Igår, 19:04
Medlem
Blev för andra gången på tre dagar uppringd från ett scam-center där man sa att min Bitcoinwallet med 2,9 BTC skulle avslutas genast om jag inte lät dem vidta åtgärder och bla bla. Jag brukar roa mig med att driva hejdlöst med dessa ”agenter”, spela dum som fan och be dem lämna in min plånbok hos närmsta polisstation etc. Men, den här gången hände något som jag inte fattar. Han mailade en inbjudan till Google Meet. (Klickade förstås inte utan fortsatte larva mig.) Men grejen är att min mailadress inte finns någonstans publikt att hitta på nätet. Det är en Gmail-adress. Så jag begriper inte hur de har kunnat koppla ihop mitt namn och telefonnummer (som är publikt) med mailadressen. Min misstanke är att de har hackat eller fått tillgång till någon webbtjänst som jag använder där båda finns sammanlänkande. Några som har andra idéer?
Citera
Igår, 19:07
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnaskenstam
Blev för andra gången på tre dagar uppringd från ett scam-center där man sa att min Bitcoinwallet med 2,9 BTC skulle avslutas genast om jag inte lät dem vidta åtgärder och bla bla. Jag brukar roa mig med att driva hejdlöst med dessa ”agenter”, spela dum som fan och be dem lämna in min plånbok hos närmsta polisstation etc. Men, den här gången hände något som jag inte fattar. Han mailade en inbjudan till Google Meet. (Klickade förstås inte utan fortsatte larva mig.) Men grejen är att min mailadress inte finns någonstans publikt att hitta på nätet. Det är en Gmail-adress. Så jag begriper inte hur de har kunnat koppla ihop mitt namn och telefonnummer (som är publikt) med mailadressen. Min misstanke är att de har hackat eller fått tillgång till någon webbtjänst som jag använder där båda finns sammanlänkande. Några som har andra idéer?

Bara att använda sidan Have I Been Pawned.
Är mailen med i en läcka där, kan du lätt kolla upp om telefonnumret finns på sidan med och viola, connection made.
Citera
Igår, 19:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Så jag begriper inte hur de har kunnat koppla ihop mitt namn och telefonnummer (som är publikt) med mailadressen. Min misstanke är att de har hackat eller fått tillgång till någon webbtjänst som jag använder där båda finns sammanlänkande. Några som har andra idéer?

Du har säkert använt någon webtjänst som kopplar ihop ditt namn, email och telefonnummer (typ "tryck för att logga in med Google") och sen har den tjänsten blivit hackad. Händer hela tiden.
Citera
Igår, 19:13
Medlem
StorKokoss avatar
du kanske reggat den på oseriösa sidor som läcker till darknet?
Citera
Igår, 19:28
Medlem
Citat:

Det är ganska enkelt. Du har helt enkelt gett ut detta till någon. Antagligen när du har reggat dig på någon hemsida eller liknande sammanhang. Sedan har deras databas blivit stulen eller såld.
Citera
Igår, 19:34
Medlem
Du kanske är medlem i en idrottsförening eller har barn som idrottar? Det har nyligen läckt mängder med personuppgifter från Sportadmin.
Citera
Igår, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Bara att använda sidan Have I Been Pawned.
Är mailen med i en läcka där, kan du lätt kolla upp om telefonnumret finns på sidan med och viola, connection made.

Brukar faktiskt kolla där då och då, och enligt dem är adressen inte med i någon läcka.
Citera
Igår, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enormienstorm
Du kanske är medlem i en idrottsförening eller har barn som idrottar? Det har nyligen läckt mängder med personuppgifter från Sportadmin.

Japp! Inte alls omöjligt.
Citera
Igår, 21:01
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Om du har ett unikt namn (kombon av för- och efternamn dvs) så kan man testa vilka e-mailadresser som är aktiva genom diverse tjänster. E-mail checker bland annat.
Citera
Igår, 21:39
Medlem
Sereenas avatar
Folk kommer över information, tex medlemsdata, från diverse sidor hela tiden, information som sedan säljs vidare till scammers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in