• 1
  • 2
Igår, 17:07
Medlem
Sitter på kurs på jobbet och två slöjor vill att kursledarna ska flytta på de två sista tillfällena eftersom dom fastar då pga Ramadan. Kursledarna ser minst sagt förvånade ut men förklarar att det inte går.

Vad fan är detta egentligen, ska vi anpassa oss till deras religion eller? Blir väl en anmälan om diskriminering om inte slöjorna får som dom vill.

Vad ska jag göra? Tiga eller säga åt slöjorna att vi kan inte anpassa oss till er, eller ta det diskret med kursledarna?
Citera
Igår, 17:19
Medlem
Var lika obstinat tillbaka och säg att du inte kan andra datum för att du ska fira grisblodets dag.
Citera
Igår, 17:28
Medlem
Smekarn87s avatar
Alltså. Egentligen är det där helt rimligt då det framförst artigt och som ett förslag. Inga konstigheter.
Citera
Igår, 17:35
Medlem
Kast ud for helvede!
Citera
Igår, 18:09
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..GodJul..
Står inte skrivet direkt men så nära man kan komma. Inget konstigt alls att utifrånkommande ställer krav i Sverige när lagarna främjar mångkulturen.

Så du går från att det är skrivet i grundlagen att vi ska rätta oss efter de som kommer hit till att det är skrivet så mellan raderna?

Nu är det ju inte verkligheten, men ja alla får komma med sin åsikt, men en minoritet i denna frågan om att flytta ett test ska inte bestämma hur majoriteten ska ha de.

Religion är en frihet att få utöva, men den ska inte få bestämma eller gå ut över sitt arbetsliv eller studentliv - och verkligen inte över icke utövande personer av den religonen.

Religon ska stanna hemma eller i sin religösa byggnad.
Citera
Igår, 18:28
Medlem
Neksnors avatar
Problemet verkar ju redan löst, men det kan vara bra att tipsa slöjor och andra om att Ramadan är en förutsägbar händelse och att man i god tid kan fixa ledighet om man inte anser sig kunna sköta jobbet under tiden Ramadan pågår.
Nästa gång, 2026, är det ca 18 februari - 19 mars.
Citera
Igår, 18:54
Medlem
Nattvarelsers avatar
Det är helt vansinnigt.
Muslimer kommer till ett icke-muslimskt land och förväntar sig att folk ska ta hänsyn till deras Ramadan-hobby?
Varför stannar de inte i sitt land där alla firar Ramadan?

När man emigrerar måste man anpassa sig.
Om invandrare inte vill anpassa sig, borde de stanna hemma
Citera
Igår, 18:58
Moderator
yz44s avatar
Rubrik förtydligad.

Från: Slöjor vill flytta kursen pga Ramadan
Till: Deltagare vill ändra kursdagar pga fasta under ramadan.

/Mod.
Citera
Igår, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Sitter på kurs på jobbet och två slöjor vill att kursledarna ska flytta på de två sista tillfällena eftersom dom fastar då pga Ramadan. Kursledarna ser minst sagt förvånade ut men förklarar att det inte går.

Vad fan är detta egentligen, ska vi anpassa oss till deras religion eller? Blir väl en anmälan om diskriminering om inte slöjorna får som dom vill.

Vad ska jag göra? Tiga eller säga åt slöjorna att vi kan inte anpassa oss till er, eller ta det diskret med kursledarna?

Jag ägnar mig åt periodisk fasta ibland. Då jobbar jag och tränar. Fattar inte varför det gnälls så mycket.
Citera
Igår, 19:45
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Kursledarna kommer väl inte att ändra datum?
Så vad är problemet?
men du kan väl fråga dem varför de vill flytta på kursdatumet?
jag begriper inte det i alla fall.
- det är så jobbigt att inte äta så jag blir yr?
- men du kan arbeta då?
Citera
Igår, 20:07
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Jag ägnar mig åt periodisk fasta ibland. Då jobbar jag och tränar. Fattar inte varför det gnälls så mycket.
Det gnälls för att den "fasta" som körs under Ramadan suger. Ingen mat eller vatten (eller sex) dagtid, men man förväntas vara social och festa, inklusive ätande, på nätterna. Resultatet bör bli trötthet, matkoma, törst och hunger under olika delar av en normal arbetsdag.
Det är som om svenskar skulle köra fasta mellan Lucia och nyår, men trycka ner ett julbord, titta på Kalle Anka och spela något spel varje kväll.
Citera
Igår, 20:38
Medlem
Citat:

De flesta andra minoriteter än muslimer brukar anpassa sig, sina traditioner och kulturella aktiviteter. Även i islam finns möjlighet att göra detta. Om man pga något giltigt skäl inte kan fasta några dagar under Ramadan kan man ta igen lika många dagar vid något annat tillfälle. Jag skulle föreslå den lösningen. Andra minoriteter brukar inte referera till sina religiösa högtider för att ändra arbetsupplägg eller strukturer i samhället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in