• 1
  • 2
2025-01-20, 18:46
Medlem
Min moder påstår att SKV har ringt henne och dels:

1. Frågat om varför HON har så hög pension (Det har hon verkligen inte, snarare låg).
2. Frågar om MIN LILLEBROR, som är 21 år gammal, studerar således inte deklarerat någon inkomst för förra året.

Kan detta verkligen stämma? Jag fick höra det idag och det lät helt bisarrt.

Bör tilläggas att min moder är i förstastadiet av Alzheimer.

Man vet ju aldrig med Sverige men för mig lät det otroligt.

Är detta verkligen SKV eller nån form av "scam", alternativt virr från hennes skalle?
Citera
2025-01-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu

1. Frågat om varför HON har så hög pension (Det har hon verkligen inte, snarare låg).
2. Frågar om MIN LILLEBROR, som är 21 år gammal, studerar således inte deklarerat någon inkomst för förra året.

Är detta verkligen SKV eller nån form av "scam", alternativt virr från hennes skalle?

Låter konstigt de brukar kommunicera brevledes, möjligen om hon hade haft låg pension och de misstänkt att hon och brodern jobbar svart eller liknande.
Citera
2025-01-20, 18:57
Medlem
Jag tror inte skatteverket är den hon har/tror hon pratat med.
Citera
2025-01-20, 19:26
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Tror du att detta har hänt om du tänker efter?
Citera
2025-01-20, 19:31
Medlem
fittanstickerframs avatar
Skatteverket ringer alltid från 0856485160. Har du fått samtal från annat nummer så är det inte Skatteverket.
Citera
2025-01-20, 19:34
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:

Nej, ingen enhet på Skatteverket ringer privatpersoner för att ställa denna typ av frågor. Det kan däremot vara så att SKV ringt din mor i annat ärende, men att det sedan blivit lite rörigt för henne. Hade själv en morsa som i tidigt stadium av Alzheimers var ganska klar i skallen, men när interaktion med "externa" skedde så blev det för svårt.
Citera
2025-01-20, 19:43
Medlem
svengörans avatar
Citat:

Nej det är inte skatteverket som ringt och ställt dessa frågor.
Citera
2025-01-20, 19:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Nej, ingen enhet på Skatteverket ringer privatpersoner för att ställa denna typ av frågor. Det kan däremot vara så att SKV ringt din mor i annat ärende, men att det sedan blivit lite rörigt för henne. Hade själv en morsa som i tidigt stadium av Alzheimers var ganska klar i skallen, men när interaktion med "externa" skedde så blev det för svårt.
nuförtiden verkar gamlingarna ha rätt mycket "rätt" när det gäller i att de blivit uppsökta av bedragare, när de säger dylika saker.

motbevisa mig gärna
Citera
2025-01-20, 19:52
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:

Antingen är det scam eller så har din mor rört ihop det.
Citera
2025-01-20, 20:01
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
nuförtiden verkar gamlingarna ha rätt mycket "rätt" när det gäller i att de blivit uppsökta av bedragare, när de säger dylika saker.

motbevisa mig gärna
Ledsen, men förstår inte vad du försöker få sagt. En person med alzheimer säger att SKV har ringt, som jag sa så ringer inte SKV och ställer denna typ av frågor. Personen med alzheimer kan antingen ha blivit uppringd av SKV eller blandat ihop kontakten med något annat. Inget konstigt.
Citera
2025-01-20, 20:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Ledsen, men förstår inte vad du försöker få sagt. En person med alzheimer säger att SKV har ringt, som jag sa [b]så ringer inte SKV och ställer denna typ av frågor.[/B] Personen med alzheimer kan antingen ha blivit uppringd av SKV eller blandat ihop kontakten med något annat. Inget konstigt.
jo det är jävligt märkligt.

oavsett dina namn på olika diagnoser
Citera
2025-01-20, 20:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Antingen är det scam eller så har din mor rört ihop det.
högst 5% så är det virrigihet, enligt mig

till skillnad från er, högst troligen, så har jag med flera gamlingar att göra, som jag träffar minst 4 ggr per vecka. Nu pratar vi inte om hemtjänst halvtimmesbesök heller
Senast redigerad av litenfiskare 2025-01-20 kl. 20:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in