2025-01-20, 09:42
Medlem
Alla har vi kunskapsluckor. Inte ens den mest allmänbildade människan vet allt om allt. Ibland stöter man dock på människor som får en att haja till som reaktion på deras kunskapsluckor inom saker som man tänker sig är allmän kännedom i samhället.

Om man stöter på någon som t.ex:

- Inte vet att man pratar portugisiska i Brasilien
- Inte vet när andra världskriget ägde rum
- Inte vet vem artisten Prince var
- Inte vet vad valutan i England är
- Inte vet vilket århundrade Napoleon dog
- Inte vet vad första hunden i rymden hette
- Inte vet vad Stockholms Blodbad var
- Inte vet att isländska är besläktat med de skandinaviska språken
- Inte vet att IKEA grundades av en svensk
- Inte vet hur Olof Palme dog
- Inte vet vad Apartheid var

så börjar man ju automatiskt extrapolera och tänka: "Om han inte vet detta så måste det ju finnas så mycket annat han inte vet på samma nivå av allmänbildning, vem är det jag pratar med egentligen". Exemplen ovan kom jag bara på nu och visar på den ungefärliga nivån jag syftar på. Min personliga reaktion när något sånt här händer är att jag blir lite irriterad och tänker: "har den här personen levt under en sten?". Jag tror att det stör min uppfattning om att de flesta människor har en basal kunskapsnivå om världen och att bli påmind om att det inte alltid är så gör mig lite illa till mods. Nu ska det tilläggas att jag inte själv är någon Trivial Pursuit-legend, men jag tycker ändå att allmänbildning är något som gör att man kan möta människor i samtal utan att det gnisslar till.

Är det rimligt att bli irriterad när folk har kunskapsluckor? Att tycka att det är lite störande? Om ni tycker att jag är löjlig och känslig så vill jag lägga fram ett tanke-experiment som drar detta till sin spets: En ny kollega börjar på ert jobb och efter en vecka tar ni en AW tillsammans. Ni börjar prata om musik och du säger att du gillar Elvis. Han säger: "Vem då?", du säger "Ja, alltså Elvis Presley..." och han säger "Nej, honom har jag aldrig hört talas om". Hur reagerar du?
Citera
2025-01-20, 10:13
Medlem
GertBennys avatar
Jag har en kompis som antagligen inte vet svaren på 70 procent av exemplen TS har skrivit. Men han har andra bra kvaliteter. Men för att svara på frågan, ja det tycker jag man kan bli.

Jag kan inte låta bli att tänka när jag träffar vuxna människor som inte har någon allmänbildning: " Du har gått 12 år i skolan, har tillgång till all världens info och kunskap via din mobil/dator men vet ändå inte att det var krig i forna Jugoslavien på 90 talet eller kan nämna tre länder i Östeuropa."

Jag tappar respekten för dem delvis och ser dem som korkade, fast de inte behöver vara korkade.

Det är inte roligt hellre att prata med sådana människor något djupare då de inte "hänger med i svängarna" om man får låta lite pretto.

Edit: För att svara på TS sista fråga så hade jag antagligen reagerat med att kollegan måste skämta eller vara lågbegåvad/utvecklingsstörd. Förutsatt att kollegan var i min ålder. Kan tänka mig att det finns personer som är 18 - 20 år som inte vet vem Elvis var dock.
Senast redigerad av GertBenny 2025-01-20 kl. 10:16.
Citera
2025-01-20, 10:18
Medlem
Bret-Harts avatar
Folk som inte vet sånt som tagits upp i tråden är lite efterblivna
Citera
2025-01-20, 10:19
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Jag har en kompis som antagligen inte vet svaren på 70 procent av exemplen TS har skrivit. Men han har andra bra kvaliteter. Men för att svara på frågan, ja det tycker jag man kan bli.

Jag kan inte låta bli att tänka när jag träffar vuxna människor som inte har någon allmänbildning: " Du har gått 12 år i skolan, har tillgång till all världens info och kunskap via din mobil/dator men vet ändå inte att det var krig i forna Jugoslavien på 90 talet eller kan nämna tre länder i Östeuropa."

Jag tappar respekten för dem delvis och ser dem som korkade, fast de inte behöver vara korkade.

Det är inte roligt hellre att prata med sådana människor något djupare då de inte "hänger med i svängarna" om man får låta lite pretto.

Edit: För att svara på TS sista fråga så hade jag antagligen reagerat med att kollegan måste skämta eller vara lågbegåvad/utvecklingsstörd. Förutsatt att kollegan var i min ålder. Kan tänka mig att det finns personer som är 18 - 20 år som inte vet vem Elvis var dock.
Nja men det är något korkat över att inte vilja bilda sig.
Citera
2025-01-20, 10:24
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nja men det är något korkat över att inte vilja bilda sig.

Ja det är sant. Jag brukar säga att det finns personer som är intellektuellt nyfikna och personer som är intellektuellt ignoranta. En del vill inte/orkar/kan inte lära sig mer än vad dessa behöver för att klara av vardagen.
Citera
2025-01-20, 10:26
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ja det är sant. Jag brukar säga att det finns personer som är intellektuellt nyfikna och personer som är intellektuellt ignoranta. En del vill inte/orkar/kan inte lära sig mer än vad dessa behöver för att klara av vardagen.
Ja, jag kan bara hålla med dig.

Bildning verkar inte vara något som intresserar dagens ungdom, tyvärr.
Citera
2025-01-20, 10:30
Medlem
laughingducks avatar
”Google effekten ” ?
Citera
2025-01-20, 10:47
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
De flesta är ignoranta, orkar inte läsa mer än rubrikerna på löpet. Då borde de heller inte få rösta eller påverka. Sverige behöver drönare som villigt betalar skatt men i övrigt håller käft.

TS, du glömde ukrainakonflikten i din lista. 90% av dagens sveskar har inte en aning om bakgrunden till vår nutids största och mest meningslösa utgiftspost.
Senast redigerad av Konstnarren5 2025-01-20 kl. 10:52.
Citera
2025-01-20, 11:18
Medlem
Blir mer irriterad när folk med kunskapsluckor vräker ur sig saker som om de är helt hundra på sin sak, och i princip vägrar låta någon hoppa in och korrigera.
Citera
2025-01-20, 11:22
Medlem
kl4sseKocks avatar
Ett fenomen oftast tjejer/kvinnor som inte vet vilket håll som höger eller vänster.
Senast redigerad av kl4sseKock 2025-01-20 kl. 11:25.
Citera
2025-01-20, 11:40
Medlem
Sqrbankens avatar
Kommer direkt att tänka på en vän som inte har en susning om stuff likt det som presenterats i TS. Visst, nog kan jag bli lite frustrerad över hur dåligt allmänbildad han är men jao, karln är i övrigt bright och en reko medmänniska, jobbar högt uppe i IT-svängen och drar in perversa summor om året. Antar han får använda sina sedlar till att torka bort skam-tårarna över att inte ha koll på att första vovven i rymden hette Lajka.

Samtidigt så har majoriteten av folk som passerat min tillvaro genom åren med katastrofal allmänbildning däremot varit rätt kognitivt efter måste jag medge. Tror mig ha noterat att dessa filurer sitter, och har aldrig suttit på, någon nyfikenhet vilket kanske ebbar ut i att mindre slipade människor överlag förblir uselt allmännbildade.

En specifik kunskapslucka som jag däremot genom åren noterat att allt från högutbildade till uteliggare sitter på är detta med "tyngdlöshet" i rymden. Oväntat många tror att du blir "tyngdlös" och börjar sväva efter det att raketen nått en magisk höjd. Oväntat många tycks med andra ord vara helt ovetandes om att astronauterna egentligen befinner sig i ett konstant fall men färdas så fort i sidled att fallet går dikt med jordens krökning; omloppsbana, alltså =)
Citera
2025-01-20, 12:08
Medlem
Blaskas avatar
Att bli emotionellt investerad i vad en annan människa kan och inte kan betyder man inte kommit speciellt långt i sin resa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in