• 4
  • 5
2025-01-24, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hildi
Tillägg: Eftersom det finns en tidsfrist och lagen säger kortvarig fastspänning så kombinerar man så gott som alltid och på rn gång en fastspänning med sövande läkemedel. Så trådstartaren behöver inte vara orolig. Målet är lugn och välmående. Om patienter slåss behöver man bälta i väntan på att akutmediciner verkar. Om.ni sett inslagen om BUP i Västmanland så säger verksamhetschefen där i en intervju att personal fick frakturer och skador under perioden den/de patienter det handlade om vårdades. Det är alltså inte små barn som gråter stilla utan människor under 18 som kan ha en god förmåga att bruka våld. Ni kan tänka en stund på att även de killar och tjejer under 18 som mördar och misshandlar i gängkonflikter, sitter på SiS och what not också vårdas på BUP.

(Det fetade)

Vilket är helt sjukt eftersom många blir mer traumatiserade av läkemedlet än av fastspänningen, men det tar man ingen som helst hänsyn till och det pratas det aldrig om. "Målet är lugn och välmående", min (jag är inte TS) största skräck är läkemedlet så det är knappast något lugnande i det uttalandet!

Jag är en av de som tänker så, Zombie en annan:
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Att bli drogad till medvetslöshet ger väl ångest om något. Särskilt med neuroleptika där huvudet är vaket men kroppen domnar bort.

Återigen, vi är alla olika.

Det känns som stenåldern att patienten själv inte får ha en egen krisplan där den själv får välja vilka tvångsåtgärder som fungerar bäst för just den personen. Givetvis utifrån psykiatrins verktygslåda som är fasthållning, bältning, injektioner, avskiljning och lågaffektivt bemötande.
Citera
2025-01-24, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
(Det fetade)

Vilket är helt sjukt eftersom många blir mer traumatiserade av läkemedlet än av fastspänningen, men det tar man ingen som helst hänsyn till och det pratas det aldrig om. "Målet är lugn och välmående", min (jag är inte TS) största skräck är läkemedlet så det är knappast något lugnande i det uttalandet!

Jag är en av de som tänker så, Zombie en annan:

Återigen, vi är alla olika.

Det känns som stenåldern att patienten själv inte får ha en egen krisplan där den själv får välja vilka tvångsåtgärder som fungerar bäst för just den personen. Givetvis utifrån psykiatrins verktygslåda som är fasthållning, bältning, injektioner, avskiljning och lågaffektivt bemötande.

Utsätter man andra för våld när man behöver vård så kan man i regel inte vara omedicinerad. De som inte behöver medicin i det läget (dvs inte har en pykisk sjukdom utan tar sig rätten att bruka våld av andra skäl) får hämtas av polis.
Citera
2025-01-24, 23:27
Medlem
Citat:
Utsätter man andra för våld när man behöver vård så kan man i regel inte vara omedicinerad. De som inte behöver medicin i det läget (dvs inte har en pykisk sjukdom utan tar sig rätten att bruka våld av andra skäl) får hämtas av polis.

Vad pratar du ens om??
Citera
2025-01-24, 23:46
Medlem
Citat:
Vad pratar du ens om??

Tvångsåtgärder. Du tyckte att man skulle få välja bort medicin och bara bli fastspänd.
Fastspänd blir man om man utsätter andra för våld av olika sorter. I undantagsfall om man riktar våldet mot sig själv och inte går att hindra från det utan tvång. I samtliga dessa situationer brukar man behöva medicin samtidigt eftersom enbart fastspänning i såna tillstånd knappast hjälper utöver att det hindrar personal och patient från fysiska skador.
Citera
2025-01-25, 03:27
Medlem
Citat:
Tvångsåtgärder. Du tyckte att man skulle få välja bort medicin och bara bli fastspänd.
Fastspänd blir man om man utsätter andra för våld av olika sorter. I undantagsfall om man riktar våldet mot sig själv och inte går att hindra från det utan tvång. I samtliga dessa situationer brukar man behöva medicin samtidigt eftersom enbart fastspänning i såna tillstånd knappast hjälper utöver att det hindrar personal och patient från fysiska skador.

Jag har blivit fastspänd en gång och jag har aldrig varit våldsam mot någon sedan jag gick i högstadiet, så därför reagerar jag när du lägger upp det som att alla som blir fastspända har varit våldsam mot andra. Den gången var jag inte våldsam mot mig själv heller, men jag var i affekt och väldigt upprörd. Rent krasst så var allt jag gjorde att resa mig häftigt ur stolen innan läkaren skrek åt skötarna att hämta sängen, beslutet togs nog mer utifrån min sinnesstämning än mitt beteende. Så det finns betydligt fler scenarion än det du nämnde, och framförallt än du nämnde i förra inlägget där 100% handlade om att vara våldsam mot andra.

På nästa punkt har du fel, jag blir hur lugn som helst av det och jag lär inte vara den enda i den här världen som fungerar på det sättet. Många djur fungerar likadant, om du håller fast det så hårt att det inser att det inte kan komma lös, då slappnar det av. Det är instinktivt.

Så det går inte alls generalisera så som du gör.

Hela min poäng är att psykiatrin lägger absolut noll intresse på hur man bäst bemöter patienten i en kris. Bara här i tråden så har en varit inne på att fasthållning är det bästa då det är mänsklig kontakt, en annan menade på att fasthållning inte alls är bra om man lever med trauma från övergrepp och att då är bältning bättre, en tredje var inne på att en injektion är det mest humana och sen kom jag och tycker att bältning utan injektion är det bästa.

4 olika tankesätt i en tråd med 52 inlägg, det borde väl vara ett tydligt facit på att psykiatrin behöver bli mer dynamisk i sitt arbetssätt.
Citera
2025-01-25, 09:13
Medlem
Citat:
Jag har blivit fastspänd en gång och jag har aldrig varit våldsam mot någon sedan jag gick i högstadiet, så därför reagerar jag när du lägger upp det som att alla som blir fastspända har varit våldsam mot andra. Den gången var jag inte våldsam mot mig själv heller, men jag var i affekt och väldigt upprörd. Rent krasst så var allt jag gjorde att resa mig häftigt ur stolen innan läkaren skrek åt skötarna att hämta sängen, beslutet togs nog mer utifrån min sinnesstämning än mitt beteende. Så det finns betydligt fler scenarion än det du nämnde, och framförallt än du nämnde i förra inlägget där 100% handlade om att vara våldsam mot andra.

På nästa punkt har du fel, jag blir hur lugn som helst av det och jag lär inte vara den enda i den här världen som fungerar på det sättet. Många djur fungerar likadant, om du håller fast det så hårt att det inser att det inte kan komma lös, då slappnar det av. Det är instinktivt.

Så det går inte alls generalisera så som du gör.

Hela min poäng är att psykiatrin lägger absolut noll intresse på hur man bäst bemöter patienten i en kris. Bara här i tråden så har en varit inne på att fasthållning är det bästa då det är mänsklig kontakt, en annan menade på att fasthållning inte alls är bra om man lever med trauma från övergrepp och att då är bältning bättre, en tredje var inne på att en injektion är det mest humana och sen kom jag och tycker att bältning utan injektion är det bästa.

4 olika tankesätt i en tråd med 52 inlägg, det borde väl vara ett tydligt facit på att psykiatrin behöver bli mer dynamisk i sitt arbetssätt.

Jag beklagar att du blivit fastspänd för att du rest dig häftigt! Mitt resonemang utgår från att man använder fastspänning som det är tänkt.
Citera
2025-01-25, 13:05
Medlem
engammalfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
---
Jag har absolut ingen kunskap om bältesläggning.
Men vad jag läst måste man ibland använda bältesläggning
för att människor håller på att svälta ihjäl eller försöker ta sitt liv.
Bältesläggningen ger trauma.
Borde det inte då vara bättre att göra människor medvetslösa eller somna mha droger.
Borde inte det förhindra trauma ?
Sondmatning kan man väl göra på medvetslösa människor?
En medvetslöshet någon timme,
är väl bättre än en bältesläggning som orsakar trauma.

Eller ???

-------
Nej då lider ju inte patienten & får inte sin dos patientliv. Jag har blivit bältad typ 5 gånger, av något slags mirakel har jag aldrig varit i behov av att bli bältad utanför psykiatrisk avdelning bara när jag varit där..
Senast redigerad av engammalfisk 2025-01-25 kl. 13:08.
Citera
2025-01-25, 14:57
Medlem
Citat:
Jag beklagar att du blivit fastspänd för att du rest dig häftigt! Mitt resonemang utgår från att man använder fastspänning som det är tänkt.

Hela min poäng flög dig rakt över huvudet..

Det finns ingenting att beklaga, läkaren gjorde en klockren bedömning.
Situationen hann aldrig eskalera och ingen kom till skada, precis som det är tänkt att vara.
Citera
2025-01-28, 18:32
Medlem
Lagen kräver att tvångsåtgärder inom ramen för LPT ska vara proportionerliga. Om ni har en patient som ni ansvarar över som håller på att slå sönder sitt ansikte mot väggen, tuggar sönder sina handleder för att förblöda, attackerar andra i ett psykotiskt utbrott; Vad skulle ni göra?
Citera
2025-01-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thekinddoctor
Lagen kräver att tvångsåtgärder inom ramen för LPT ska vara proportionerliga. Om ni har en patient som ni ansvarar över som håller på att slå sönder sitt ansikte mot väggen, tuggar sönder sina handleder för att förblöda, attackerar andra i ett psykotiskt utbrott; Vad skulle ni göra?

Först och främst är det ingen inom vården som tar ansvar, det är "egenansvar" på psykiatriska avdelningar. Även om man är inlagd under LPT och blivit bedömd att man inte kan ta ansvaret.

Sen beror det ju helt på.. Vem är patienten? Varför har patienten det här beteendet? Har patienten uttryckt vad som är lugnande/deskalerande för just hen?

Om en person tex "slår sönder ansiktet mot väggen" pga PTSD från ett övergrepp så skulle jag definitivt inte spänna fast hen som första alternativ. Är det en psykotisk person som absolut inte går att nå, ja då kanske bältning är ett klokt alternativ.

Men igen, det beror vem patienten är och vad denne uttryckt att den blir lugn av.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in