• 1
  • 2
2025-01-20, 20:56
Medlem
Vad måste man egentligen säga för att bli sjukskriven för utmattning?
Varit till läkare som säger att min situation inte kommer förändras av sjukskrivning. Men vems situation förändras av sjukskrivning?
Flera av mina kollegor är sjukskrivna för just utmattning och vissa har varit det så länge som ett år. Jag är där själv nu också. Arbetsgivaren har försökt anpassa genom mindre arbetsbelastning men det hjälper inte.
Har ingen ork. Sover större delen av min fritid. Har huvudvärk varenda dag senaste månaderna, stel i nacke/axlar, magkatarr och stora problem med sömnen. Tar lång tid att somna och har flera uppvak under natten.
Har svårt att bibehålla fokus på jobbet. Har inte haft ork till fulla arbetsdagar så flexat ut tidigare mer än jag borde så har för mycket minus på flexen. Sjukskrivit mig vissa dagar för att jag inte orkar upp ur sängen. Hänger inte alls med i möten eller samtal med kollegor. Glömmer vad jag gör medan jag gör det. Jag gråter i princip dagligen innan arbetet för att jag är helt slut. Orkar verkligen inte. Gör knappt det jag ska när jag är på plats för att jag inte har någon som helst ork.

Jag tänker att jag behöver sjukskrivning på heltid en tid för att kunna återhämta mig ordentligt, etablera kontakt med företagshälsovården, få en planering kring framtiden osv.

Enligt läkare är inte detta skäl nog. "Din situation förändras inte av sjukskrivning". Nä, det vet jag väl. Men jag kommer under en sjukskrivning ha möjlighet att arbeta med varför jag hamnat här. Ha mer verktyg för att inte hamna här igen. Som det är nu orkar jag inte göra någonting alls utanför arbetet. Har sökt andra jobb, men är inte så lätt att hitta och som det är just nu har jag inte ens ork till att varken söka jobb, gå på intervjuer eller ens tänka tanken på att lära mig ett nytt jobb.

Vad krävs egentligen för att man ska få sjukskrivning? Vad säger folk som titt som tätt sjukskrivs för utmattning?
Citera
2025-01-20, 21:29
Medlem
Sök hos företagshälsovården.
Citera
2025-01-20, 21:31
Avstängd
StorKokoss avatar
Du kanske inte trivs på ett arbete heller? Kanske dags att söka dig åt andra håll?
Om flera kollegor sjukskrivna låter som du arbetar under dålig arbetsplats alternativt dåliga chefer.
Citera
2025-01-20, 21:31
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obnoxiously
Vad måste man egentligen säga för att bli sjukskriven för utmattning?
Varit till läkare som säger att min situation inte kommer förändras av sjukskrivning. Men vems situation förändras av sjukskrivning?
Flera av mina kollegor är sjukskrivna för just utmattning och vissa har varit det så länge som ett år. Jag är där själv nu också. Arbetsgivaren har försökt anpassa genom mindre arbetsbelastning men det hjälper inte.
Har ingen ork. Sover större delen av min fritid. Har huvudvärk varenda dag senaste månaderna, stel i nacke/axlar, magkatarr och stora problem med sömnen. Tar lång tid att somna och har flera uppvak under natten.
Har svårt att bibehålla fokus på jobbet. Har inte haft ork till fulla arbetsdagar så flexat ut tidigare mer än jag borde så har för mycket minus på flexen. Sjukskrivit mig vissa dagar för att jag inte orkar upp ur sängen. Hänger inte alls med i möten eller samtal med kollegor. Glömmer vad jag gör medan jag gör det. Jag gråter i princip dagligen innan arbetet för att jag är helt slut. Orkar verkligen inte. Gör knappt det jag ska när jag är på plats för att jag inte har någon som helst ork.

Jag tänker att jag behöver sjukskrivning på heltid en tid för att kunna återhämta mig ordentligt, etablera kontakt med företagshälsovården, få en planering kring framtiden osv.

Enligt läkare är inte detta skäl nog. "Din situation förändras inte av sjukskrivning". Nä, det vet jag väl. Men jag kommer under en sjukskrivning ha möjlighet att arbeta med varför jag hamnat här. Ha mer verktyg för att inte hamna här igen. Som det är nu orkar jag inte göra någonting alls utanför arbetet. Har sökt andra jobb, men är inte så lätt att hitta och som det är just nu har jag inte ens ork till att varken söka jobb, gå på intervjuer eller ens tänka tanken på att lära mig ett nytt jobb.

Vad krävs egentligen för att man ska få sjukskrivning? Vad säger folk som titt som tätt sjukskrivs för utmattning?

Byt läkare, om det du beskriver stämmer så är det ohållbart och du befinner dig på ett starkt nedåtlutande plan.

Det är inte läkarens sak att avgöra om du är berättigad till sjukpenning, det ska Försäkringskassan göra, med ledning av ett läkarintyg. Kolla också med din vårdcentral om du kan få kontakt med en rehabiliteringssamordnare.
Är du med i en fackförening ska du absolut ta kontakt med en ombudsman också, även om dialogen med arbetsgivaren i ditt tycke fungerar.
Citera
2025-01-20, 21:38
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Överdriv dina problem gånger tre.

Finns ju människor som inte ens kommer ihåg pinkoden eller vet hur de ska hitta hem när det gått för långt. Bete dig förvirrat hos läkaren.
Citera
2025-01-20, 22:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77

Finns ju människor som inte ens kommer ihåg pinkoden eller vet hur de ska hitta hem när det gått för långt. Bete dig förvirrat hos läkaren.
Precis, berätta om hur man inte hittar hem efter jobbet och att man bara ligger och stirrar upp i taken när man väl är hemma och är ledig.
Citera
2025-01-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Du kanske inte trivs på ett arbete heller? Kanske dags att söka dig åt andra håll?
Om flera kollegor sjukskrivna låter som du arbetar under dålig arbetsplats alternativt dåliga chefer.

Såklart trivs jag inte. Som jag skrev så har jag sökt nytt arbete. Men det finns inte så mycket arbeten där jag bor och som det är just nu orkar jag inte söka nya arbeten. Orkar knappt ta hand om mig själv.
Citera
2025-01-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Byt läkare, om det du beskriver stämmer så är det ohållbart och du befinner dig på ett starkt nedåtlutande plan.

Det är inte läkarens sak att avgöra om du är berättigad till sjukpenning, det ska Försäkringskassan göra, med ledning av ett läkarintyg. Kolla också med din vårdcentral om du kan få kontakt med en rehabiliteringssamordnare.
Är du med i en fackförening ska du absolut ta kontakt med en ombudsman också, även om dialogen med arbetsgivaren i ditt tycke fungerar.

Jag har precis fått kontakt med företagshälsovården. Min chef har försökt anpassa mitt arbete när jag påtalat hur jag mått. Men varit många chefsbyten senaste åren, så denna chef som faktiskt försöker kom nog in försent. Jag var redan för slut så de anpassningar som är gjorda har inte varit tillräckliga. Trots anpassningar har jag ändå inte orkat. Pratade med läkaren när jag var där, de hänvisade strikt till företagshälsovården. Fanns ingenting de kunde erbjuda enligt läkaren. Fanns en psykolog, men det var så lång kötid så det var ingen idé sa läkaren.
Citera
2025-01-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77

Ja, det är ju märkligt om man ska vara tvungen att ljuga. Även om jag än så länge hittar hem, så vill man ju inte bli pressad till den graden att det blir så. För övrigt ligger jag bara och stirrar upp i taket hemma. Sköter knappt min personliga hygien för att jag inte har ork. Borstar tänderna på höjd två, tre gånger i veckan och duschar alldeles för sällan. Tidigare har jag borstat tänderna två gånger per dag och duschat varje dag i princip med några undantag pga tidsbrist.
Tyvärr har min prio varit att försöka sköta jobbet. Barn, sambo, vänner och övrig familj har fått stå åt sidan. Jag har prioriterat bort mer och mer. Sakta men säkert har mer och mer av min fritid försvunnit. För träning på gym som jag slutade med pga att jag inte hade ork efter jobbet, sen slutade jag skjutsa barnen till aktiviteter, sen slutade jag umgås med vänner och idag gör jag ingenting. Orkar varken tvätta, städa eller laga mat så sambon får sköta precis allt. Hämta och lämna på förskolan. Svärföräldrarna får skjutsa till aktiviteter osv. Och så har det varit sista tiden när jag jobbade också, för att jag inte haft någon som helst ork. Till slut orkade jag inte gå till jobbet heller.
Citera
2025-01-20, 22:59
Medlem
Har själv varit i det träsket. Fick dock sjukskrivning. Var hemma ett helt år. Lärde mig att långsamma promenader på 1-2 timmar varje dag gör underverk. Använd ingen elektronik. Säg ordet Nej utan att behöva förklara dig.
Citera
2025-01-20, 23:49
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Jag har precis fått kontakt med företagshälsovården. Min chef har försökt anpassa mitt arbete när jag påtalat hur jag mått. Men varit många chefsbyten senaste åren, så denna chef som faktiskt försöker kom nog in försent. Jag var redan för slut så de anpassningar som är gjorda har inte varit tillräckliga. Trots anpassningar har jag ändå inte orkat. Pratade med läkaren när jag var där, de hänvisade strikt till företagshälsovården. Fanns ingenting de kunde erbjuda enligt läkaren. Fanns en psykolog, men det var så lång kötid så det var ingen idé sa läkaren.

Jag anser att du har träffat en dålig läkare han/hon kan och borde sjukskriva dig eftersom du uppenbarligen inte klarar av att arbeta just nu, du behöver ett andrum för att få igång dom hjälpresurser som finns.

Men bra att du fått kontakt med Företagshälsovården, uppmana dom att se till att få en rehabiliteringskoordinator inkopplad så du får det stöd som den kan ge.
https://vardgivarguiden.se/administr...-primarvarden/
Citera
2025-01-21, 01:02
Medlem
Citat:
Såklart trivs jag inte. Som jag skrev så har jag sökt nytt arbete. Men det finns inte så mycket arbeten där jag bor och som det är just nu orkar jag inte söka nya arbeten. Orkar knappt ta hand om mig själv.

Du behöver inte tänka på något nytt arbete tycker inte jag , jag tycker att du ska fortsätta söka vård och hjälp för ditt mående. Till slut kommer de förstå, det är tyvärr väldigt pressat läge för sjukvården i allmänhet och speciellt inom psykvården för att få en plats där för samtal och stöd (och sjukskrivning).

Du ska inte söka nytt arbete, du ska ABSOLUT INTE säga upp dig(!!!).
Ditt företag du jobbar på ska vara måna om att du mår bra så se till att du är öppen och ärlig mot chefen och fortsätt sjukskriv dig och ge aldrig upp att söka hjälp!

Jag har varit i precis samma sits som dig och du ska bara sitta lugnt i båten och inte tänka att du måste säga upp dig eller något annat dumt.

Det enda läget jag kan tänka mig att säga upp sig är om man tänker gå på a-kassa ett tag, för den kan du inte ta ut efter du varit sjukskriven en tid utan att arbetat, så det är jävligt bra att tänka på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in