• 1
  • 2
Idag, 09:08
Medlem
magis avatar
---
Jag har absolut ingen kunskap om bältesläggning.
Men vad jag läst måste man ibland använda bältesläggning
för att människor håller på att svälta ihjäl eller försöker ta sitt liv.
Bältesläggningen ger trauma.
Borde det inte då vara bättre att göra människor medvetslösa eller somna mha droger.
Borde inte det förhindra trauma ?
Sondmatning kan man väl göra på medvetslösa människor?
En medvetslöshet någon timme,
är väl bättre än en bältesläggning som orsakar trauma.

Eller ???

-------
Citera
Idag, 09:12
Medlem
Silltunnas avatar
Bältesläggning känns förlegat. Även en frisk människa hade ju fått fullständig panik över att bli utsatt för det. Tänk då en person med redan högt ångestpåslag. Men det är inte lätt med alternativa lösningar för att skydda en person mot sig själv eller andra.
Citera
Idag, 09:15
Medlem
Klandalfs avatar
Varför skulle en bältning ge "trauma"? Ger handklovar också ett "trauma"?

Om en person är så pass psykiskt sjuk och utåtagerande att en bältning är nödvänding så är bältningen det minsta problemet i personens liv f ö.
Citera
Idag, 09:22
Medlem
pojkpingiss avatar
Bältesläggning kan var "positivt" om personen är fullständigt utåtagerande och helt och hållet okontaktbar, samt vara en fara för sig själv och sin omgivning. Dock bör det ske i extremfall, och endast under kort period. Givetvis mer positivt om vårdare kan få fason på personen och hålla den i schack, mänsklig fysisk kontakt är även att föredra framför detta. Dock gissar jag på att det är en resursfråga till viss del, finns inte tillräckligt med personal, därav denna förlegade metod. Givetvis traumatiskt för patienten, men är man i så dåligt skick att man behöver bältas, så är nog risken överhängande att det finns andra trauman som är långt större. Men visst, att ge patienten en lugnande spruta eller tablett, känns väl mer humant 2025.
Citera
Idag, 09:29
Medlem
Conams avatar
Trist att lobotomi övergavs, skillnad mellan fullständig kaos och kunna fungera i en hemmiljö!
Citera
Idag, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
---
Borde det inte då vara bättre att göra människor medvetslösa eller somna mha droger.

Eller ???

-------

Bältes läggning är sista utvägen. Personal kan inte hålla i en person som är helt upp och nervänd. Det finns också de som hellre vill läggas i bältes säng då de varit med om övergrepp och inte vill bli fasthållen av personal. Något som det inte pratas om. Oftast får man något lugnande som får en att slappna av.
Citera
Idag, 10:50
Medlem
Slaxarns avatar
Bältesläggning är som sagt sista utvägen. När patienten väl är bältad ger man ju diverse läkemedel (som man inte kan ge annars utan bältesläggning) så patienten blir lugn. Man bältar mig veterligen aldrig en patient utan att samtidigt ge lugnande läkemedel.
Citera
Idag, 10:59
Medlem
FarliKorvs avatar
När jag jobbade med människor som var fara för sig själva och eller personal så blev det tyvärr bältning ibland.

Långt ifrån alla gånger som det gavs lugnande, det är folk som är riktigt kocko som får lugnande och det är för deras egna skull, sen finns det självklart sköterskor/doktorer och ledning som missbrukar saker och ting precis som i alla andra yrken.
Citera
Idag, 11:06
Medlem
Som skrivs, Haldol, Midazolam eller annat kraftfullare lugnande och antipsykotiskt ges alltid i samband med bältning + att två vårdare sitter bredvid sängen under hela bältningen. Beslutet om bältning omvärderas varje timma.
Citera
Idag, 11:09
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
---

Eller ???

-------
Hade jag varit den som ville ta mitt liv och blev fastspänd. Så är det inte själva bältandet som hade gett mig trauma och ångest. Det hade varit att någon förhindrade det som jag fri individ vill.
Citera
Idag, 11:28
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Som skrivs, Haldol, Midazolam eller annat kraftfullare lugnande och antipsykotiskt ges alltid i samband med bältning + att två vårdare sitter bredvid sängen under hela bältningen. Beslutet om bältning omvärderas varje timma.
Det stämmer inte, som vanligt skriver du i saker som du inte har koll på.

+ Att det är långt ifrån två vårdare som övervakar patienten, det kan gå timmar i ensamhet.
Citera
Idag, 11:32
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Hade jag varit den som ville ta mitt liv och blev fastspänd. Så är det inte själva bältandet som hade gett mig trauma och ångest. Det hade varit att någon förhindrade det som jag fri individ vill.

Att ta livet av sig är enkelt, blir man inlåst så vill man inte.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in