försörja sig på. Sen löser man så att man kan göra det. På så vis så kan man också vidga sitt liv hur mycket man vill.
Citera
2025-01-19, 19:42
Medlem
Jag ser strängar eller kvarkar, elektroner och neutriner.

Sedan elektronmoln i den klassiska donut- eller nappformen, sedan atomer och joner, föreningar, aminosyror, kromosomer och telomerer, virus och bakterier.
Cellorganeller och djurceller, vävnader, apikala meristem och xylem i växter.
Mikroekologi och makroekologi, jordens livszon ut till stratosfären, över Karmanlinjen, faller bort förbi månen, ut genom solsystemet, vår sol som kastar ut protuberanser och partiklar bleknar.

Det är kallt och mörkt och kanske finns det liv därute? Men vi kommunicerar troligen förbi varandra för störst av allt är tiden, och vår röst försvinner nog långt innan det blir avgjort vilken livsform som vinner tävlingen, besegrar det större fientliga klimatet i kosmos och kan parkera sig i en subdimension vid nästa kollaps av vårt universum.

Även om jag hade fått Nobelpris är jag helt oviktig i det stora hela och ju förr man accepterar det och lever lycklig med det, desto bättre.

Mitt eget kosmos är inte ens ett sönderfall av en Higgs-boson relativt jordens liv, och det är väldigt mänskligt att försöka sätta sig själv i centrum men just det är inte en av våra finare egenskaper som art.
Citera
2025-01-19, 20:56
Medlem
Sleepdancers avatar
Upplever det materiella jordklotet gaia som en liten plats.
Citera
2025-01-19, 22:27
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag hoppade ur ekorrhjulet för många år sen nu. Jag jobbar bara med egna projekt som jag drar igång. Det har gjort att jag träffar massvis med människor från hela världen.

Det har gjort att världen konstigt nog känns både större och mindre. Men jag rekommenderar det till alla människor. Jag tror inte att vi är gjorda för att gå och arbeta i samma lokal ett helt liv för strunt-pengar och göra någon annan rik.

Så jag tycker alla ska fundera på vad de verkligen skulle vilja göra och välja ut något av det som är rimligt att försörja sig på. Sen löser man så att man kan göra det. På så vis så kan man också vidga sitt liv hur mycket man vill.

Är ett inlägg på flashback, att räkna som et nytt projekt?
Citera
2025-01-20, 03:16
Medlem
Custom_mades avatar
Det skiftar till och från.

Haft mina perioder med liten värld och stor värld, varit på andra sidan jorden, ny dag ny stad.

Men också haft långa perioder med att bara sitta framför en skärm eller vardag med sambo.

Vissa av oss är också notoriskt rastlösa så vi byter jobb/spår för jämnan.
Citera
2025-01-20, 06:01
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Är ett inlägg på flashback, att räkna som et nytt projekt?

I de sammanhang vi talar om i tråden så skulle jag nog bestämt säga att det inte är det. Så du får nog kämpa hårdare om du vill nå någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in