• 1
  • 2
2025-01-20, 19:46
Medlem
Hollenriks avatar
Har som många andra bestämt mig för att ta vit januari och har märkt lite saker. Druckit ganska mycket de senaste få åren, en platta långburk har varit standard på helgerna (fre-sön dvs i snitt ca 8 storstark per kväll) och även vissa vardagar har jag druckit öl framför allt i somras.
Sedan uppehållet har jag märkt att jag har blivit mer trött och seg, samt en del svettningar (främst om fötterna) och viss trötthet i axlarna. När jag läser runt om symtom på alkoholabstinens verkar det mer handla om oro, skakighet, illamående, svettningar eller sömnbesvär. Förutom vissa svettningar stämmer ju inte mitt in.
Är det nån mild form av abstinens jag upplever eller kan det vara nåt annat? Känner heller inget påträngande behov av att dricka...
Mvh.
Citera
2025-01-20, 19:59
Medlem
Hegamons avatar
Det är alkoholabstinens. Det går väl över på ett par, tre veckor.
Citera
2025-01-20, 20:27
Medlem
Fysiskt/biologiskt går alkoholabstinens över på 3-5 dagar.
Psykiskt, helt personligt.
Citera
2025-01-20, 20:53
Avstängd
StorKokoss avatar
att du trött och seg är garanterat alkoholen som ligger bakom men det är inte medicinsk abstinens så svaret är nej
Citera
2025-01-20, 20:56
Avstängd
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är alkoholabstinens. Det går väl över på ett par, tre veckor.
eh, alkoholabstinens klingar av på 2 dygn, även svårt abstinens men det är ändå jobbiga två dyn.
Citera
2025-01-20, 21:04
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Abstinensen kommer snabbt. Inom ett dygn. Så om du inte kände det är det inte abstinens. Har du bara druckit på helgerna är det inte abstinens.
Citera
2025-01-20, 21:08
Medlem
Bbobis avatar
Knappast.

Se till att äta bättre. Gärna nötlever så du får i dig nog med b12 mm som man lätt får brist på med åldern.
Citera
2025-01-20, 21:18
Medlem
Hur menar du att du svettas? När du sover eller "normalt". Abstinensen burkar i övrigt gå över inom 3 dygn, i vissa fall efter ett par veckor.
Citera
2025-01-20, 21:19
Avstängd
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Abstinensen kommer snabbt. Inom ett dygn. Så om du inte kände det är det inte abstinens. Har du bara druckit på helgerna är det inte abstinens.
Snabbare än så, max 5 timmar efter man tagit sista glaset och man druckit hårt.
Det TS beskriver är inte alkoholabstinens. Jag vill inte förlöjliga TS symtom men det är mer ångest och seghet troligtvis efter hårt drickande att kroppen behöver lite tid att återhämta sig.
Senast redigerad av StorKokos 2025-01-20 kl. 21:21.
Citera
2025-01-20, 21:57
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Har som många andra bestämt mig för att ta vit januari och har märkt lite saker. Druckit ganska mycket de senaste få åren, en platta långburk har varit standard på helgerna (fre-sön dvs i snitt ca 8 storstark per kväll) och även vissa vardagar har jag druckit öl framför allt i somras.
Sedan uppehållet har jag märkt att jag har blivit mer trött och seg, samt en del svettningar (främst om fötterna) och viss trötthet i axlarna. När jag läser runt om symtom på alkoholabstinens verkar det mer handla om oro, skakighet, illamående, svettningar eller sömnbesvär. Förutom vissa svettningar stämmer ju inte mitt in.
Är det nån mild form av abstinens jag upplever eller kan det vara nåt annat? Känner heller inget påträngande behov av att dricka...
Mvh.

Jag var zombietrött min första alkoholfria vecka.
Högst oväntat.
Blev bättre dag 8 - 9.
Citera
2025-01-20, 23:22
Medlem
Alkoholabstinens går inte alls över på två dagar räkna med några veckor minst.
Citera
2025-01-21, 12:04
Avstängd
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Alkoholabstinens går inte alls över på två dagar räkna med några veckor minst.
Det beror på vad du menar, om det är behov av eventuell inläggning är det inte mer än två dygn. Det betyder inte att du kommer må som en sol efter två dygn med medicinskt har abstinens gått över. Du skakar inte så du inte kan hålla i en kaffekopp och du kan sova någorlunda och du är inte är parnanoid längre.

Du kommer säkert må dåligt fortfarande men det är inte alkoholabstinens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in